ساس از چی بوجود میاد و روش های پیشگیری

ساس از چی بوجود میاد و روش های پیشگیری

ساس از چی بوجود میاد، علائم ساس در خانه، جلوگیری از ورود ساس به خانه و روش های از بین بردن ساس را اینجا بخوانید.

ساس ها حشرات کوچک و انگلی هستند که دوست دارند روی تشک، جعبه و مبلمان زندگی کنند. ساس ها پرواز نمی کنند و به اندازه یک دانه سیب هستند که از خون حیوانات و انسان ها تغذیه میکنند. اگر برای شما این سوال پیش آمده است که ساس از چی بوجود میاد و روش های پیشگیری از آن چیست با مینوسم همراه شوید.

ساس از چه چیزی به وجود میاد؟

ساس ها گونه های مختلفی دارند و اگر تنها یک نوع از این حشره به هر نحوی به مکانی وارد شده باشد سریعا تکثیر میشود. راه اصلی انتقال ساس از لباس یا چمدانی است که از یک منطقه آلوده به منطقه غیر آلوده منتقل می شود. سپس تخم گذاری می کنند و در محل جدید تکثیر می شوند.

بدنه صاف ساس این امکان را به آنها می دهد که در فضا و مکان های کوچکی مخفی شوند. ساس ها مثل مورچه یا زنبور ها لانه یاخانه ثابتی ندارند. اما به صورت گروهی در جاهای مختلف زندگی می کنند. مخفیگاه اولیه ساس ها معمولاً در تشک ها، چارچوب تخت و رختخواب ها است که در آن به راحتی به افراد برای گاز گرفتن در شب دسترسی دارند. بعد از مدتی ممکن است که در کل اتاق شما پراکنده و به جاهای مختلف اتاق هجوم ببرند. انها همچنین می توانند به دیگر اتاق ها و آپارتمان های مجاور شما هم انتقال یابند.

اندازه ساس
اندازه ساس

ساس یا bedbug نوعی حشره است که از کک بزرگتر بوده و بسیار آزار دهنده است. ساس ها معمولا در درز رختخواب ها مانند بالش و تشک و وسایل چوبی زندگی میکند. این حشره آزار دهنده شب هنگام از محل زندگی خود خارج میشود و انسان را نیش میزد. روشن گذاشتن چراغ گاهی برای دور نگه داشتن این حشرات موذی استفاده میشود که باید به شما بگوییم فایده ای ندارد. ساس ها پرواز نمی کنند، اما می توانند به سرعت روی کف، دیوارها و سقف حرکت کنند. ساس ماده ممکن است در طول عمر صدها تخم بگذارد که هر کدام به اندازه یک ذره غبار است.

ساس های نابالغ که پوره نامیده می شوند، قبل از رسیدن به بلوغ پنج بار پوست خود را می ریزند و قبل از هر بار ریختن نیاز به یک وعده غذایی خون دارند. در شرایط مساعد، حشرات می توانند به طور کامل در عرض یک ماه رشد کنند و سه یا چند نسل در سال تولید کنند. ساس ها در صورت تکثیر در زیر کاغذ دیواری، درز دیوار، کف زمین، مبلمان، قفسه های کتاب خانه و … یافت می شوند. ساس تغذیه کمی دارد و زمان بسیاری را می تواند زنده بماند. در نتیجه حضور این حشره در خانه بسیار مضر است.

همچنین بخوانید: درمان شپش با نوشابه


چگونه بفهمیم در خانه ساس است

چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد خانه شما توسط این وحشی های کوچک مورد هجوم قرار گرفته است. مهمترین علائم ساس در منزل به شرح زیر است:

  1. اولین علامت شناسایی ساس گزش‌ هایی است که ایجاد می کند. نیش این حشره روی پوست کمی قرمز و خارش‌ دار است و شما را از خواب بیدار خواهد کرد.
  2. دیدن تخم های سفید رنگ ساس
  3. وجود لکه های قهوه ای در رختخواب و لباس ها
  4. دیدن لکه های خونی کوچک، روی ملحفه ها
  5. بوی آزار دهنده ساس ها
  6. می توانید این حشرات کوچک را با یک چراغ قوه روشن شناسایی کنید. چراغ های اتاق را خاموش کنید، چون تاریکی را دوست دارند و در شب بیرون می آیند. درزها و لبه های تشک خود را بررسی کنید.
از کجا بفهمیم در خانه ساس وجود دارد
از کجا بفهمیم در خانه ساس وجود دارد

ساس از کجا وارد خانه میشود

سه علت مهم انتقال ساس

یکی از راه های انتقال ساس به خانه شما مسافرت است و فرقی هم نمی کند که داخل کشور یا خارج کشور باشد. مکان هایی که دارای رفت و آمد زیادی هستند مانند هتل ها، مسافرخانه ها یا متل ها بهترین مکان برای انتقال ساس به خانه شما هستند.

ساس می تواند به راحتی درون چمدان شما روی لباس یا دیگر وسایل تان قرار بگیرد و با آن ها وارد خانه شما شود.

  • خرید مبلمان دست دوم

خرید مبلمان مستعمل یا گرفتن آن از یکی از دوستان یا خویشاوندان یکی دیگر از راههای ورود ساس به خانه است. می‌ توانید ناخودآگاه مبلمانی بخرید که قبلاً تعدادی ساس در آن وجود داشته و فقط منتظر هستند تا شما روی آن مبل بنشینید.

قبل از خرید مبلمان دست دوم، از چراغ قوه استفاده کنید و لبه ها، درزها و هر گونه شکافی که ممکن است در مبلمان برای ساس وجود داشته باشد را از نزدیک ببینید. به این صورت می توان بفهمید که مبل یا تختی که خریدید ساس دارد یا خیر.

  • مدارس و دانشگاه ها

راه دیگر انتقال ساس به خانه از طریق مدرسه، مهد کودک و یا دانشگاه ها می باشد. این حشرات ریز به راحتی از طریق لباس و پارچه می توانند به جاها و مکان های دیگر انتقال یابند. ممکن است فرزندان یا حتی خود شما بدون این که متوجه باشید ساس را به خانه خود انتقال بدهید.

محل تجمع ساس

راههای جلوگیری از ورود ساس به منزل

  • وقتی در خانه هستید، اغلب خانه را تمیز کنید. ملحفه های خود را هفته ای یکبار بشورید و با خشک کن روی حرارت زیاد خشک کنید. به طور منظم جاروبرقی بکشید سعی کنید خانه همیشه خلوت و تمیز باشد.
  • در مسافرت هایی که انجام می دهید قبل از این که روی تخت یا مبل بنشینید تمام درزها و چین های تخت و مبل را با چراغ قوه بررسی کنید. زیرا با استفاده از چراغ قوه به راحتی می توانید آن ها را ببینید. تا آن جایی که ممکن است چمدان خود را نزدیک دیوار قرار ندهید.

چگونه از شر ساس خلاص شویم

راه های زیادی برای از بین بردن و خلاص شدن از شر ساس ها وجود دارد اما کمی وقت گیر است. برای این بتوانید تک تک آن ها را از بین ببرید باید دقت زیادی داشته باشید. زیرا تنها یک جفت ساس خیلی زود و سریع تکثیر پیدا می کنند و در کل خانه پخش می شوند.

  • اولین راه حل برای از بین بردن ساس ها این است که ملحفه‌ ها، پرده‌ ها و لباس‌ ها را در آب داغ تمیز کنید و در بالاترین درجه خشک‌ کن خشک کنید.
  • اسپری کردن الکل
  • دمای پایین 19 درجه و دمای بالای 48 تا 50 درجه
  • از یک برس برای تمیز کردن درزهای تشک استفاده کنید تا ساس‌ ها و تخم‌ های آن‌ ها را قبل از این که جاروبرقی بکشید پاک کنید.
  • هر چند روز یک بار تخت و اطراف اتاق خود را جارو برقی بکشید.
  • ترک های دیوار را ترمیم کنید و کاغذ دیواری جدید روی دیوار بچسبانید تا از شر مکان هایی که ساس ها می توانند پنهان شوند خلاص شوید.
  • اگر تشک شما آلوده به ساس است حتما تشک خود را عوض کنید. در صورتی که می خواهید تشک خود را تعویض نمایید باید احتیاط کنید زیرا به راحتی می توانید ساس را به جاهای دیگر خانه منتقل کنید.
  • از بین بردن ساس با وایتکس
  • از بین بردن ساس با سرکه: کافی است حلول سرکه را در محل زندگی یا رفت و آمد ساس ها اسپری کنید.
  • از گیاهان دورکننده حشرات استفاده کنید
  • از بین بردن ساس با جوش شیرین

اگر در مسیر رفت و آمد ساس یا جایی که احتمال می دهید ساس وجود دارد مقداری جوش شیرین بریزید می توانید امیدوار باشید که ساس ها از بین بروند. زیرا اگر ساس جوش شیرین بخورد گاز دی اکسید کربن در بدن آن آزاد می شود که باعث می شود ساس از بین برود.

مطالب پیشنهاد شده دیگر

ساس از چی بدش میاد (۱۰ روش خانگی که ساس را فراری میدهد)

شپش از چی بدش میاد؟ (چه چیزی باعث نابودی شپش می شود)

5/5 - (1 امتیاز)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *