بهداشت و سلامتروانشناسی

برای ترک خودارضايی چه کنیم + 15 روش برای ترک خودارضایی

اگرچه خودارضایی در بیان افراد شایع است و یک شکلی از بیان جنسی است، اما اگر انجام آن بیش از حد باشد به مرحله ناسالم و مشکل ساز می رسد. ترک خود ارضايی یا کاهش خودارضایی مستلزم تعهد است. اگر نگران هستید که عادات خودارضایی شما اجباری یا مشکل ساز شده است، در این پست از مجله روز با راهنمای ترک خود ارضايی و 15 روش برای ترک خودارضایی را آماده کردیم.

فهرست عناوین

چه زمانی خودارضایی مشکل ساز می شود؟

خودارضایی یک فعالیت طبیعی و سالم است. انجام کمتر این عمل در هفته منظم است و در حقیقت خودارضایی تا زمانی که تبدیل به عادت و اعتیاد نشود هیچ مشکلی برای سلامتی بوجود نمی آورد . با این حال، زمانی که خودارضایی بی وقفه انجام شود، شخص را از انجام سایر فعالیت ها دور می کند، بر سلامت روان تأثیر می گذارد و از نظر جسمی نیز گاهی مشکلاتی بوجود می آورد.

اگرچه هنوز در مورد وجود یا عدم وجود اعتیاد به خودارضایی بحث وجود دارد، اما افراد زیادی در سراسر جهان با خودارضایی اجباری دست و پنجه نرم می کنند.

ترک خود ارضايی
ترک خود ارضايی

اعتیاد به خودارضایی چیست؟

زمانی میتوان گفت شخصی به خودارضایی اعتیاد دارد که بدون اختیار مجبور به انجام خودارضایی در دفعات متعدد باشد و نتواند از کارش دست بکشد بطوریکه برنامه های روزانه وی تحت شعاع قرار بگیرد. در این هنگام احساس نیاز به درمان آن حس می شود تا فرد به روال عادی زندگی خود بازگردد. اعتیاد به خودارضایی جزو گروه اعتیاد های جنسی قرار میگیرد که شامل انواع مختلفی از اعتیاد مانند اعتیاد به پورنوگرافی ، اعتیاد به رابطه جنسی و اعتیاد به خودارضایی است.

مواردی که خودارضایی ممکن است مشکل ساز باشد

  • خودارضایی زمان و انرژی زیادی از شما می گیرد
  • خانواده، محل کار یا زندگی شخصی شما به دلیل خودارضایی رنج می برد
  • ممکن است دیر به کارهای روزمره برسید یا قرارهای اجتماعی را لغو کنید تا خودارضایی کنید
  • اگر شما در مکان های عمومی خودارضایی کنید و نتوانید تل موقع رسیدن به خانه صبر کنید
  • خودارضایی می کنید حتی زمانی که احساس نمی کنید از لحاظ جنسی نیاز دارید
  • وقتی احساسات منفی را احساس می کنید مانند عصبانیت، اضطراب، استرس یا غم
  • بعد از خودارضایی احساس گناه، پریشانی یا ناراحتی می کنید
  • برای شما دشوار است که به خودارضایی فکر نکنید

تاثیرات منفی خودارضایی بیش از حد

خودارضایی بیش از حد ممکن است منجر به مجموعه ای از مسائل، چه شخصی و چه بین فردی شود که باعث ناراحتی جسمی، روانی و اجتماعی می شود. اغلب اوقات یک پیشرفت تدریجی به سمت افراط وجود دارد و بسیاری از کسانی که خود را در حال مبارزه می بینند می خواهند متوقف شوند. خودارضایی تا این حد اغلب با سایر مسائل زندگی یا اختلالات سلامت روان و/یا اعتیاد قابل تشخیص همراه است.

خودارضایی
خودارضایی

اثرات منفی خودارضایی بیش از حد

انجام خودارضایی بصورت نرمال صرفا به معنای اعتیاد به آن نیست اما اگر علائمی که در بالا ذکر کردیم را در خود مشاهده کردید به معنای این است که زمان کمک گرفتن از یک متخصص روانشناس ، برای ترک این عمل فرا رسیده است.

  • تحریک پوست
  • ناتوانی در برقراری ارتباط با شریک جنسی
  • انزوای اجتماعی
  • مشاهده بیش از حد محتوای مستهجن
  • ناکامی در انجام موفقیت آمیز وظایف مهم زندگی (مانند فرزندپروری، کار، رفتن به مدرسه)
  • بی علاقگی به فعالیت هایی که زمانی از آن لذت می بردید
  • کاهش عزت نفس
  • احساس گناه یا شرمندگی
  • افسردگی، اضطراب و سایر عوارض سلامت روان
  • احتمال ابتلا به عفونت یا آسیب جسمی ناشی از استفاده نادرست و نگهداری از اسباب بازی های جنسی
  • پتانسیل اعتیاد به خودارضایی

15 روش برای ترک خودارضایی

خوشبختانه راه های زیادی برای کنترل هوس وجود دارد. برخی افراد ممکن است بهتر از دیگران عمل کنند، اما مهمترین عامل برای ترک خودارضایی انگیزه است.در بیشتر مواقع ار راه‌هایی که برای حل مشکل خودارضایی انتخاب می کنید اکر انگیزه داشته باشید احتمال دارد که تغییر مورد نظرتان رخ دهد.

اگر می‌خواهید خودارضایی را ترک کنید، در اینجا 15 نکته برای ترک خودارضایی قرار دادیم. اگرچه جامع نیست اما باید به شما ایده‌هایی را می دهد که از کجا و چگونه شروع کنید.

15 روش برای ترک خودارضایی
15 روش برای ترک خودارضایی

1. در مورد ترک خود ارضايی با شریک عاشقانه خود صحبت کنید

در مورد مشکل خودارضایی با شریک عاشقانه یا شخص دیگری که به آن اعتماد دارید صحبت کنید. این افراد ممکن است حمایت عاطفی را ارائه دهند و در عین حال به شما کمک کنند پیشرفت خود را پیگیری کنید. اگرچه این موضوع در بسیاری از موارد تابو است و صحبت در مورد آن ناراحت کننده است، این احتمال وجود دارد که هر کسی که برای صحبت با او انتخاب می کنید در حال حاضر خودارضایی کرده یا در گذشته این کار را انجام داده است. دیگر احساس تنهایی نمی تواند به خودی خود یک آرامش باشد.

با شرکای عاشقانه، مهم است که در یک طرف باشید. صمیمیت فیزیکی، به هر شکلی که به نظر می رسد بخش مهمی از هر رابطه است. شاید این کمبود در رابطه باشد. در موارد دیگر ممکن است موضوع اضطراب عملکرد یا سایر افکار و احساسات منفی باشد. در هر صورت رسیدگی به علت اصلی اغلب اولین قدم برای ایجاد تغییر است. چه به صورت انفرادی و چه به صورت زوجی، سکس درمانی می تواند در حرکت رو به جلو مفید باشد.

2. روی پارتنر خود تمرکز کنید

صمیمیت بخش مهمی از هر رابطه عاشقانه است. صادقانه با هم یا در میان خود در مورد اینکه هر یک از ترجیحات، خواسته ها و نیازهای شما چیست بحث کنید. بعد مذاکره کنید که چه چیزی موثر است. با انجام بیشتر کارهایی که هر یک از شما از آن لذت می‌برید و یا حتی امتحان کردن چیزهای جدید، بر روی روال معمول خود بنا کنید. این روش سرگرم کننده سالم است و تمرکز را از خودارضایی منحرف می کند.

3. زمان تنهایی را محدود کنید

اگرچه خودارضایی فعالیتی است که می تواند همراه با پارتنر انجام شود، اما اغلب به صورت جداگانه انجام می شود. هر چه زمان بیشتری برای تنهایی داشته باشید، فرصت های بیشتری برای خودارضایی دارید. محدود کردن زمان تنهایی این فرصت ها را محدود می کند تا در ترک خود ارضايی قدمی بردارید.

4. تماشای پورن را متوقف کنید

این امری عادی است که خودارضایی هنگام تماشای پورنوگرافی اتفاق بیفتد، بنابراین اگر برای شما اینطور است وقت آن رسیده است که تماشای پورن را متوقف کنید. قدرت پورنوگرافی این است که مسیر لذت را تحریک می کند، همانطور که فرد از ترکیبی از فانتزی و سرخوشی طبیعی لذت می برد.اگرچه صحبت آشکار در مورد پورنوگرافی اغلب تابو محسوب می شود، اما آمارهای اخیر نشان می دهد که تقاضای زیادی برای محتوای پورنوگرافیک، به ویژه آنلاین وجود دارد.

در اینجا برخی از آمارهای اخیر در مورد مشاهده پورن و اعتیاد مطابق تحقیقات در آمریکا آورده شده است:

  • حدود 200000 آمریکایی به عنوان “معتاد به پورن” طبقه بندی می شوند.
  • 40 میلیون آمریکایی به طور مرتب از سایت های پورنو بازدید می کنند
  • 35 درصد از کل دانلودهای اینترنتی مربوط به پورنوگرافی است

5.روال انجام کار را تغییر دهید

اگرچه خودارضایی می تواند خود به خودی باشد، اما اغلب در ساعات خاصی از روز اتفاق می افتد. برای مثال شامل زمانی باشد که از خواب بیدار می‌شوید، دوش می‌گیرید، از مدرسه یا محل کار به خانه می‌آیید، قبل از خواب یا هر زمان دیگری که به روال عادی تبدیل شده است.

برای مثال یک دوش آب گرم طولانی یکی از این دلایل می تواند باشد، سعی کنید یک دوش آب سرد و سریع بگیرید. اگر ساعت اول صبح است، با زنگ هشدار از رختخواب بیرون بیایید و با هر چیزی که در برنامه بعدی قرار می گیرد شروع کنید مانند یک صبحانه سالم. اگر قبل از خواب است، چیز آرامش بخش دیگری مانند گوش دادن به موسیقی آرامش بخش با چشمان بسته را امتحان کنید.

6. دسترسی به اسباب بازی های جنسی را محدود کنید

اسباب بازی های جنسی می توانند باعث تحریک شوند. دیدن آنها یادآور زمان “بهتری” است که می توانید خودارضایی داشته باشید. چنین وسوسه‌ای می‌تواند به طور فزاینده‌ای منجر به تکرار رفتارهای گذشته شود، بنابراین حذف آنها راه دیگری برای ایجاد برنامه پیشگیری از خودارضایی و محدود کردن یادآوری‌های شماست.

7. مراقبه کنید

مدیتیشن یک فعالیت بسیار قدرتمند است و دارای مزایای متعدد مبتنی بر شواهد است. توانایی آن در پرورش مسیر ذهن-بدن-روح عمیق است و می تواند برای توقف خودارضایی نیز مفید باشد. تمرکز بر روی چیزهای مثبت مانند تفکر شاد در حالی که عمداً نفس عمیق می کشید، می تواند افکار شما را تغییر مسیر دهد. در این مدت، هوس ها ممکن است فروکش کنند. پس از انجام، تمرکز بر روی چیز دیگری آسان تر می شود.

8. از تجسم های غیر تحریک کننده استفاده کنید

خودارضایی اغلب در حالی انجام می شود که چیزی را تجسم می کنید که برانگیختگی را افزایش می دهد. به جای تمرکز بر چیزی محرک، چیزی را در نظر بگیرید که برعکس عمل می کند. به عنوان مثال، به جای اینکه در مورد کسی که به نظر شما جذاب است فکر کنید، کسی یا چیزی را تجسم کنید که مخالف ترجیح شماست.

9. حواس پرتی سالم را اجرا کنید

حواس پرتی سالم می تواند هر چیزی باشد: خواندن یک کتاب، بازی روی تخته، باغبانی و … همه فعالیت های سالمی هستند که شما را در سطوح مختلف درگیر می کنند. حتی فعالیت های دیگری مانند فیلم های مورد علاقه یا بازی های کامپیوتری در حد اعتدال کاملاً خوب هستند. از نظر اجتماعی ممکن است شامل بیرون رفتن با دوستان، برقراری تماس تلفنی، ارسال پیامک یا هر چیز دیگری باشد.

10. ورزش کنید

ورزش مانند مدیتیشن یک فعالیت چند منظوره است. ورزش که به دلیل فواید سلامت جسمانی شناخته شده است، سلامت روان را نیز بهبود می بخشد. ترشح اندورفین باعث کاهش درد و تنش می شود و در عین حال اثر آرام بخشی ایجاد می کند. دوپامین نیز ترشح می شود که خلق و خوی شما را بالا می برد.ورزش می تواند به منحرف کردن و رهایی از تنش از میل به خودارضایی کمک کند. با گذشت زمان، ممکن است احساس بهتری و ظاهر بهتری داشته باشید، که این امر خودپنداره را تقویت می کند.

اگر با رفتن به باشگاه یا انجام ورزش سنتی احساس خوبی به شما نمی دهد، اشکالی ندارد. ورزش را ممکن است با پیاده روی، تمیز کردن خانه، مراقبت از چمن، پله ها به جای آسانسور و بسیاری از راه های دیگر که معمولاً در نظر نمی گیرید، می توانید بصورت ساده انجام دهید.

11. تعیین اهداف و علامت گذاری پیشرفت ترک خود ارضايی

مانند هر چیز دیگری، ترک خودارضایی بصورت مستقیم می تواند در ابتدا به ظاهر غیرممکن باشد. با کاهش تدریجی تعداد دفعات در روز شروع کنید. ممکن است روزانه یا هفتگی انجام دهید اما هدف این است که انجام خودارضایی کاهش یابد.

با پیشرفت، اعتماد ایجاد خواهد شد و با گذشت زمان آسان تر می شود. شکست محتمل است و می تواند دلسرد کننده باشد. با این حال شما تنها کسی هستید که می توانید در نهایت خود را به مسیر درست برگردانید.

12. نگاه به دین

برای کسانی که به دین پایبند هستد، افکار متفاوتی در مورد خودارضایی وجود دارد. در دین اسلام عل خودارضایی بشدت ممنوع تلقی شود. اگر این مورد قابل اجرا باشد، ممکن است در مورد خودارضایی با توجه به دین خود فکر کنید. ترک خودارضایی با توجه به گفته های دینی به تنهایی، با حمایت دیگران، یا حتی با صحبت با یک رهبر مذهبی مورد اعتماد انجام شود. اگر این مورد منجر به احساس شرم در شما می‌شود در صورت امکان صحبت با یک متخصص سلامت روان توصیه می‌شود. متخصصان با صلاحیت فرهنگی می توانند به شما کمک کنند.

13. در شب لباس اضافی بپوشید

اگرچه پوشیدن لباس های اضافی در شب ممکن است ناراحت کننده باشد اما برهنه خوابیدن یا با لباس با پوشش کم دسترسی برای خودارضایی را افزایش می دهد. پوشیدن لباس اضافی در موقع خوابیدن ممکن است برای انجام عمل خودارضایی تاثیر داشته باشد.

14. روی هر چیز دیگری که نیاز دارید کار کنید

در حالی که تمرکز بر کاهش یا ترک خودارضایی دارید،روی هر چیز دیگری که علاقه دارید تمرکز کنید. منحرف کردن توجه خود به سایر زمینه‌ها تمرکز بر خودارضایی را کاهش می‌دهد و در عین حال منجر به بهبود کلی زندگی می‌شود. این تمرکز ممکن است شامل رفتن به مدرسه یا مصاحبه برای شغل جدید باشد. یا ممکن است فعالیت اجتماعی باشد که باعث افزایش کیفیت روابط با دیگران می شود.

15. مشاور تخصصی برای ترک خود ارضايی

مراجعه به روانشناس خوب و کار کشته ، کمک بسیار عظیمی به حل مشکل اعتیاد می کند. روانشناس شما ، در اولین قدم کمک به پذیرش این موضوع توسط شما می کند و سپس با دادن راهکار های لازم و به آهستگی اعتیاد شما را بر طرف می کند.
دارو درمانی نیز جزو درمان های تخصصی می باشد که در صورت تشخیص روانشناسِ شما و ارجاع دادن به روانپزشک ، کمک به ترک خودارضایی می کند. اگر روانشناس شما ، تشخیص داد که نیاز به مصرف دارو نیز دارید ، مطمئن باشید که تنها برای کمک به شما است ؛ پس از مصرف آن خود داری نکنید و توصیه روانشناس جهت مصرف دارو را جدی بگیرید.

سخن نهایی برای ترک خودارضایی

اگرچه مبارزه با خودارضایی می تواند افکار و احساسات منفی زیادی را برانگیزد، اما شما در این زمینه تنها نیستید. بهترین کار این است که در اسرع وقت اقدام به ترک خودارضایی کنید. اگر احساس می‌کنید هر یک از روش های موجود در این مقاله به شما یا یکی از عزیزانتان کمک می‌کند، ضمن امتحان کردن برخی از پیشنهادات ارائه شده در این مقاله ، می توانید مشکلات و تجریبات خود را در بخش نظرات این پست نیز درج کنید تا بصورت ناشناس با کاربران دیگر در مورد تجربایت و راهنمایی گفتگو داشته باشید و در ترک خود ارضايی پیشرفت کنید و قدم های بزرگی بردارید.

آیا خود ارضایی بر کوتاهی قد موثر است یا خیر؟

بله کاملا موثر است. بدلیل کاهش قدرت بدنی و همچنین ایجاد بلوغ زودرس و تاثیرات اختلالات هورمونی خود ارضایی باعث کوتاهی قد می شود.

آیا خودارضایی در زندگی زناشویی تاثیر دارد؟

خودارضایی باعث نارضایتی جنسی در زندگی زناشویی آینده و در نتیجه، بی میلی جنسی و ایجاد مشکلات زناشویی می شود.

آیا عوارض خود ارضایی بعد از ترک از بین میرود؟

عوارض ایجاد شده بعد از ترک و به مرور زمان از بین خواهند رفت.بدن انسان مخصوصاً جوان توانایی جبران این عوارض را دارد و دوباره خودش را بازسازی می‌کند

4.5/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *