درمان قطعی وسواس فکری برای انواع وسواس فکری

درمان قطعی وسواس فکری برای انواع وسواس فکری

چنانچه دچار وسواس فکری هستید باید روشی برای درمان آن پیدا کنید. درمان های زیادی برای حل مشکل شما وجود دارد. اختلال ( ocd ) افکار و تصاویری در ذهن می باشند که فرد را ناراحت می کند و دائما در حال تکرار هستند و فرد رفتارهایی را نشان می دهد که حس می کند برای کاهش اضطرابش نیاز به تکرار آن دارد تا بتواند جلوی اتفاقی نامناسب را بگیرد. باید در نظر داشته باشید که بیماری وسواس نوعی خاص از بیماری های سایکوتیک است که توانایی تقویت خود را دارد.

اگر از روش های خوب برای درمان استفاده نکنید نخواهید توانست که این اختلال را از خود دور کنید. در ادامه درمان قطعی وسواس فکری را بررسی می کنیم.

وسواس فکری چیست؟

این اختلال روی رفتارهای هر فرد تاثیر می گذارد و دلیل مشخصی برای ایجاد آن در افراد وجود ندارد. جزء اختلال اضطرابی است که افکار غیر قابل کنترل را ایجاد می کند و این افکار باعث بروز پاسخ های تکرای می شود و فرد ناخود آگاه کارهایی را انجام می دهد که مایل به انجام آنها نیست. ولی گاهی شخص متوجه رفتارهایش می شود که به صورت افراطی کارهایی را انجام می دهد ولی نمی تواند آنها را کنترل کند.

معرفی انواع وسواس فکری

در ادامه دسته بندی های رایج افرادی که در گروه وسواس فکری هستند را توضیح می دهیم.

وسواس به شستن

این افراد مدام از آلودگی می ترسند و تصور می کنند که به بیماری های غیر قابل درمان دچار می شوند پس از آلودگی دوری می کنند و ممکن است دست ها، صورت و حتی وسایلی مانند لباس هایشان که توسط افراد دیگر لمس می شود را بشویند و اگر وسایل قابل انداختن باشند آنها را دور بریزند.

درمان قطعی وسواس فکری برای انواع وسواس فکری

جمع کننده ها

این افراد بر خلاف افرادی که در گروه قبلی هستند تمام وسایل را جمع می کنند و نگهداری می کنند. این افراد می ترسند که اگر وسایل را دور بریزند ممکن است در زمانی دیگر به آن نیاز پیدا کنند.

نشانه های این وسواس :

  • وسایل خود را اصلا دور نمی اندازند.
  • این افراد به صورت مفرط شروع به خرید لوازمی می کنند که ممکن است در آینده نیاز به آنها نداشته باشند.
  • خانه این افراد نامرتب و آشفته است زیرا نمی توانند وسایلی را که نیاز ندارند را دور بریزند.
  • عملکردهای فردی و اجتماعی فرد مبتلا به وسواس فکری دچار مشکل می شوند.

پیامد های این نوع از وسواس فکری :

  • رعایت بهداشت امکان پذیز نیست.
  • مشکلات مالی زیادی برای آنها ایجاد می شود. زیرا فرد شروع به خرید وسایل غیر ضروری می کند.
  • فرد با احتکار وسایل باعث شلوغی فضای خانه می شود و دیگر نمی تواند به راحتی در میان این شلوغی به صورت عادی زندگی کند.

افراد مشکوک

دیگر اثر وسواس فکری که در زندگی فرد تاثیر می گذراد، مشکوک شدن او نسبت به هر چیزی است. این افراد می ترسند که کسی به آنها خیانت کند یا در صورت اشتباه انجام دادن کاری همه او را ترک کنند.

 

مطلب پیشنهادی: علائم وسواس اجباری چیست و چگونه درمان میشود؟

 

برسی کننده ها

این افراد می ترسند به دلیل کار خوبی که نکرده اند یک فاجعه رخ دهد و مدام در حال بررسی های مجدد کارهایی هستند که به آنها واگذار شده است. مانند بررسی کردن لوله بخاری، قفل در و شیر گاز که به دفعات بررسی می شود.

افراد دارای برنامه

این افراد بسیار با منظم هستند. البته منظم بودن خوب است ولی نه به صورت افراطی، زیرا این افراد یک نظم خاص از اشیاء و رنگ ها و … در نظر می گیرند و اگر این اشیاء با نظم خاص مورد نظر آنها نباشد افکار آنها به هم می ریزد و توانایی تمرکز روی کارهایشان ندارند و تا وقتی که دوباره همه چیز به صورت مرتب سر جای خود قرار بگیرد. بیشتر این افراد دچار خرافات می شوند.

علائم روانی و عملی وسواس فکری

  1. ترس از آلوده شدن به ویروس ها
  2. داشتن تصورات شدید جنسی
  3. هراس از مواجهه شدن با کمبود ها
  4. توجه افراطی به داشتن نظم
  5. خرافه گرایی شدید
  6. ترس از نداشتنم کنترل روی رفتار خود
  7. ترس از آسیب رسیدن به دیگران
  8. چک کردن افراطی وضعیت سلامت خانواده
  9. صرف وقت زیاد برای شست و شو
  10. تکان دادن دست ها برای کاهش استرس
  11. جمع کردن و نگه داری وسائل قدیمی که همراه با علائم افسردگی نظیر تیک عصبی و اختلال کم توجهی

روش درمان قطعی وسواس فکری در منزل

به منظور درمان قطعی وسواس فکری روش های مختلفی وجود دارد که ابتدایی ترین راه آن آشنایی با وسواس فکری است که در مطالب توضیح داده شد. در ادامه روش های دیگر برای درمان قطعی وسواس فکری یا اختلال OCD را توضیح می دهیم.

مصرف کمتر کافئین

عوامل زیادی باعث تشدید این اختلال می شوند که با کاهش آنها می توان تا حدودی این اختلالات را درمان کرد. یکی از این مواد کافئین است که با کاهش مصرف این مواد تا حدی می تواند باعث درمان قطعی وسواس فکری شوید.

تغذیه خوب

وقتی که گرسنه هستیم یا مواد مغذی بدن کم می شود می تواند باعث ایجاد فکرهای خطرناک و غم انگیز شود. کم شدن قند خون در بدن می تواند ذهن را به سوی افکار منفی بکشاند و روندی در مبتلا شدن به وسواس فکری داشته باشید. عادات غذا خوردن را رعایت کنید، تند خوردن و پرخوری می تواند نوع دیگری از وسواس فکری را ایجاد کند.

ورزش منظم

با ورزش کردن منظم می توانید هورمون اندروفین را در بدن به صورت طبیعی ایجاد کنید. این هورمون شادی بخش است و تا حدی نقش زیادی در درمان قطعی وسواس فکری شما دارد و می تواند شما را از افکار ناراحت کننده دور کند.

خواب منظم

کمبود خواب به صورت غیر مستقیم باعث ایجاد شدن وسواس فکری می شود. ابتدا استرس و اضطراب افزایش پیدا می کند و سپس این استرس ها باعث ایجاد افکار بیمار گونه می شود.

 ترک کامل نیکوتین

نیکوتین اعتیاد روانی و جسمی به دنبال دارد و برای افرادی که دچار وسواس فکری هستند مضر است و باعث ایجاد یک وضعیت بد برای این افراد می شود.

چند نکته برای درمان قطعی وسواس فکری

برای درمان قطعی وسواس فکری خود باید چند نکته را رعایت کنید تا روش های درمان مفید واقع شود و بتوانید به راحتی از این اختلال رهایی پیدا کنید. در ادامه به صورت خلاصه آنها را بازگو می کنیم.

همیشه انتظار داشته باشید

فکر نکنید همیشه اتفاقات غیر منتظره ای برای دیگران می افتد. می توانید این اتفاقات را برای خودتان پیش بینی کنید و روحیه تحمل خود را افزایش دهید.

ریسک را بپذیرید

از ریسک کردن نمی توانید دور بمانید. برای موفقیت در زندگی نیاز است که کمی ریسک کنید. افرادی که دچار اختلال وسواس فکری هستند نمی توانند خطر کنند ا زندگی لذت ببرند. ولی یکی از کارهایی که می توانند انجام دهند تا درمان شوند پذیرش خطر برای انجام دادن بعضی از کارها است.

موافقت کنید

همیشه با افکار وسواسی که در ذهن ایجاد می شود موافق باشید و هرگز برای تحلیل آنها وقت نگذارید زیرا با تحلیل کردن بیشتر به آنها فکر می کند و در نتیجه اثر آنها را به صورت نا خود آگاه بر زندگی خود بیشتر خواهید کرد.

نا امید نشوید

به یاد داشته باشید که دچار یک اختلالی هستید و برای درمان آن به زمان زیادی نیاز دارید. بهتر است اصلا نا امید نشوید و تا جایی که ممکن است خستگی را از خود دور کنید تا بتوانید به درمان قطعی وسواس فکری دست یابید.

انتخاب ها

چنانچه سر دو راهی در انتخاب های خود قرار گرفته اید بهتر است که سخت ترین آن را انتخاب کنید. در این صورت برای رسیدن به هدف وقت زیادی صرف می کنید و این گونه از افکار وسواسی که ممکن است در زمان های استراحت شما به سراغتان بیاید در امان می مانید.

کمک از فرد آگاه

اگر نتوانستید افکار آزار دهنده را از ذهن خود از بین ببرید می توانید به مشاور که در این مورد فعالیت دارد مراجعه کنید و از او کمک بخواهید تا شما را درمان کند. مشاور به شما را هایی برای درمان وسواس فکری ارائه می کند.

 

بیشتر بخوانید: دلایل اختلالات نوروتیک + روش های درمان این اختلال روانی

Rate this post

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *