۱۰ تا از سمی ترین مارهای جهان + عکس

۱۰ تا از سمی ترین مارهای جهان + عکس

با مطالعه این مطلب 10 تا از سمی ترین مارهای جهان را می شناسید.

می دانید این بار قرار است از چه حیوانی برایتان بنویسم؟ همانی که با صدای مرموز «هیس» به شما نزدیک می شود! همانی که روی زمین می خزد! بله دقیقا همانی که متاسفانه با نیش زدن جان انسان ها و خیلی از موجودات دیگر را می گیرد. شاید باورش سخت باشد اما مارها سالانه حدودا 4/5 میلیون نفر را نیش می زنند. این یعنی هر سال شاهد مرگ 81000 تا 138000 انسان در اثر نیش مار هستیم. در ادامه این مطلب 10 تا از سمی ترین مارهای جهان با عکس را به شما معرفی می کنیم.

سمی ترین مارهای جهان به ترتیب

مارهای سمی قربانیان خود را با نیش سمی می کشند. این مواد سمی نوع تغییر یافته ای از بزاق آن هاست که حیوان با کمک دندان های نیشش به شکارش تزریق و او را می کشد. این زهر در طول سال ها تغییرات زیادی کرده تا بتواند در قربانی واکنش های شدیدی به وجود بیاورد. این واکنش های شدید می توانند بسیار متفاوت باشند؛ از فلج گرفته تا لخته شدن خون و ورم در بافت های عضلانی. در این مطلب قصد دارم سمی ترین مارهای جهان را که نیششان موجب مرگ انسان ها و خیلی از موجودات دیگر می شود به شما معرفی کنم.

10. مار مامبای سیاه

مامبای سیاه

مامبای سیاه سمی ترین مار آفریقا است که می تواند تنها با دو قطره از زهرش آدم را از پای در بیاورد. علت نام گذاری این مار به سیاه به دلیل رنگ سیاه و تیره درون دهانش است. این در حالی است که پوست خود جانور قهوه ای است. طل متوسط این مارها 5/2 متر بوده و می توانند با سرعهت 19 کیلومتر در ساعت حرکت کنند.

این مارهای دراز با دو تا سه قطره زهر در هر دندان نیش متولد می شوند. مامبای سیاه یک قاتل بالفطره است که در زمان بلوغ می تواند تا 20 قطره از زهرش را در هر دندان نیش ذخیره کند. اگر نیش این مار درمان نشود قطعا موجب مرگ خواهد شد.

به محض گزش زهر وارد بدن شده و به محل اتصال نورون های عصبی و ماهیچه ها می شود. در نتیجه فلج خواهید شد. علاوه بر این سم مامبای سیاه موجب اختلال در عملکرد قلب و در نتیجه ایست قلبی می شود. تمام این اتفاقات برای مردی آفریقایی که فقط انگشت اشاره اش گاز گرفته شده خواهد افتاد. در چنین شرایطی 20 دقیقه زمان می برد تا او به بیمارستان برسد و در طول این مدت طولانی احتمالا ایست قلبی می کند.

محققان هنوز مطمئن نیستند که سالانه چند نفر بر اثر سم مامبای سیاه می میرند اما منبعی موثق اعلام کرده که بیشترین تعداد مرگ و میر در آفریقا بر اثر سم مامبای سیاه است.

9. مار افعی چالدار

افعی چالدار

از دیگر مارهای سمی دنیا می توان به مار افعی چالدار اشاره کرد. تنها یه گاز از افعی چالدار منجر به سیاه شدن بافت های عضلانی قربانی می شود چرا که زهر در بدنش بلافاصله پروسه مرگ را آغاز می کند. این افعی های چادار در آمریکای مرکزی و جنوبی زندگی کرده، طولی به اندازه 5/2 متر داشته و وزن شان هم حدودا 6 کیلوگرم است. شاید باورتان نشود اما باعث و بانی نصف مرگ و میرهایی که در اثر نیش مار در منطقه آمریکای مرکزی اتفاق می افتند همین افعی چالدار است. زهر این مار مواد ضد انعقادی دارد و یک نیش از این مار منجر به خونریزی می شود. قصد ترساندن شما را ندارم اما یک افعی چالدار ماده می تواند تا 90 هیولا مثل خودش را به دنیا بیاورد!

8. مار بومسلنگ

بومسلنگ

تنها 24 ساعت پس از اینکه بومسلنگ شما را بگزد دچار خونریزی داخلی از ناحیه چشم، شش ها، کلیه ها، قلب و مغز خواهید شد. این اتفاقی است که برای متخصص خزنده شناسی، کارل پترسون اشمیت افتاد. این مار برای شناسایی به موزه فیلد در شیکاگو فرستاده شد. البته در سال 1890 بسیاری از خزنده شناسان تصور می کردند که مارهای درختی مانند بومسلنگ که فنگ متحرک دارند نمی توانند آنقدر سم تولید کنند که انسان را بکشند. البته تنها با یک گاز گرفتگی مشخص شد که خیلی اشتباه می کنند.

بومسلنگ در همه جای آفریقا خصوصا کشورهای سوازیلند، بوتساوانا، نامبیا، موزامبیک و زیمباوه پیدا می شود. بوسملنگ یکی از سمی ترین مارهای دارای فنگ متحرک است. در این نوع از مارها، دندان های نیش در صورت عدم استفاده به سمت عقب خم می شوند. زهر این نوع مارها هم مانند سایر انواع مارهای کشنده، هم موجب خونریزی داخلی می شود هم خارجی.

ظاهر بوسملنگ خیلی جذاب است. این مار سری شبیه به تخم مرغ، چشمانی بیش از اندازه بزرگ و بدنی طرح دار به رنگ سبز روشن دارد. بومسلنگ در صورت تهدید شدن گردنش را دو برابر سایز عادی باد می کند. در این صورت پوست میان پولک های این منطقه که رنگ سبزی بسیار روشن دارند بیرون می آیند و سرش بیش از اندازه بزرگ جلوه می کند. قربانیان این مار در ناحیه مغز و عضلات دچار خونریزی می شوند. شاید خیلی ترسناک باشد اما خونریزی داخلی در اثر سم این مار آنقدر شدید می شود که در نهایت از هر منفذ خروجی بدن از جمله سوراخ های بینی و لثه ها و حتی کوچک ترین زخم های بدن بیرون می زند. زهر این مار از طریق رگ های خونی به تمام بدن فرستاده شده و در نهایت فرد دچار اسهال، استفراغ و بی اختیاری ادارار شده و می میرد. خوشبختانه برای زهر این مار پادزهری هست؛ البته اگر بیمار بتواند خودش را به موقع به مراکز درمانی برساند.

7. مار ببری شرقی

مار ببری شرقی

مار ببری شرقی یکی از سمی ترین مارهای دنیا بشمار می آید. زیست بوم طبیعی این مار کوهستان و دشت های جنوب شرقی استرالیا است. این مار به داشتن خط های زرد و مشکی روی بدنش معروف است. البته تمام مارهای این گونه چنین خط هایی روی بدن ندارند. زهر این مار تنها 15 دقیقه پس از گزیده شدن شما را از پای در می آورد. حداقل سالی یک مورد مرگ به دلیل گزش نیش های این مار در جهان ثبت می شود.

6. مار افعی راسل

مار افعی راسل

سالانه 58000 نفر در هند می میرند و بیشتر این مرگ و میرها در اثر زهر مار افعی راسل است. این یعنی با یک قاتل حرفه ای آدم کش طرف هستیم!

در سریلانکا این افعی های شب رو، عادت به استراحت در دشت های برنج دارند. و به همین خاطر تعداد زیادی از کشاورزان در فصل درو مورد گزش این مار قرار می گیرند. سم این مار علائم شدید و وحشتناکی دارد از جمله؛ از کار افتادن ناگهانی کلیه ها، خون ریزی شدید و آسیب به ارگان های اصلی بدن. ترکیبات موجود در زهر این مار فاکتورهای انعقادی داشته و گاهی منجر به سکته در قربانی می شوند. علاوه بر این دیده شده که قربانی علائمی شبیه به سندروم شیهان بروز می دهد. در این بیماری غده هیپوفیز هورمونی تولید نمی کند. در نهایت قربانی در اثر اختلال کلیوی خواهد مرد. از این رو می توان آن را در لیست مارهای سمی دنیا قرار داد.

5. مار جعفری

مار جعفری

مار جفعری کوچک ترین عضو در خانواده چهار نفره افعی های هند است. این خانواده از افعی راسل، کبری هندی، مارهای براق و مار جعفری تشکیل می شود. البته ظاهرا کوچک ترین عضو خانواده از همه فعال تر بوده و بیشترین تعداد مرگ و میر در اثر سم افعی ها به این مار تعلق دارد.

جالب است بدانید که این مار در زمان تهدید شدن صدای معروف «هیس» نمی دهد. این مار با به هم زدن پولک های خاصی صدای «زززز» دارد. گزش افعی جعفری باعث می شود ناحیه ورم کرده و درد داشته باشد. در نهایت همان منطقه خون ریزی می کند. از آنجاییکه که سم این مار جلوی انعقاد خون را در قربانی می گیرد، فرد دچار خونریزی داخلی شده و کلیه ها از کار می افتند. اگر قرار است فرد زنده بماند باید خیلی سریع به مرکز درمانی منتقل شده و با پادزهر تحت درمان قرار بگیرد.

4. مار افعی براق نواری

افعی براق نواری

این افعیِ شب رو، در روز فعالیت بسیار کم، اما در طول شب شکارچی و گزنده ای ماهر است. سم این مار عضلات را فلج کرده و دیافراگم را از کار می اندازد. این یعنی هوا وارد ریه ها نشده و در نهایت قربانی در اثر خفگی خواهد مرد.

3. مار شاه کبری

مار شاه کبری

شاه کبری بلند ترین و سمی ترین مار دنیا بوده و طولی به اندازه 4/5 متر دارد. چشمان بی نظیر این هیولا هر موجود متحرکی را از فاصل 100 متری تشخیص می دهد. این مار در صورت تهدید شدن عضلات خاص اطراف گردنش را برآمده می کند تا سرش بزرگتر جلوه کند. شاید کمی وحشت کنید اما این مار می تواند در صورت تهدید شدن تا یک سوم از طول بدنش را به صورت ایستاده نگه دارد.

شهرت این مار به کشندگی زهرش نیست، بلکه به میزان زهری است که ترشح می کند. هر گزش این مار حدود 7 میلی لیتر از سم را وارد بدن می کند. جالب است بدانید که شاه کبری در چشم به هم زدنی 3 تا 4 بار قربانی اش را می گزد. حتی یک بار گزش می تواند انسان را در 15 دقیقه و فیل را در عرض چند ساعت بکشد.

2. مار تایپان ساحلی

تایپان ساحلی

این مارِ سرعتی می تواند حتی پیش از اینکه درد گزیده شدن را حس کنید چندین بار شما را بگزد. تایپان ساحلی در نواحی گرم و مرطوب استوایی و سواحل این منطقه زندگی کرده و در صورت تهدید شدن، تمام طول بدنش را از زمین بلند و با دقت خاص خودش به سمت شما می جهد تا دندان های نیشش را بدنتان فرو ببرد. تا قبل از سال 1965 هیچ پادزهر موثری برای زهر این مار پیدا نشده بود و تقریبا هر گزش این مار بی شک موجب مرگ می شد.

1. مار تایپان اینلند

مار تایپان اینلند
مار تایپان اینلند

یکی دیگر از سمی ترین مارهای جهان تایپان اینلند است. این مار با چند قطره از زهرش قربانی اش را ،چه انسان چه حیوان، از پای در می آورد. این مارها در صخره های کویینز لند و دشت های سیلابی استرالیا زندگی می کنند. زیست بوم این مار نسبت به هم خونش، تایپان ساحلی، خیلی دور افتاده تر است. به همین خاطر خیلی در ارتباط با انسان ها نیست. این گونه از مار تایپان در صوت تهدید شدن شکل S به خودش گرفته و تنها در کسری از ثانیه چندین بار قربانی اش را می گزد. یکی از اساسی ترین مواد در ترکیب سم این مار که البته در سم مارهای دیگر وجود ندارد، آنزیم هیالورونیداز است. بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 2020 این آنزیم به جذب بیشتر سم در بدن کمک می کند.

5/5 - (3 امتیاز)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *