آمپول مولتی ویتامین چیست؟ چه تفاوتی با قرص مولتی ویتامین دارد؟

آمپول مولتی ویتامین چیست؟
آمپول مولتی ویتامین چیست؟

چکیده : در این مقاله با ما همراه باشید تا تفاوت آمپول مولتی ویتامین با قرص مولتی ویتامین و این که کدام بهتر است را برای شما توضیح دهیم.

 آمپول مولتی ویتامین و قرص مولتی ویتامین

 آمپول مولتی ویتامین و قرص مولتی ویتامین

آمپول مولتی ویتامین و قرص مولتی ویتامین جزء مکمل‌هایی می‌باشند که امروزه در بازار جهانی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. ورزشکاران برای اینکه بتوانند بدن خود را قدرتمند سازند از مولتی ویتامین‌ها استفاده می‌کنند. مردم معتقدند مولتی ویتامین‌ها دارو‌هایی هستند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید خواهند بود. مولتی ویتامین‌ها به‌صورت قرص و آمپول وجود دارند. مولتی ویتامین‌ها شامل آمینو اسید‌ها، مواد گیاهی و اسید‌های چرب می‌شوند. معمولاً مولتی ویتامین‌ها در تمام غذا‌هایی که روزانه مورد استفاده ما قرار می‌گیرند، موجود هستند. این ویتامین‌ها شامل آهن، منیزیم، پتاسیم، روی و همچنین ویتامین‌هایی مانند k ،A ، D و‌ E می‌باشند. در این مقاله با ما همراه باشید تا تفاوت آمپول مولتی ویتامین با قرص مولتی ویتامین را برای شما توضیح دهیم.

آمپول مولتی ویتامین چیست؟

مولتی ویتامین‌ها در دو شکل آمپول و قرص وجود دارند که به‌جای مواد گیاهی و طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع مولتی ویتامین‌ها شامل مواد مغذی می‌باشند که این مواد پس از مصرف جذب بدن خواهند شد. مثلاً ویتامین D از طریق نور خورشید جذب بدن می‌شود و در بدن به خودی خود تولید نمی‌گردد. آمپول مولتی ویتامین از چند نوع ویتامین و مواد معدنی مختلف ساخته می‌شود که در بازار به‌صورت تک ویتامینه نیز وجود دارد.

قرص مولتی ویتامین چیست؟

یکی از قرص های مولتی، ویتامین قرص جوشان می‌باشد که باید آن‌ را در آب قرار داد و پس از حل شدن از آن محلول استفاده نمود. معمولاً ویتامین‌ها در حالت عادی مزه تلخی دارند؛ اما در قرص جوشان به‌دلیل اضافه کردن شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام مزه آن‌ها از تلخی خارج می‌شود و مزه‌ مورد پسندی پیدا می‌کند. قرص‌های جوشان به سبب نوع ساختاری که دارند، برای کودکان نیز قابل استفاده هستند.

تفاوت قرص مولتی ویتامین و آمپول مولتی ویتامین

اگر بخواهیم تفاوت آمپول مولتی ویتامین با قرص مولتی ویتامین را با یکدیگر بیان کنیم، باید گفت که در گذشته از دارو‌های تزریقی استقبال بیشتری می‌شد، زیرا مردم فکر می‌کردند که مواد تزریقی بازدهی بالاتری دارند؛ اما امروزه این باور غلط از بین رفته‌است. استفاده از دارو‌های تزریقی تنها در زمانی که بیمار به‌صورت اورژانسی است، مشکلی نخواهد داشت. در صورتی که در حالت عادی پزشکان آن را تایید نمی‌کنند؛ چراکه عوارض دارو‌های تزریقی زیاد بوده و بدون مشورت پزشک نباید اقدام به استفاده از آن‌ها نمود. آمپول مولتی ویتامین بیشتر مورد توجه ورزشکاران قرار دارد و اگر به‌درستی استفاده نشود، ممکن است باعث ایجاد آبسه و آسیب دیدن عروق محل تزریق گردد. همچنین استفاده از قرص جوشان حاوی مولتی ویتامین راحت‌تر است و در هر مکان و فضایی می‌توانید به راحتی آن را در یک لیوان آب حل کرده و نوش جان کنید.

انواع آمپول‌های مولتی ویتامین

از انواع آمپول‌های مولتی ویتامین می‌توان به آمپول ب کمپلکس، آمپول نوروبیون و آمپول ویتامین D۳ اشاره کرد. تزریق ویتامین ب کمپلکس بهتر از استفاده از قرص و کپسول آن است. این آمپول باعث بالارفتن انرژی در بدن می‌شود. همچنین به درمان کم خونی کمک فراوانی می‌کند. آمپول نوروبیون هم یک آمپول تقویتی می‌باشد که بیشتر افراد مخصوصاً زنان از آن استفاده فراوانی می‌کنند. نوروبیون به شکل آمپول و قرص وجود دارد که هر دو پرمصرف هستند.

این آمپول از ویتامین گروه ب تشکیل شده و باعث ترمیم و بازسازی اعصاب می‌شود. همچنین این آمپول باعث کم کردن درد نیز می‌گردد. ورزشکاران از این آ‌مپول برای بالابردن انرژی خود استفاده می‌کنند تا بتوانند وزنه‌های سنگین را به‌راحتی بلند کنند. از سریع‌ترین راه‌های جذب ویتامین دی می‌توان به تزریق این ویتامین اشاره کرد. این کار معمولاً از طریق تزریق عضلانی انجام می‌گیرد. بعد از تزریق، ویتامین دی وارد جریان خون‌شده و در مدت زمان کوتاهی سطح آن در بدن افزایش می‌یابد. تزریق ویتامین دی برای افرادی که سطح این ویتامین در بدن آن‌ها خیلی پایین است، توصیه می‌گردد.

قرص نوروبیون یا آمپول؟

ورزشکاران معمولاً با سوالات مختفی همچون قرص نوروبیون را چند روز یکبار بخوریم و آیا قرص نوروبیون بهتر است یا آمپول نوروبیون؟ مواجه می‌گردند که در جواببه سوال دوم باید گفت که هم قرص نوروبیون و هم آمپول آن، راه‌هایی موثر برای بالا بردن میزان ویتامین‌های ب ۱ و ب۶ و ب ۱۲ می‌باشند. در واقع می‌توان گفت هر دوی این‌ها تاثیری مشابه بر بدن می‌گذارند؛ اما زمانی که نیاز به جذب سریع ویتامین وجود داشته باشد، آمپول نوروبیون این کار را بهتر و سریع‌تر انجام می‌دهد، زیرا در عضله تزریق شده و به سرعت نیز جذب می‌گردد. افرادی که نمی‌توانند از طریق گوارش ویتامین‌ها را به‌خوبی جذب کنند، بهتر است که از آمپول استفاده نمایند. در صورتی که می‌خواهید مصرف نوروبیون را به‌صورت بلند مدت ادامه دهید، فرم خوراکی آن یعنی قرص گزینه بهتری خواهد بود.

قرص نوروبیون یا آمپول؟

انواع قرص مولتی ویتامین

مولتی ویتامین‌ها انواع مختلفی دارند که می‌توان آن‌ها را از داروخانه‌ها خریداری کرد. در اینجا به بعضی از این‌ مولتی ویتامین‌ها اشاره می‌کنیم.

مولتی ویتامین مینرال

شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد‌ و افرادی که رژیم غذایی مناسبی ندارد، می‌توانند از این قرص‌ها استفاده کنند و ویتامین مورد نیاز بدن خود را تامین نمایند. این ویتامین به‌صورت قرص، کپسول، شربت، پودر و آمپول موجود هستند. مولتی ویتامین تامین‌کننده بسیاری از نیاز‌های بدن می‌باشد. از این مولتی ویتامین می‌توان در دوران بارداری و سالمندی نیز استفاده کرد. قرص مولتی ویتامین مخصوص آقایان نیز وجود دارد که مولتی من نامیده می‌شود. بسیاری از افراد نگران چاق شدن با مصرف قرص‌های مولتی ویتامین مینرال می‌باشند؛ اما باید گفت که این قرص تنها اشتهای افراد لاغر را افزایش می‌دهد و در افراد چاق به علت تولید انرژی شاید باعث لاغری نیز شود.

قرص مولتی ویتامین تراپوتیک

این قرص حاوی مقدار زیادی مولتی ویتامین می‌باشد. مقدار ویتامین‌هایی که در این قرص وجود دارند ۳ تا ۵ برابر سایر مولتی ویتامین‌ها هستند. علت آن جبران ویتامین‌های از دست رفته بدن در مدت کوتاه است. این مولتی ویتامین برای خانم‌های باردار، افرادی که بیماری‌های خاص دارند، افراد نیازمند دیالیز و زنانی که زایمان کرده‌اند، مناسب می‌باشد.

قرص مولتی ویتامین کامپلیت یوروویتال

این مولتی ویتامین، ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیاری را در خود جای داده‌است و باید تحت نظر پزشک مصرف شود. همچنین از بهترین مکمل‌ها می‌باشد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

مولتی ویتامین فارماتون

این نوع نیز به‌صورت کپسول می‌باشد که ویتامین‌های ضروری و مواد معدنی را در خود جای داده‌است. رنگ این کپسول قهوه‌ای ژلاتینی است و یک شرکت سوئیسی این کپسول را تولید می‌کند. ترکیبات این ویتامین طبیعی هستند و از بهترین مولتی ویتامین‌های مینرال شناخته می‌شود.

کپسول مولتی دیلی دانا

این کپسول برای بزرگسالان و کودکانی که بیشتر از ۱۲ سال سن دارند، مناسب می‌باشد. این کپسول حاوی ویتامین‌ها و مواد ضروری مورد نیاز برای بدن است. مواد معدنی که در این کپسول وجود دارند کلسیم، روی و آهن هستند. مصرف این مولتی ویتامین باید تحت نظر پزشک انجام گیرد.

قرص مولتی ویتامین پریناتال

بارداری دوره‌ای است که نیاز به ویتامین و مواد معدنی در این آن افزایش می‌یابد. در این دوره به‌ این سبب که بدن در حال تامین انرژی و غذا برای دو نفر می‌باشد، به مواد اولیه نیز نیاز بیشتری  خواهد داشت. این مولتی ویتامین دارای اسید فولیک بوده که از نقص لوله عصبی کودک جلوگیری می‌کند.

قرص مولتی وگان

یکی دیگر از قرص‌هایی که در بازار یافت می‌شود و دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی طبیعی می‌باشد، مولتی وگان نام دارد. در ترکیبات این قرص هیچ‌گونه ماده صنعتی ساختگی وجود ندارد. عدم وجود مواد ساختگی و صنعتی در این قرص باعث شده‌است که از آن به‌عنوان یک مکمل سالم یاد کنند. اگر می‌خواهید پوستی شاداب داشته‌باشید، روزانه از این مکمل استفاده نمایید.

قرص مولتی وگان

قرص مولتی ویتامین بهتر است یا آمپول؟

در رابطه با تفاوت آمپول مولتی ویتامین با قرص مولتی ویتامین باید گفت که متخصصان استفاده از آمپول‌ها برای تزریقی را خیلی توصیه نمی‌کنند. علاوه‌ بر اینکه بسیاری از افراد از آمپول می‌ترسند، معمولاً دارو‌های تزریقی تنها در مواقعی که بیمار نتواند به‌ صورت قرص یا دارو آن را میل کند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین ممکن است این دارو‌ها باعث ایجاد بیماری‌هایی مانند آسیب به عروق در محل تزریق، آبسه و بیماری‌های عصبی شوند که معمولاً در خوردن قرص‌ها کمتر این اتفاق رخ می‌دهد.

حتی ممکن است آمپول‌های تزریقی باعث ایجاد لختگی و گرفتگی عروق شوند. معمولاً این اتفاق در آمپول‌های مولتی ویتامین نیز رخ می‌دهد. اگر از دسته افرادی هستید که که از آمپول هراس دارید، مصرف قرص برای شما توصیه می‌شود. البته آمپول‌های مولتی ویتامین برای افرادی که ویتامین در بدن آن‌ها به شدت پایین می‌باشد، بسیار موثرتر خواهد بود، زیرا قرص‌ها کم‌کم باعث افزایش ویتامین مورد نیاز بدن می‌شوند. در صورتی که آمپول مولتی ویتامین با سرعت بیشتری سطح ویتامین بدن را افزایش می‌دهد.

Rate this post

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *