مراحل تمیز کردن آبسردکن و نکات کاربردی که باید بدانید

مراحل تمیز کردن آبسردکن و نکات کاربردی که باید بدانید

در این مطلب روش ها و تکنیک های تمیز کردن ابسرد کن را توضیح می دهیم و با انجام دادن این کار می توانید باعث شوید که عمر دستگاه طولانی تر شود و کمتر دچار خرابی شود. امروزه خیلی از افراد در محل کار و یا زندگی خود از آبسردکن استفاده می کنند. تمیز کردن آبسردکن کاری ساده است و شما نباید این کار را به تاخیر بیندازید زیرا ممکن است جرم های درون آن باعث ایجاد بیماری های عفونتی شوند و این جرم ها برای سلامت بدن مضر می باشند.

اهمیت تمیز کردن آبسردکن

بعضی از افراد سوال می کنند که اصلا چرا باید آبسردکن را تمیز کرد. باید بدانید که هر وسیله که آب در آن ذخیره می شود می تواند دچار رسوبات و آلودگی هایی شود و همین آلودگی ها به مرور زمان باعث ایجاد مشکلات برای فرد مصرف کننده می شود و در نهایت باعث بیماری می شود. نه تنها بیماری های عفونی بلکه خیلی از بیماری های گوارشی با آب آلوده ایجاد می شوند و افراد تصور می کنند که آبسرد کن هیچ مشکلی برای سلامت ایجاد نمی کند و خیلی دیر اقدام به تمیز کردن آبسردکن می کنند.

چنانچه نتوانید این کار را به درستی انجام دهید و آبسردکن را تمیز کنید، نیترات موجود در آب زیاد می شود و همین مورد جزیی می تواند بیماری هایی مانند کم خونی، بیماری های شدید گوارشی و انواع سرطان را ایجاد کند. یکی دیگر از دلایلی که به شما گفته می شود که آبسردکن ها را تمیز کنید به دلیل بد بو شدن آب در صورت ماندگاری بیش از حد است.

خیلی از محققان بیان کرده اند که رطوبت موجود در دستگاه باعث رشد باکتری و قارچ ها می شود و آنها می توانند خیلی راحت بدون هیچ نوع نگرانی با فراهم شدن محیط زیست خود رشد کنند و از طریق استفاده آب توسط دیگران به بدن آنها منتقل شود. چنانچه کمی بیشتر به این دستگاه اهمیت دهید پس از مدتی که آب درون آن می ماند می تواند کپم و لایه هایی روی آن تشکیل گردد و تمام میکروب هایی که درون آن وجود دارد قابل انتقال به بدن است.

مراحل تمیز کردن آبسردکن و نکات کاربردی که باید بدانید

تمیز کردن

چنانچه تکنیک های تمیز کردن این وسیله را بدانید می توانید خیلی راحت و بدون صرف کردن هزینه و وقت زیاد این کار را راحت انجام دهید. باید به یاد داشته باشی که تمیز کردن دوره ای به شما کمک می کند تا بتوانید خیلی سریع و راحت این کار را انجام دهید و اگر این کار را به تاخیر بیندازید باید سختی بسیار زیادی را بابت رسوب های جمع آوری شده تحمل کنید و گاهی خالی کردن رسوبات از داخل این وسیله کار راحتی نیست.

خیلی از کارشناسان بر این باور هستند که تمیز کردن و شستن مخزن آبسردکن بهتر است هر 6 هفته یک بار انجام گیرد و اگر شما بتوانید این کار را به بهترین شکل انجام دهید، بدین معنا است که توانسته اید عمر دستگاه خود را بیشتر کنید. قبل از اینکه آب سرد کن خانه و یا محل کار را تمیز کنید باید با آن آشنایی داشته باشید. آب سرد کن دو مجرای مختلف برای آب گرم و یا آب سرد دارد و دارای درپوشی در بالای خود است که از طریق آن می توانید برای آب کردن آب سرد استفاده کنید.

آب سرد کن ها به صورت معمول دو مخزن دارند که یکی از آنها مربوط به آب سرد و دیگری مربوط به آب گرم است. وقتی که این دستگاه را آب می کنید و در قسمت آب سرد بعد از این که آب به انتقال پیدا می کند سرد می شود و در قسمت اب گرم وقتی که دستگاه به برق وصل باشد آب با عبور از المنت های برقی گرم می شود و از شیر خروجی آن خارج می شود. برای تمیز کردن آبسرد کن باید یک سری از نکات را رعایت کنید که در ادامه توضیح می دهیم.

اقدامات اولیه

قبل از اینکه آب سرد کن منزل و یا محل کار را تمیز کنید باید شوینده ای مناسب را تهیه کنید. برای اینکه بتوانید این کار را به راحتی انجام دهید سه ترکیب را به شما معرفی می کنیم و روش ساخت هر کدام از آنها را برای تمیز کردن آبسرد کن توضیح می دهیم که بتوانید خیلی راحت این کار را انجام دهید.

تمیز کردن با مایع سفید کننده

  • این روش بسیار ساده می باشد و کافی است یک سفید کننده مناسب انتخاب کنید.
  • دو قاشق غذا خوری از این مایع سفید کننده را در مخزن آبسردکن ریخته و یک چهارم آن را آب کنید.
  • مخزن آب را به خوبی تکان دهید و اجازه دهید تمام رسوبات درون این ترکیب حل شوند و سپس آب را خالی کنید و مخزن را یک بار آب بکشید.

استفاده از سرکه سفید

  • سرکه سفید یکی از ساده ترین راه هایی می باشد که به شما کمک می کند تا بتوانید مخزن آب سرد را تمیز کرده و از ایجاد جرم و رسوبات در آن پیشگیری کنید.
  • برای استفاده از این روش کافی است تا یک لیتر از سرکه سفید را با ۵ لیتر آب مخلوط کرده و آن را به درون آب سرد کن بریزید و اجازه دهید چند دقیقه ای بماند.
  • یعد از این که رسوبات و جرم ها از دیواره آب سرد کن جدا شد می بایست آن را خالی کرده و با آب خالی آن را خوب بشویید.

استفاده از کلر

  • کلر نیز راه حل بسیار خوبی برای از بین بردن آلودگی ها می باشد.
  • برای این که از کلر برای شستن و تمیز کردن آبسردکن استفاده کنید می بایست یک قاشق غذاخوری از کلر را درون یک چهارم آب مخزن آبسردکن ریخته و خوب آن را تان دهید تا بتوانید آلودگی های سخت را از دیواره آن جدا کنید.

شستشو و تمیز کاری

قبل از این که هر کاری انجام دهید باید برق دستگاه را قطع کنید تا دچار مشکل نشوید. اجازه دهید که یک ساعت دستگاه خاموش باشد تا المنت های آن سرد شوند. دستگاه را خوب بررسی کنید و سعی کنید که اب درون لوله های آن را تمیز کنید و اگر دستگاه شما جدا شدنی باشد می توانید مخزن را جدا کنید و تمیز کاری را آغاز کنید.

مرحله اول

  • ابتدا باید یکی از روش های شستشو قبل را انتخاب کنید و از قبل آن را تهیه کنید.
  • این مواد شوینده را بعد از این که دستگاه را خاموش کردید می توانید به درون مخزن بریزید و ۵۴ الی ۱۰ دقیقه صبر کنید تا محلول کار خود را انجام بدهد.

مرحله دوم

  • یک اسفنج نرم و تمیز برای شستشو بخرید و داخل مخزن را با استفاده از آن تمیز کنید.
  • تمیز کردن در این مرحله اهمیت بسیار زیادی دارد و می بایست این کار را به دقت انجام داده و هیچ جایی از مخزن را از یاد نبرید.

مرحله سوم

  • در این مرحله می بایست تمامی آب آب سرد کن را با استفاده از شیر های خروجی آن تخلیه کنید تا خروجی آب نیز تمیز شود.
  • اینکار صبر و حوصله بسیار زیادی می خواهد و بهتر است با عجله کردن دستگاه خود را خراب نکنید.
  • بعد از این که آب درون آب سرد کن را به خوبی تخلیه کردید می بایست چندین با آن را پر و خالی کرده تا از تمیز شدن آن اطمینان پیدا کنید.

مرحله آخر

  • یادتان نرود که قسمت های بیرونی به خصوص سینی زیر شیر آب سردکن را به خوبی تخلیه کرده و آن را نیز تمیز کنید.
  • یادتان باشد که مخزن آب دستگاه را با استفاده از یک اسفنج خشک کرده و در جای خود قرار دهید و مجددا از آن استفاده کنید.

نکات کاربردی برای تمیز کردن آبسردکن

باید بدانید که برای تمیز کردن آبسردکن ها باید بعضی از نکات را رعایت کنید تا مشکلی برای شما ایجاد نشود و بتوانید سال های سال از این دستگاه استفاده کنید.

  • در حین شستشو بر روی قطعات الکترونیکی آن آب نریزید زیرا ممکن است منجر به ایجاد اتصالی شدید شده و دستگاه شما را خراب کند.
  • بعد از تمیز کردن حتما شیر آب و سرد و گرم را امتحان کنید تا مزه و رنگ بدی نداشته باشد.
  • سعی کنید آب را به مدت طولانی در آن نگذارید و حتما شب به شب مخزن را خالی کنید.
  • در نگهداری مناسب آن کوشا باشید تا بتوانید بدون هیچ مشکلی از این دستگاه استفاده کنید و عمر آن را طولانی کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *