غذای مورچه چیست (۸ غذای مورد علاقه مورچه ها)

غذای مورچه چیست (۸ غذای مورد علاقه مورچه ها)

حدود 12000 گونه مورچه در سراسر جهان وجود دارد که طیف وسیعی از رژیم‌ هایی غذایی را شامل می‌ شود. برخی از مورچه در مورد آنچه از آن تغذیه می‌ کنند بسیار حساس هستند، درحالی که برخی دیگر هر آنچه که بر سر راهشان قرار گیرد را می‌ خورند. بسته به گونه، مورچه ها می‌ توانند از گوشت، دانه‌ ها، غلات، میوه و حتی شهد تولید شده توسط گونه‌ های دیگر تغذیه کنند. برای اینکه بیشتر بدانید مورچه ها چه غذایی می خورند با مینویسم همراه شوید تا چند غذای مورچه که بیشتر از مواد غذایی دیگر می خورد را بشناسید.

مورچه ها کی و چگونه غذا می خورند؟

زمان غذا خوردن مورچه ها به گونه آن ها بستگی دارد، زیرا مورچه ها هم می‌توانند در روز فعال باشند و هم در شب. ملاحظات دیگر شامل این است که چه موقعی از سال است،‌ زیرا بسیاری از گونه‌ ها در فصل زمستان فعالیت خود را کمتر می‌ کنند. شرایط آب و هوایی نیز تاثیرگذار است زیرا هنگام باران یا وقتی هوا خیلی گرم است بیشتر در لانه‌ها یا پناهگاه‌های خود می‌ مانند و خارج نمی‌شوند.

با این وجود، علیرغم این محدودیت‌ ها اکثر مورچه ها زمان مشخصی برای غذا خوردن ندارند. آن‌ها هرگاه غذا پیدا کنند می‌ خورند. ملکه و لاروها به طور منظم توسط مورچه‌ های کارگر تغذیه می‌ شوند، مورچ ه‌های کارگری که غذا را از چینه‌ دان خود بیرون می‌ آورند یا بخش‌ های بزرگ‌ تری از آن را با فک خود حمل می‌ کنند.

غذای مورچه ها چیست
مورچه ها در حال غذا خوردن

وقتی خود مورچه‌ های کارگر غذا می‌ خورند، غذا را با فک پایین خرد می‌ کنند یا اگر مایع باشد آن را می‌ مکند. سپس، غذا وارد سیستم گوارش آن‌ ها شده و در آنجا مصرف می‌ شود.

مورچه ها چه غذایی می خورند؟

بسته به گونه، مورچه ها می‌ توانند غذاهای متنوعی بخورند. در اینجا چند نمونه غذای مورچه آورده شده است.

سایر حشرات

اگرچه مورچه ها موجوداتی کوچک هستند، اما ضربه‌ی سختی وارد می‌ کنند. با استفاده از فک پایین می‌ توانند حریف خود را نیش بزنند یا چنگ بزنند و سمی دارند که یا آن را می‌ پاشند یا ازطریق نیش وارد بدن حریف می‌ کنند. این سم بسته به گونه مورچه می‌ تواند دردناک یا تحریک‌کننده باشد.

مورچه‌ های سرباز یکی از شناخته شده‌ترین گوشت‌ خواران هستند و اغلب می‌توانند با احاطه کردن و به دام انداختن حیوانات بزرگ‌ تر آن‌ها را تسلیم خود کنند. مورچه ها علاوه بر شکار حشرات دیگر برای خوردن گوشت، از حشرات مرده‌ای که پیدا می‌ کنند نیز تغذیه می‌ کنند.

دانه‌ ها و غلات

غلات و دانه‌ ها منابع غذایی سرشار از انرژی هستند. غلات و دان ه‌ها به وفور یافت می‌ شوند و جمع آوری آن‌ ها نیز راحت است. شگفت‌انگیز است که مورچه‌ های کشاورز یک فرآیند اضافی برای برداشت دانه دارند؛ به این صورت که ابتدا دانه را می‌ کارند و بعد از این که جوانه زد آن را می‌ خورند. این کار باعث می‌شود که دانه نرم‌ تر شود.

میوه

مورچه‌ های کمی وجود دارند که به طور خاص از میوه تغذیه کنند، اما بسیاری از آن‌ ها در صورت امکان از این ماده غذایی شیرین نهایت بهره را می‌برند. بسیاری از میوه‌ها پوست سختی دارند تا مانع از خورده شدن توسط حشرات شوند، بنابراین بهترین شانس مورچه وقتی است که میوه گندیده باشد یا روی زمین افتاده باشد.

شهد گیاهی

شهد گیاهی ترشحی است که توسط برخی حشرات شیره‌ خوار به منظور استخراج قندها و مایعات اضافی تولید می‌شود. بسیاری از گونه‌ها یاد گرفته‌اند که از این شهد گیاهی تغذیه کنند، اما شاید هیچ‌کدام به سطح پیچیدگی مورچه ها نرسیده باشند. مورچه ها یاد گرفته‌اند حشراتی که این شهد گیاهی را تولید می‌کنند، پرورش دهند.

مورچه ها نه تنها از آنها در برابر شکارچیان محافظت می‌کنند، بلکه آنها در گله‌هایی نگهداری می‌کنند و برای تغذیه مناسب‌تر محل زندگیشان را تغییر می‌دهند. دیده شده است که مورچه‌های چمن‌زاری زرد، شته‌ها را در زمستان به لانه‌های خود منتقل می‌کنند تا از آن‌ها محافظت کنند و سپس به مرتع برمی‌گردند. همچنین یافته‌ها نشان می‌دهند که آن‌ها جانوران ضعیف‌تر را برای تقویت عملکرد گله به صورت انتخابی حذف می‌کنند.

قارچ

وقتی صحبت از کشت و زرع در میان باشد، مورچه‌های گیاهخوار در مقیاس صنعتی این کار را انجام می‌دهند. هر روز، این مورچه‌های پرمشغله از لانه خارج می‌شوند، تکه‌هایی از برگ را می‌برند و آن را همراه خود به لانه حمل می‌کنند. در آنجه برگ‌ها را با قارچی که در لانه خود پرورش می‌دهند، تغذیه می‌کنند. سپس، از آن قارچ تغذیه می‌کنند. وقتی لانه جدیدی درست می‌کنند، بخشی از قارچ را با خود می‌آورند تا همه چیز را از نو بنا کنند.

غذای انسانی

مورچه چه غذایی می خورد

وقتی صحبت از میان وعده‌های خوشمزه در میان باشد، ما انسان‌ها در تولید آن‌ها حرف اول را می‌زنیم. بسیاری از حیوانات وحشی یاد گرفته‌اند تا از غذاهای ما استفاده کنند، چه زمانی که درست نگهداری نمی‌شوند یا وقتی در زباله‌ها به دور انداخته می‌شوند. مورچه ها، به دلیل کوچک بودن در وارد شدن در شکاف‌های کوچک یا مکان‌هایی که ما انتظارش را نداریم، فوق‌العاده عمل می‌کنند. از میوه گرفته تا نان و شکر، آن‌ها با خوشحالی این غذاهای خوشمزه را با خود می‌ برند.

خون

یکی از گونه‌ های مورچه‌ های غیر معمول مورچه دراکولا نام دارد. این گونه غذای جامد را به لاروهای خود می‌ دهند و سپس سوراخی را داخل آن ایجاد کرده و از خون آن تغذیه می‌ کنند. مطمئنا یک وعده غذایی وحشتناک، اما همچنین یک تحول تکاملی جالب است.

آب

بیشتر اوقات مورچه ها آب مورد نیاز خود را از غذایی که می‌ خورند بدست می‌آورند، اما گاهی اوقات آب نیز می‌ خورند. آب خوردن مورچه ها بیشتر از طریق قطرات باران یا شبنم رخ می‌ دهد.

مورچه ها به صورت مجزا غذای زیادی مصرف نمی‌کنند، اما به عنوان یک کلونی دائما در حال مصرف هستند. از تامین غذای ملکه گرفته تا لاروها و هزاران مورچه کارگر، نیاز دائمی وجود دارد که این مورچه‌های کارگر به بیورن رفته و به دنبال غذای بیشتر بگردند.

غذای مورد علاقه موچه ها

در حالی که ما اغلب به این موضوع به عنوان یک چیز منفی نگاه می‌کنیم، اما مورچه ها یک فرایند حیاتی برای تمیز کردن طبیعت از حشرات مرده و پوشش‌ های گیاهی فرسوده را انجام می‌دهند. آن‌ها بخشی از تغییر و تعادل طبیعی غذا هستند. اگرچه ممکن است همیشه تاثیر آن‌ها را درک نکنیم یا نبینیم، اما به طرز شگفت‌انگیزی گسترده است.

سوالات متداول در مورد غذای مورچه

مورچه‌ های ملکه چگونه غذا می‌ خورند؟

مورچه‌های ملکه عمدتا توسط مورچه‌های کارگر تغذیه می‌شوند. وقتی یک مورچه ملکه تازه ظاهر می‌شود، برای جفت‌گیری به پرواز درمی‌آید، یک مورچه نر پیدا می‌کند و برای تشکیل کلونی خود کار را آغاز می‌کند. بعد از این که نیروی کار خود را تامین کرد، دیگر لانه را ترک نمی‌کند و مورچه‌های کارگر غذا را برای او می‌آورند. نوع غذایی که می‌خورد به گونه مورچه بستگی دارد.

آیا مورچه ها از همدیگر تغذیه می‌ کنند؟

مورچه ها در جوامع بزرگ و پیچیده‌ای زندگی می‌کنند که برای کار به شدت به همکاری با یکدیگر متکی هستند. به همین دلیل،‌ معمولا از مورچه‌های لانه خود تغذیه نمی‌کنند. با این وجود، برخی از گونه‌ها با خوشحالی به مورچه‌های دیگر حمله کرده و اگر فرصتی پیش آید از آن‌ها تغذیه می‌کنند. لزوماً نیازی نیست که این یک گونه متفاوت از مورچه باشد، صرفاً یک مورچه خارجی که متعلق به آنها نیست.
مهمانی‌هایی برای حمله به  مورچه‌های لانه‌های نزدیک امری غیرمعمول نیست. یک مورچه جذاب، مورچه‌های دیگر را اسیر کرده و به بردگی می‌گیرد.

آیا مورچه ها کرم می‌ خورند؟

با این وجود، استفاده از این تاکتیک‌ها در زیر زمین سخت است و کرم‌ها در صورت مواجه با مورچه‌های مهاجم به داخل خاک عقب‌نشینی می‌کنند. با این وجود، احتمال بیشتری وجود دارد که مورچه از یک کرم مرده به عنوان منبع خوبی از پروتئین نهایت بهره را ببرد.

آیا مورچه ها عسل می‌ خورند؟

بسیاری از گونه‌های مورچه ها بسیار فرصت‌طلب هستند و از هر چیزی نهایت استفاده را می‌کنند. عسل به عنوان یک ماده غذایی سرشار از انرژی مطمئنا بسیار جذاب خواهد بود. با این وجود، عسل طبیعی توسط زنبورهای عسل عصبانی و مهاجمی محافظت می‌ شود که بسیار بزرگ‌ تر از مورچه هستند. بنابراین، به جای این که به کندو عسل طبیعی حمله کنند از عسلی که توسط انسان در جایی ریخته شده است یا در ماده غذایی دیگر بکار گرفته شده است، استفاده می‌ کنند.

آیا مورچه ها علف می‌خورند؟

بسیاری از گونه‌های مورچه علف می‌خورند و می‌توان آن‌ها را در حین بالا رفتن از ساقه‌های علف برای جمع آوری غذا مشاهده کرد. با این وجود، هیچ گونه‌ای وجود ندارد که به طور خاص از خود علف تغذیه کند.

آیا مورچه ها چوب می‌ خورند؟

مورچه‌های نجار به دلیل تخریب چوب شناخته شده هستند، در چوب حفره ایجاد می‌کنند و بعد از خروج چیزی به جز براده‌های چوب باقی نمی‌ماند. با این وجود، ‌اگرچه مورچ ها خرابی زیادی به بار می‌آورند اما در واقع آن را نمی‌خورند، فقط آن را به براده تبدیل می‌کنند.

آیا مورچه ها موریانه می‌ خورند؟

موریانه‌ها به دلیل رفتار و شباهت ظاهری در اغلب موارد با مورچه اشتباه گرفته می‌شوند،‌ اما با وجود این که شباهت زیادی دارند اما دو گونه کاملا متمایز هستند. برخی از گونه‌های مورچه ها اگر فرصتش پیش آید به موریانه‌ها حمله می‌کنند و آن‌ها را می‌خورند.

مورچه بدون غذا چه مدت زنده می‌ ماند؟

مدت زمانی که طول می‌ کشد یک مورچه بدون غذا از بین برود به گونه و سایر عوامل سلامتی مورچه بستگی دارد.

مطالب مشابه پیشنهاد شده

گنجشک ها چه غذایی می‌خورند؟

چه غذایی به مرغ عشق بدهیم

غذای مورد علاقه‌ گربه های خیابانی

پروانه ها چه غذایی می خورند و چگونه؟

5/5 - (1 امتیاز)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *