روش هایی برای کاهش عرق کردن در فصل تابستان و روزهای گرم سال

روش هایی برای کاهش عرق کردن در فصل تابستان و روزهای گرم سال

عرق یکی از واکنش های طبیعی در بدن همه افراد است که در فصول گرم سال ترشح عرق بیشتر می شود و می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس بعضی از افراد شود. در این مطلب روش های موثر برای کاهش عرق کردن در روزهای گرم سال و تابستان را توضیح می دهیم.

عرق یکی از فرآیندهای طبیعی عملکرد بدن است که باعث تنظیم دمای بدن می شود. بعضی از متخصصان عرق کردن را به عنوان سیستمی طبیعی برای تهویه هوای بدن معرفی می کنند که این امر در فصل گرم سال و زمان هایی که عرق از سر و صورت بالا می رود، خیلی اهمیت دارد. در بعضی از افراد این عرق کردن شدید می تواند ناراحت کننده باشد و به همین دلیل به دنبال روش هایی برای کاهش عرق کردن در فصل تابستان هستند که در ادامه این روش ها را توضیح می دهیم.

عرق می تواند باعث پاکیزه شدن پوست و پاکسازی بدن از سموم شود و با اینکه برای بعضی از افراد احساسی ناخوشایند ایجاد می کند ولی به سلامتی کمک می کند. نیازی نیست که از عرق کردن خجالت بکشید و احساس نا امنی و خجالت داشته باشید، زیرا که فرآیند طبیعی و همگانی در روزهای گرم سال است و شما فقط می توانید مقداری از شدت آن کم کنید.

روش های کاهش عرق در تابستان

با رعایت بعضی از اصول و تغذیه مناسب می توانید عرق کردن را کنترل کنید و از به جای ماندن عرق روی لباس هم خجالت نکشید، زیرا در فصل تابستان همه افراد عرق می کنند.

طب سوزنی

طب سوزتی هم می تواند به تعریق بدن تاثیر داشته باشد.این امر به طور کلی برخی از اجزای بدن را مورد هدف قرار می دهد و با تعدیل انرژی در نهایت به کنترل هیپوتالاموس و کم شدن تعریق کمک می کند.

اجتناب از برخی مواد مخدر و مشروبات الکلی

مواد شیمایی کنترل کننده تعریق بدن با مواد الکلی دچار اختلال می شوند و به همین جهت بهتر است که در فصل تابستان مشروبات الکلی مصرف نکنید.

دوری از مصرف نوشیدنی های گرم

وقتی که بدن شما به شدت عرق کرده است بهتر است که نوشیدنی گرم اصلا نخورید. توصیه می شود که در روز گرم به سراغ نوشیدنی های شیرین مانند لیموناد و یا شربت خاکشیر بروید.

عدم استفاده از لباس های نایلونی و پلی استر

لباس های دارای الیاف طبیعی مانند پنبه و پشم مناسب هستند زیرا لباس هایی که بسیار پوشیده هستند و از الیاف مصنوعی ساخته شده اند باعث تبخیر آب بدن بر اثر گرما می شوند و بهتر است که استفاده نشوند.

روش هایی برای کاهش عرق کردن در فصل تابستان و روزهای گرم سال

لباس زیر های با کیفیت بپوشید

لباس زیر با کیفیت و از الیاف پنبه و کتان تهیه کنید تا باعث کاهش تبخیر و تعریق بدن شود.

ترکیب جوش شیرین و آب لیمو

از دیگر نکته های موثر برای کاهش عرق در تابستان ترکیب جوش شیرین و آب لیمو است که با تکه پنبه ای کوچک، می توان زیر بغل خود را شستشو داده و آن را از هرگونه آلودگی پاک نمود. این مخلوط خنک کننده در کنترل مقدار تعریق و بوی بد آن بسیار تاثیر گذار می باشد.

دوش آب سرد

برخی از افرار ترس بسیاری از دوش آب سرد دارند، در صورتی که فواید دوش آب سرد در طی روز های گرم تابستانی غیر قابل بیان است. این کار مواد معدنی بیش از حد بدن را خارج کرده و در پاک کردن سموم بدن تاثیر به سزایی قائل می باشد. سعی کنید در تابستان دوش آب گرم را فراموش کنید، چرا که دمای بدن را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد و در ازای تاثیر مثبت، آسیب زا می شود.

مصرف آب کافی

تاثیرات نوشیدن آب کافی غیر قابل بیان است و برای زندگی سالم از عناصر مهم به شمار می آید. توصیه بسیاری از کارشناسان به این صورت است که در طی روز ۸ الی ۶ لیوان آب مصرف شود.

کاهش استرس

برای کاهش عرق در طی روز هم که شده استرس و اضطراب خود را کنترل نمایید، چرا که عصبانیت در ادامه به تحریک غده های ترشح عرق منجر می شود.

کاهش مصرف نوشیدنی های کافئین دار

مصرف کافئین می تواند باعث بروز استرس و اضطراب شود و همچنین عرق کردن را هم در پی دارد. بهتر است مصرف کافئین را کمتر کنید.

مطلب پیشنهادی: روش ها حفظ زیبایی و سلامت پوست در روز های گرم تابستان

مصرف آب گوجه فرنگی

گوجه فرنگی می تواند باعث کاهش عرق کردن بدن شود. مصرف روزانه یک لیوان آب گوجه فرنگی به دلیل ویتامین ها و موادی که دارد می تواند به صورت شگفت انگیزی باعث کاهش عرق بدن شود.

دوری از مصرف برخی مواد غذایی

بهتر است از غذاهای شیرین، تند، دارای مواد شیمای و صنعتی دوری کنید زیرا عملکرد منفی در بدن دارند. بهتر است افراد چاق کمتر غذاهای شیرین مصرف کنند زیرا به تعریق بدن تاثیر می گذارد.

اجتناب از مصرف غذا های فست فود

بهتر است که هیچ نوع غذای فست فودی مصرف نکنید و از مصرف غذاهای آماده، فریز شده به مدت طولانی و سوسیس و کالباس هم پرهیز کنید.

مصرف غذا های سالم

کمبود ویتامین ب در بدن به مرور می تواند باعث شود که مواد غذایی مفید جذب نشوند و به همین دلیل سموم بدن بیشتر می شود. در این شرایط باید انتظار داشت که تعریق بدن افزایش پیدا کند و شما را کلافه کند. مواد غذایی سالم و دارای خواص متعدد را در برنامه های غذایی خود اضافه کنید.

دانه های کامل

مصرف دانه های کامل غذایی که از ویتامین ب و فیبر غنی هستند در این مورد می تواند باعث کاهش عرق در تابستان شود.

میوه های تازه

میوه های خوشمزه و تازه می توانند بر عرق کردن بدن تاثیر بگذارند. می توانید در فصل تابستان میوه هایی مانند هلو، هندوانه، گیلاس، آلو و … را استفاده کنید تا تاثیر این میوه ها را بر کاهش تعریق بدن مشاهده کنید.

سبزیجات تازه

چنانچه سالاد میوه برای شما خوشایند نیست می توانید از سبزیجات تازه و برگ سبز که دارای انواع ویتامین ب هستند استفاده نمایید.

پروتئین

بسیاری از کارشناسان غذایی مصرف پروتئین هایی مانند ماهی، تخم مرغ و گوشت قرمز را توصیه می کنند. البته افراد گیاه خوار هم می توانند از لوبیا، عدس و … استفاده کنند تا پروتئین مورد نیاز بدن آنها تامین شود.

پروتئین باعث کاهش تعریق بدن می شود و بهتر است که گوشت را سرخ نکنید تا دیگر مواد مغذی آن کاهش پیدا نکند.

یوگا

ورزش یوگا می تواند مقدار تعریق بدن را کنترل کند. با انجام مراقبه و تسکین اعصاب خود می توانید از پس عرق کردن زیاد برآییید. همان گونه که می دانید یوگا در تنظیم تنفس صحیح بسیار تاثیرگذار است و در موقع ناراحتی و غلبه استرس هم می تواند به راحتی تنش و اضطراب را کنترل کند.

مصرف آب خنک در زمان تشنگی

هیچ نوشیدنی بهتر از آب نیست، به خصوص در فصل گرم تابستان که آب بدن کاهش پیدا می کند. نوشیدن آب کافی باعث سلامت بدن می شود و حتی می تواند استرس را تا حدی کمتر کند و دمای بدن را هم کنترل می کند. همیشه در زمان های گرم یک بطری اب به همراه خود داشته باشید تا در زمان تشنگی از آن میل کنید.

بیشتر بخوانید: مضرات مصرف خوراکی های سرد و نوشیدنی های خنک در تابستان

Rate this post

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *