آیا سیاه دانه را آسیاب کنیم سمی می شود؟

آیا سیاه دانه را آسیاب کنیم سمی می شود؟
آیا سیاه دانه را آسیاب کنیم سمی می شود؟

در علم پزشکی صحبت هایی در مورد سمی بودن سیاه دانه وجود دارد و  مقالات و مطالب که در وب های مختلف در سطح اینترنت منتشر شده اند که به این موضوع پرداخته اند.در این پست از مجله روز به جواب سوال سیاه دانه چیست؟ و آیا سیاه دانه را آسیاب کنیم سمی می شود؟ می پردازیم.در ادامه بخش خواص خوراکی ها همراه مجله روز باشید.

سیاه دانه چیست ؟

سیاه دانه یک گیاهی است که انسان ها از زمان های قدیم از خواص دارویی آن بهره می بردند.به طور سنتی از سیاه دانه برای عوارض، دندان درد، احتقان بینی، آسم برونش، آرتروز و کرم های روده استفاده می شده است.امروزه از سیاه دانه برای آسم برونش، دیابت، فشار خون بالا و موارد مختلف استفاده می شود.

آیا سیاه دانه را آسیاب کنیم سمی می شود؟

خاصیت سیاه دانه و عملکرد آن

شواهدی مبنی براینکه سیاه دانه به تقویت سیستم ایمنی بدن، مبارزه با سرطان، پیشگیری از بارداری، کاهش تورم و کاهش واکنشهای آلرژیک باعمل کردن بعنوان آنتی هیستامین، کمک میکند وجود دارد؛ اما لازم به ذکر است که هنوز اطلاعات کافی درمورد تاثیر این موارد بر انسان وجود ندارد.

آیا سیاه دانه را آسیاب کنیم سمی می شود؟

سیاه دانه اگر به مقدار کم بصورت خوراکی استفاده شود مانند طعم دهنده ی غذا، به احتمال زیاد برای بیشتر افراد بیخطر است. پودر و روغن سیاه دانه وقتی برای مقادیر پزشکی کوتاه مدت استفاده شوند احتمالا بیخطر هستند. اطلاعات کافی درمورد مقادیردارویی بیشتر در دسترس نیست. سیاه دانه وقتی بصورت خوراکی مصرف شود یا روی پوست قرار گیرد، موجب ایجاد دانه های آلرژیک میگردد. وقتی خورده شود، ممکن است موجب ناراحتی معده، استفراغ و یا یبوست شود. همچنین میتواند احتمال تشنج را در برخی افراد بالا ببرد. بنابراین می توان گفت که مصرف بیش از حد آن یا مصرف آن در کودکان می تواند سمی باشد.

آیا سیاه دانه را آسیاب کنیم سمی می شود؟

موارد مهم در مصرف سیاه دانه برای احتیاط

دوران بارداری و شیردهی: استفاده از پودر سیاه دانه در غذا در دوران بارداری بنظر ایمن است؛ اما استفاده مقادیر بیشتر دارویی به احتمال زیاد ناسالم است. سیاه دانه از انقباضات رحمی جلوگیری یا باعث کند شدن آن میشود.

درمورد استفاده از سیاه دانه در دوران شیردهی اطلاعات زیادی در دسترس نیست پس از مصرف آن اجتناب کنید.

کودکان: سیاه دانه در صورتیکه به مقدار توصیه شده و بصورت خوراکی درکوتاه مدت مصرف شود، برای کودکان احتمالا بیخطر است.

اختلالات خونریزی: سیاه دانه میتواند انعقاد و لخته شدن خون را کاهش دهد و خطرابتلا به خونریزی را افزایش دهد. در تئوری، سیاه دانه ممکن است اختلالات خونریزی را بدتر کند.

دیابت: سیاه دانه در برخی افراد سطح قند خون را پایین می آورد. اگر دیابت دارید، علایم قندخون پایین (hypoglycemia) و سطح قندخون خودتان را با دقت بررسی کنید و سپس از سیاه دانه استفاده نمایید.

فشارخون پایین: سیاه دانه ممکن است فشارخون را پایین بیاورد. از نظرتئوری، سیاه دانه میتواند موجب کاهش زیاد فشارخون در افرادی که فشارخون پایین دارند، بشود.

جراحی: سیاه دانه ممکن است لخته شدن خون و قند خون را پایین بیاورد و موجب خواب آلودگی در برخی افراد گردد. از نظر تئوری، سیاه دانه ممکن است موجب افزایش خطرخونریزی شود و با داروهای کنترل قندخون و بیهوشی قبل و بعد از جراحی تداخل پیدا کند. پس مصرف سیاه دانه را حداقل 2 هفته قبل از یک عمل جراحی مشخص شده متوقف کنید.

آیا سیاه دانه را آسیاب کنیم سمی می شود؟

موارد تاثیر گذار سیاه دانه

آسم: تحقیقات نشان میدهند که استفاده خوراکی از سیاه دانه به همراه داروهای آسم میتواند سرفه، خس خس سینه و عملکرد ریه را در برخی افراد مبتلا به آسم بهبود بخشد؛ اما این فقط مربوط به افرادی ست که قبل از درمان عملکرد بسیارکم ریه داشتند و اینطور بنظر میرسد که عملکرد آن به اندازه ی سالبوتامول و تئوفیلین نیست.

دیابت: تحقیقات اولیه نشان میدهد که مصرف پودر سیاه دانه میتواند سطح قندخون افراددیابتی را بهبود بخشد. سیاه دانه همچنین سطح کلسترول خون افراد دیابتی راهم بهبود میبخشد. میزان مصرف 2 گرم برروز سیاه دانه میتواند مفید باشد.

فشارخون بالا: تحقیقات نشان میدهد که مصرف کمی سیاه دانه به کاهش فشارخون کمک میکند.

بهبود عملکرد اسپرم: تحقیقات نشان میدهند که مصرف روغن سیاه دانه باعث افزایش تعداد اسپرم ها و سرعت حرکت آنها در مردان نابارور میشود.

دردپستان (mastalgia): تحقیقات نشان میدهند که استفاده از ژلهایی که حاوی سیاه دانه است، درد پستان در دوران قاعدگی زنان را کاهش می دهد.

میزان مصرف سیاه دانه برای بی خطر بودن

دوزهای زیر مصرف بصورت خوراکی در تحقیقات علمی مطالعه شده است.

برای آسم: روزانه 2 گرم بذر سیاه دانه به مدت 12 هفته توصیه میشود. همچنین 500 میلیگرم روغن سیاه دانه دوبار در روز به مدت 4 هفته مصرف میشود. علاوه برآن 15 میلی لیتر/ کیلوگرم عصاره ی سیاه دانه روزانه بمدت 3 ماه استفاده میشود. دوز منفرد 50 تا 100 mg/kg نیز استفاده شده است.

برای دیابت: 1 گرم پودر سیاه دانه دوبار در روز به مدت 12 ماه استفاده میشود.

برای فشارخون بالا: 0.5 تا 2 گرم پودر سیاه دانه روزانه بمدت 12 هفته استفاده میشود. همچنین 100-200 میلی گرم روغن سیاه دانه دوبار در روز به مدت 8 هفته استفاده میشود.

برای بهبود عملکرد اسپرم: 2.5 میلی گرم روغن سیاه دانه دوبار در روز به مدت 2 ماه استفاده میشود. (بهبود کیفیت اسپرم مردان بهبود کیفیت اسپرم زنان)

برای درد پستان: یک ژل حاوی 30 درصد روغن سیاه دانه روزانه برروی سینه برای دو چرخه ی قاعدگی استفاده شود.

نکته : اطلاعات دارویی ، خواص خوراکی ها و مطالبی که برای سلامت تاثیر دارند فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند و توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک قرا داد.
5/5 - (1 امتیاز)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *