چگونه جوجه مرغ بی حال را درمان کنیم؟

چگونه جوجه مرغ بی حال را درمان کنیم؟
چگونه جوجه مرغ بی حال را درمان کنیم؟

حتما برای شما هم پیش آمده که جوجه مرغتان بی حال و ناتوان شود. چشمانش را ببندد. مدام چرت بزند. غذا نخورد و یا حتی اسهالی شود . در ادامه برای شما بطور کامل توضیح خواهیم داد که برای درمان بی حالی جوجه مرغ خانگی چه کاری انجام دهید و از مرگ حتمی جوجه جلوگیری کنید .

مرغان بومی در برابر بیماری ها مقاومت بالایی دارند اما باز هم ممکن است جوجه آنها به راحتی بیمار شده و تلف شوند. در برخی از موارد حتی مشاهده میشود که پرورش دهنده محلی هیچ نوع اقدام پیشگیرانه برای سالم ماندن جوجه ها در برابر بیماری ها را انجام نمیدهد. در نتیجه جوجه مرغ بیشتر در معرض بیماری ها قرار میگیرد. لازم به ذکر است که سیستم ایمنی جوجه ها بسیار ضعیف تر از مرغان بالغ می باشد.

بنابراین ممکن است جوجه مرغ در اثر یک بیماری ضعیف و یا عوارض ناشی از آن همچون بی اشتهایی، بی حالی و … تلف شود. در این مقاله راهکارهای مفید برای درمان جوجه مرغ بی حال ارائه شده است.

چگونه جوجه مرغ بی حال را درمان کنیم؟
چگونه جوجه مرغ بی حال را درمان کنیم؟

راه درمان جوجه بی حال در خانه

یک قاشق غذاخوری شکر را در یک لیتر آب حل کنید و از این محلول به جوجه بی حال بدهید. محلول آب شیرین در عرض چند ساعت سطح انرژی جوجه را افزایش خواهد داد. همچنین زرده تخم مرغ خام نیز برای جوجه ها بسیار مغذی بوده و باعت رفع بی حالی جوجه میشود.

چه چیزی باعث بی حالی جوجه مرغ میشود؟

تغذیه اشتباه و یا تغذیه ضعیف، هوای سرد، بیماری، مشکلات ژنتیکی و دماهای بسیار گرم از مهمترین دلایلی هستند که باعث بی حالی جوجه ها میشوند.

برای جلوگیری از بی حالی جوجه مرغ چه کنیم؟

محل نگهداری جوجه ها باید گرم و تمیز باشد. همچنین جوجه ها را با دان مخصوص غذا بدهید. جوجه ها تا 10 روز اول نباید با گندم آسیاب شده تغذیه شوند. چون دیر هضم بوده و باعث مشکلات زیادی در آنها میشود.

برای جلوگیری از بی حالی جوجه مرغ چه کنیم؟
برای جلوگیری از بی حالی جوجه مرغ چه کنیم؟

درمان خانگی جوجه مرغ بی حال

بی حالی جوجه مرغ به عوامل مختلفی بستگی دارد. تغذیه غیر صحیح، سوء تغذیه، مشکلات ناشی از بیماری های رایج و … می تواند باعث بی حالی جوجه ها شود. برای آشنایی با بیماری های رایج در بین طیور و علائم و درمان آنها مقاله بیماری های مرغ بومی را مطالعه کنید.

مشکل بی حالی جوجه مرغ در بیشتر موارد به کیفیت تغذیه آنها دلالت دارد. زیرا پرورش دهندگان محلی معمولا از گندم و یا نان و یا سبزیجات و … برای تغذیه جوجه ها استفاده میکنند. برای جبران کمبود مواد معدنی و ویتامین ها، حتما از مولتی ویتامین مخصوص طیور استفاده کنید. این دارو را می توانید به صورت قرص و یا قطره از داروخانه های دامپزشکی تهیه کنید.

همچنین برای تقویت سطح ایمنی بدن جوجه ها می توانید از آنتی بیوتیک (اکسی وت) بهره ببرید. دقت نمایید که کبد و کلیه جوجه ها به دارو ها حساس می باشد. بنابراین با توجه به دستور دامپزشک و یا بروشور موجود در دارو و بر اساس وزن و سن پرنده به او ویتامین و یا آنتی بیوتیک بدهید. بدن جوجه ها برای جذب کلسیم و ویتامین د به نور آفتاب نیاز دارد. پس در صورت امکان جوجه را به مدت چندین دقیقه در معرض تابش نور آفتاب قرار دهید.

اگر از قطره مولتی ویتامین و جیره غذایی مناسب برای پرورش جوجه ها استفاده میکند ولی باز هم جوجه شما بی حال و کم اشتها می باشد و در یک گوشه کز نموده است، برای تشخیص دقیق علت بیماری جوجه باید به دامپزشک مراجعه نمایید.

علت بی حالی جوجه یک روزه

گاهی اوقات حتی با گذشت 24 ساعت از زمان هچ و خروج از تخم، جوجه ها بسیار بی حال و کم تحرک می باشند. این نوع مشکلات و بی حالی جوجه پس از خروج از دستگاه به موارد زیادی بستگی دارد.

این موارد شامل :

  • تغذیه ضعیف گله مولد
  • تنظیم نبودن دما و رطوبت دقیق در داخل دستگاه جوجه کشی
  • چرخش نامناسب در زمان ستر
  • نگهداری طولانی مدت تخم های نطفه دار
  • آلوده شدن جوجه و عفونت کیسه زرد

برای رفع این نوع مشکلات در ابتدا باید از گله های مولد سالم که تغذیه مناسبی دارند، تخم نطفه دار تهیه کرد. همچنین تخم های نطفه دار باید در شرایط مناسبی قبل از جوجه کشی قرار گرفته باشند. برخی جوجه های ضعیف و بی حال برای همیشه ضعیف و لاغر باقی می ماند و رشد بسیار کندی دارند.

دما و رطوبت و نحوه چرخش نیز تأثیر زیادی بر جوجه های متولد شده دارد. برخی از جوجه های ضعیف قربانی مشکلات متعدد در دستگاه جوجه کشی هستند و در واقع به دلیل اینکه در معرض دما و رطوبت نامناسب قرار میگیرند، در زمان رشد به خوبی تغذیه نمیشوند. نتیجه این امر تولد جوجه های ضعیف و بی حال بوده که معمولا چند روز پس از تولد درگیر مشکلات زیادی شده و تلف میشوند.

لذا در انتخاب دستگاه جوجه کشی و تنظیم بودن دما و رطوبت آن باید بسیار دقت کنید. شما میتوانید لیست قیمت دستگاه جوجه کشی را در صفحه مربوطه مشاهده نمایید و یک دستگاه دقیق برای جوجه کشی انتخاب کنید.

علت بی حالی جوجه یک روزه
علت بی حالی جوجه یک روزه

درمان سرماخوردگی جوجه مرغ خانگی

معمولا با رعایت کردن نکات بهداشتی و نظارت بر تغذیه طیور میتوان از بروز این قبیل بیماری ها جلوگیری کرد. از علائم پرنده بیمار میتوان به کم شدن اشتهای پرنده(ممکن است هیچ غذایی نخورد و لاغر شود)،چشمهای بی حال ،رنگ پریدگی منقار و پاها و کم شدن فعالیت آن اشاره کرد.

  • میتوان لانه را تمیز و پاکیزه نگه داشت (بهتر است از آهک برای ضدعفونی کردن محوطه استفاده شود)
  • در مکان هایی که محیط بارانی و یا گرم است بهتر است لانه را با فاصله از زمین بسازید.
  • در آخر بهتر است از داروهای ضد انگل استفاده کنید و میتوانید این کار را از ۳۰ روزگی شروع کنید و هر ۲ ماه یک بار تکرار کنید.

با استفاده کردن از داروهایی مثل لوایزول ، میندازول ، آلبندازول با انگل های داخلی ریوی و معدوی مبارزه می شود و همچنین پیشگیری و درمان کردن بیماری های انگلی روده ای با استفاده از داروهایی مثل فیکلوزاماید انجام می شود.

درمان اسهال مرغ

برای جلوگیری از بیماری های اسهال خونی باید از داروهای کنترل کننده ی کوکسیدیوز استفاده کرد . از سموم با غلظت معین برای جلوگیری و درمان انگل های خارجی مثل شپشک و کنه مرغی استفاده کنید و در فصل هایی مثل تابستان باید بدن و بال های پرنده را توسط محلول تهیه شده خیس کنید.

درمان اسهال سفید مرغ بیماری پلوروم ( اسهال سفید ) از بیماری هایی است که توسط تخم به جوجه انتقال پیدا می کند. پس سالیانه باید از نظر این بیماری گله ی مرغ مادر را کنترل و تست کرد و تحت مراقبت قرار داد.

عفونت های تنفسی مرغ و جوجه سرماخورده گاهی آنقدر ضعیف هستند که اصلا هیچ علائمی ندارند. گاهی هم آنقدر شدید که در عرض مدت کوتاهی، همه گله را درگیر می کنند. زمانی که مرغ و جوجه ها بیمار می شوند، نشانه های مختلفی را از خود بروز می دهند. با وقت گذراندن و تحت نظر داشتن آن ها، می توانید این علائم را پیدا کنید.

عطسه، سستی و بی حالی، لرزش، نوک زدن غیر طبیعی و بی دلیل، نشانه هایی هستند که به ما اخطار می دهند. هر یک از این علائم، نشانه بیماری جوجه ها یا مادر آن ها است. برای تشخیص و درمان سرماخوردگی جوجه و مرغ خانگی، حتما به صورت آن ها توجه کنید. گاهی صورت و اطراف چشم شان متورم می شود.

علاوه بر این ها، کاهش تخم گذاری نیز علامت خوبی نیست. با بررسی مدفوع پرندگان هم می توانید سلامتی آن ها را بررسی کنید. تغییر رنگ مدفوع، نشانه بروز مشکل در سلامتی مرغ و جوجه ها است. مدفوع خیلی سفت یا آبکی، هرکدام یک هشدار محسوب می شوند. همه علائم را جدی بگیرید.

درمان اسهال مرغ
درمان اسهال مرغ

درمان سرماخوردگی جوجه و مرغ خانگی

مرغ یا جوجه بیمار را از سایر پرندگان جدا کنید. آن را در محیطی گرم و جدا از گله نگه دارید. در واقع مرغ یا جوجه بیمار باید قرنطینه شوند. زیرا احتمال مسری بودن بیماری وجود دارد.

برای درمان سرماخوردگی جوجه و مرغ خانگی، مدام به آن ها آب بدهید. اگر خود پرنده نمی تواند از ظرف آبخوری، آب بنوشد، شما به آن کمک کنید. برای اینکار می توانید از قاشق، قطره چکان یا سرنگ تمیز استفاده کنید. آب از هر نظر می تواند به پرنده سرماخورده کمک کند.

آب به افزایش متابولیسم، کاهش دمای بدن، هضم راحت تر غذا و دفع آسان تر مدفوع پرنده کمک می کند. اگر به پرنده آب زیادی ندهید، شانس بهبود را از دست می دهد.

داروی سرما خوردگی مرغ چیست ؟

مصرف سیر و آویشن از موادی است که بعضی بیماری ها را بهبود میبخشد اما قبل از هرچیزی توصیه میشود با یک دامپزشک مشورت نمایید و به هیچ عنوان بدون مشورت دامپزشک کاری انجام ندهید.

یکی از راه های درمان سرماخوردگی جوجه و مرغ خانگی، اضافه کردن مکمل ویتامینی به جیره غذایی آن است.

به مدت 1 تا 2 روز در آبخوری پرنده بیمار ویتامین محلول بریزید. مکمل ها نقشی اساسی در پرورش مرغ دارند که برای دریافت مکمل مناسب با توجه به نژاد پرنده از مشاوران دامپزشک مشورت بگیرید.
از غذای پرنده غفلت نکنید

برای جوجه و مرغ بیمار، اهمیت غذا بیشتر از آب است. پرنده برای درمان شدن به انرژی احتیاج دارد. حتی اگر خودش هم نمی تواند غذا بخورد، شما با کمک سرنگ، به آن غذا بدهید.

توجه کنید که گلوی جوجه یا مرغ سرماخورده، ملتهب و متورم است. بنابراین بهتر هست که غذاهای خمیری شکل را برای آن در نظر بگیرید. سرلاک گزینه مناسبی برای تغذیه و درمان سرماخوردگی جوجه و مرغ خانگی است. مقداری از سرلاک را در آب گرم حل کرده و به پرنده بیمار بدهید.

اگر پرنده توانایی خوردن غذا را از دست نداده و همچنان اشتها دارد، رژیم غذایی آن را تغییر ندهید. در کنار غذای ثابت، مکمل های ویتامینی را به برنامه غذایی پرنده اضافه کنید. با تغییر ناگهانی برنامه غذایی، امکان بررسی دقیق بیماری پرنده سخت تر می شود. در نتیجه، حال پرنده هم روز به روز رو به وخامت می رود.

واکسیناسیون مرغ بومی

  • واکسن مارکت به مقدار ۲ سی سی در سن یک روزگی در زیر پوست ناحیه گردن تزریق میشود .
  • نوبت اول نیوکاسل در سن ۱۰ تا ۱۲ روزگی از سویه ۱ B بصورت قطره چشمی یا آشامیدنی میباشد .
  • نوبت دوم نیوکاسل در سن ۲۲ تا ۲۴ روزگی از سویه ۱ B بصورت قطره چشمی یا آشامیدنی میباشد .
  • نوبت سوم نیوکاسل در سن ۳۴ تا ۳۵ روزگی ، از سویه لاسوتا به صورت تزریق عضلانی در سینه است .
  • تزریق واکسن نیوکاسل در نوبت بعدی هر دوماه یک بار ، با سویه لاسوتا انجام میشود.
  • در ۶ تا ۱۲ ماهگی واکسن آبله بصورت تلقیح در بال و در جایی که رگ خونی نباشد، تزریق و به صورت سالیانه انجام میشود.

اگر در دوران سلامتی به مرغ و جوجه ها غذاهای گیاهی مثل سیر نمی دهید، در دوران بیماری هم از دادن آن ها صرف نظر کنید. به جای آن باید روی سیستم ایمنی مرغ و جوجه ها تمرکز نمایید.

4.7/5 - (4 امتیاز)

    2 نظر

    1. سلام جوجه ی من غذا و اب میخوره و اشتها داره ولی بی حاله و همش در حال خوابه موقع راه رفتن هم بعضی وقتا یکم تعادلشو از دست میده همون اب شیرین و زرده ی تخم مرغ بدم خوبه میشه؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *