راهنمای خرید کتاب کمک درسی

راهنمای خرید کتاب کمک درسی

راهنمای خرید کتاب کمک درسی

این مقاله را با سوال چرا استفاده از کتاب های کمک درسی در ایران بالا است شروع می کنیم ؟

استفاده از کتاب های کمک درسی از سال هفتاد به بعد رواج بیشتری در بین دانش آموزان پیدا کرد . در آن زمان به دلیل این که تعداد دانش آموزان زیاد بود و معلم ها زمان کافی برای رفع اشکال همه ی دانش آموزان نداشتند و به همین علت دانش آموزان به سراغ کتاب های کمک درسی می رفتند تا به پاسخ سوال هایشان برسند .

در سال های بعد تعداد کتاب های کمک درسی افزایش یافت و در انواع گوناگون به چاپ رسید .

در ابتدا کتاب های کمک درسی فقط برای رفع اشکال و ضعف های کتاب درسی طراحی شد اما به تدریج دچار تغییرات زیادی شد ، طوری که در برخی موارد دانش آموزان بین کتاب درسی و کمک درسی دچار شک می شوند .

نقش کتاب های کمک درسی در یادگیری :

کتاب های کمک درسی با هدف رفع نقاط ضعف کتاب های درسی طراحی شده اند . کتاب های درسی دچار محدودیت هایی هستند که باید منبعی در دسترس باشد تا این محدودیت ها را رفع کند .

گاهی اوقات نیز معلم ها به دلیل کمبود وقت نمی توانند همه ی مطالب را به دانش آموزان آموزش بدهند که در این صورت دانش آموزان به سراغ کتاب های کمک درسی می روند .

در برخی موارد نیز شاید برای دانش آموز سوالی پیش آید  و معلم در دسترس نباشد که در این زمان نیز او می تواند پاسخ سوال را در کتاب کمک درسی پیدا کند .

راهنمای خرید کتاب کمک درسی

علت استفاده ی زیاد از کتاب های کمک درسی در ایران چیست ؟

استفاده از کتاب های کمک درسی در بین دانش آموزان و معلمان افزایش یافته است .

ضعف در سیستم آموزشی :

ضعف در سیستم آموزشی کشور عامل تاثیر گذار در این مسئله می باشد . در بین خانواده ها برای رتبه ی برتری کنکور یک فضای رقابتی ایجاد شده است که آن ها فکر می کنند که اگر فرزندشان کتاب کمک درسی نخواند در کنکور موفق نمی شود ، در صورتی که همین طور نیز است .

حمایت سرمایه گذاران از ناشران کتاب های کمک درسی :

به دلیل حمایت افراد سرمایه گذار از ناشران کتاب های کمک درسی موجب شده تا تولید و چاپ این کتاب ها افزایش یابد . بهتر است کتاب های کمک درسی استاندارد سازی شوند و در مقابل کتاب های درسی قرار نگیرند .

تبلیغات از طریق رسانه ها :

یکی دیگر از دلایل استفاده ی زیاد از کتاب های کمک درسی هزینه های بالایی است که ناشران برای تبلیغ به تلوزیون می دهند که مخاطبان زیادی را به خود جذب می کند .

آسیب های کتاب های کمک درسی نامناسب :

در این مطلب می خواهیم درباره ی آسیب های ناشی از کتاب و منابع کمک درسی صحبت کنیم البته نه کتاب کمک درسی مناسب !

اولین آسیب استفاده از کتاب های کمک درسی نامناسب این است که اهمیت برنامه ریزی درسی را برای دانش آموزان کم رنگ می کند .

در این صورت دانش آموز سردرگم می شود و نمی داند که کتاب درسی را انتخاب کند یا کتاب کمک درسی را بخواند .

از طرفی نیز مطالب این دو کتاب مشابه هم نیست و دانش آموز نمی داند که کدام را به عنوان منبع اصلی انتخاب کند . به همین دلیل کتاب درسی را کنار می گذارد و کتاب کمک درسی را به عنوان منبع اصلی انتخاب می کند .

این دسته از کتاب های کمک درسی نامناسب به دانش آموزان ، معلمان و حتی والدین استرس زیادی وارد می کند .

در این زمان معلم به ناچار وادار می شود تمرین های کتاب کمک درسی را حل کند و کتاب درسی در حاشیه قرار می گیرد .

هم چنین دانش آموزان نیز فشار زیادی را متحمل می شوند زیرا علاوه بر این که در مدرسه باید چند ساعت حضور داشته باشند ، تمرین های اضافه ی کتاب های کمک درسی را هم باید حل کنند .

به شما توصیه می کنیم اگر به دنبال کتاب های کمک درسی هستید با معلمان و مشاوران مشورت کنید سپس اقدام به خرید کتاب کمک درسی نمایید .

راهنمای خرید کتاب کمک درسی

مزایای استفاده از کتاب های کمک درسی :

کتاب های کمک درسی همه ی نکات کتاب درسی را به بهترین شکل به دانش آموزان آموزش می دهند و تمرین های کتاب درسی را به زبان ساده حل می کنند . در سال های اخیر از کتاب های کمک درسی فقط در ایام امتحانات استفاده می شد اما از زمانی که آموزش به صورت مجازی شده است استفاده ی بیشتری از کتاب های کمک درسی می شود .

مزایای استفاده از کتاب های کمک درسی عبارتند از :

استفاده از این کتاب ها در هر زمان و مکانی

کیفیت زیاد مطالب کتاب های کمک درسی

تشابه به کتاب درسی و دارای تمرینات متنوع

5/5 - (1 امتیاز)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *