ویزا و پاسپورت چه تفاوتی دارند

ویزا و پاسپورت چه تفاوتی دارند

چنانچه تفاوت میان پاسپورت و ویزا را نمی دانید با ما همراه شوید تا در این بخش تفاوت آنها را برای شما توضیح دهیم. در واقع این دو مورد بسیار مهم برای سفرهای خارجی می باشند و در صورتی که ویزا و پاسپورت نداشته باشید نمی توانید به دیگر کشورها مسافرت کنید.

ویزا و پاسپورت مکمل هم می باشند ولی تفاوت های آن زیاد است. خیلی از افراد تفاوت میان آنها را شاید ندانند و به همین دلیل در ادامه می خواهیم در مورد تفاوت های این دو مدرک سخن بگوییم.

تفاوت ویزا و پاسپورت

چنانچه قصد دارید به خارج از کشور سفر کنید باید پاسپورت و ویزا تهیه کنید و در غیر این صورت به شما اجازه ورود به کشورهای دیگر داده نمی شود. گذرنامه همان پاسپورت است و می توان گفت که معادل یک دیگر هستند و در زبان فارسی به پاسپورت گذرنامه می گویند. گذرنامه با ویزا تفاوت هایی دارد که آنها را برای شما بیان می کنیم.

پاسپورت چیست

گذرنامه ها نوعی شناسنامه بین المللی هستند که دولت برای سفر و یا اقمت اتباع خود صادر می کند و افراد می توانند به دیگر کشورها سفر کنند و حتی وقتی که گذرنامه آنها تاریخ دارد در کشورهای دیگر زندگی کنند. این گذرنامه ها سندی برای اجازه خروج شهروندان از مرزهای کشور خود است و نوعی مقبولیت به حساب می آید و نشان می دهد که کشور مبدا این افراد را قبول دارد. پاسپورت ریشه تاریخی دارد و حدودا 450 سال پیش از میلاد مسیح استفاده شده است. این گذرنامه در عهد تورات یکی از یهودان از شاه هخامنشی نامه ای دریافت می کند که بتواند براحتی از اراضی تحت سلطه دیگران عبور کند و آسیب به او وارد نشود.

پاسپورت دفترچه ای کوچک است و ممکن است رنگ های مختلفی داشته باشد. رنگ پاسپورت ایران زرشکی است و با رنگ طلایی نشان جمهوری اسلامی ایران روی آن درج شده است و عبارت Passport و Islamic republic of Iran روی آن نوشته شده است. در بخش مشخصات پاسپورت اطلاعات شخصی شما به دو زبان فارسی و انگلیسی نوشته شده است. پاسپورت های ایرانی 32 صفحه دارند که به جز دو صفحه اول سایر صفحات برای مهرهای ورود و خروج شما هستند. پاسپورت ها در سه نوع مختلف صادر می شوند که شامل پاسپورت عادی، سیاسی و خدمت است.

 

مطلب پیشنهادی: نحوه تمدید کردن پاسپورت و مدارک مورد نیاز برای تمدید گذرنامه

ویزا و پاسپورت چه تفاوتی دارند

ویزا

ویزا دیگر سندی است که از سمت نمایندگان قانونی دولتی در سافت خانه ها و کنسول گری ها برای شهروندان صادر می گردد و طبق این سند اتباع خارجی برای ورود تایید می شوند. بعضی از افسران مهاجرت می توانند به دلایل مختلف ویزا را رد کنند و آن را تایید نکنند. برای دریافت ویزا باید مدارک لازم را ارائه کنید و وجه مورد نیاز را پرداخت کنید تا درخواست شما بررسی گردد و نتیجه به شما گزارش شود.

ویزا را ممکن است به صورت برگه ای جداگانه به شما بدهند و یا حتی آن را ضمیمه گذرنامه ها نمایند. ویزاها تنوع بیشتری نسبت به پاسپورت دارند و هر فرد بنا بر نیازهایی که دارد می تواند نوعی ویزا بگیرد. ویزا برای یک بار صادر می شود و از متداول ترین ویزاها می توان به ویزاهای اقامتی، تحصیلاتی و توریستی اشاره کرد. با توجه به توافق میان کشورها ویزا ممکن است در بدو ورود شما به کشور مقصد صادر شود.

با توجه به توضیحات و ویژگی های هر کدام از این سندها باید بدانید که ویزا برای ورود به هر کشوری لازم است و به شما نشان می دهد که تا چه تاریخی می توانید در این کشور بمانید و نشان دهنده هدف شما از ورود به آن کشور است ولی پاسپورت نوعی شناسنامه خارج است و نشان دهنده هویت شما است. در هر صورت این دو مدرک برای خروج از کشور مبدا و ورود به کشور مقصد مورد نیاز است.

 

مطلب پیشضنهادی: مدارک مورد نیاز صدور، تمدید و تعویض گذرنامه یا پاسپورت

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *