زندگی و خانوادگیسبک زندگی

دیدگاه احمد بنی جمالی بهترین وکیل طلاق در اراک

وکیل طلاق اراک
طلاق یکی از راه های پایان دادن به رابطه زناشویی است. اگر چه ازدواج به علت های دیگری مثل فوت یا جنون هم ممکن است منحل شود، اما ما در این مقاله تلاش می کنیم صرفا به طلاق به عنوان یکی از عوامل انحلال نکاح بپردازیم.

بهترین وکیل طلاق در اراک

در کشور ما مطابق قانون مدنی، طلاق از اختیارات مرد است و بر اساس ماده 1133 همان قانون: «مرد می تواند هر وقت بخواهد زن خود را طلاق دهد»
البته این ماده در سال 1381 به نحو زیر اصلاح شد: «مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید.» همچنین یک تبصره هم به این ماده الحاق شد: «زن نیز می تواند با وجود شرایط مقرر در مواد (۱۱۱۹)، (۱۱۲۹) و (۱۱۳۰) این قانون، از دادگاه تقاضای طلاق نماید.»
اما با وجود همه این الحاقات و اصلاحات آنچه در عمل رخ داد نهایتا تغییر اساسی و بنیادینی در حقوق بانوان ایجاد نکرد و متاسفانه همچنان مرد هر زمان که بخواهد می تواند همسر خود را طلاق دهد. بنابراین پیش از هر موضوعی باید تاکید نمود که قوانین فعلی ما با توجه به تغییرات وسیعی که از نظر اجتماعی و فرهنگی و … ایجاد شده نیاز به بازبینی و تجدیدنظر دارد.
اگر چه مرد تقریبا در طلاق دادن همسر خود قانونا با هیچ محدودیتی مواجه نیست، اما ساختار اجتماعی، سیاسی و نیازهای طبیعی مردم در مواجهه با مشکلات به شکلی پیش رفته است که زنان تلاش نموده اند تا حقوق خود را به نحو دیگری تامین و اصطلاحا جبران نمایند. به عنوان مثال در طی این سالها بانوان به این نتیجه رسیده اند که باید این نقیصه (یعنی عدم اختیار طلاق) را با تعیین مهریه های سنگین جبران کنند. درست است که مهریه را طرفین عقد ازدواج می توانند با توافق خود به هر میزان که بخواهند تعیین نمایند و تعیین مهریه های سنگین نیز در مواردی عملا توانسته به نوعی موجب تضمین حقوق زنان شود، اما این موارد جنبه استثنایی دارند و آنچه غالبا و در عمل رخ می دهد این است که بانوان در روند طلاق تنها بخش ناچیزی از مهریه خود را وصول می کنند.
البته نباید این نکته را هم ناگفته گذاشت که در اصلاحات قانون مدنی به شرایط طلاق برای زنان هم اشاره شده است و قانونگذار به نوعی بر اساس ضرورت های اجتماعی و فرهنگی به سوی رعایت حقوق زنان میل پیدا کرده است. به عنوان مثال در تبصره ماده 1133 قانون گذار به شرایطی اشاره نموده است که زن نیز می تواند با استناد به آنها درخواست طلاق خود را تقدیم دادگاه نماید.

برای مشاوره به بهترین وکیل طلاق در اراک سید احمد بنی جمالی مراجعه کنید.
به عنوان مثال اگر مطابق ماده 1129 قانون مدنی، مرد به همسر خود نفقه پرداخت نکند یا حتی به واسطه فقر عاجز از پرداخت نفقه باشد زن می تواند به دادگاه مراجعه نماید و درخواست طلاق نماید.
همچنین در تمام مواردی که زندگی مشترک برای زن با عُسر و حَرَج (سختی و دشواری طاقت فرسا) همراه است نیز شرایط مراجعه به دادگاه برای زن فراهم است. به عنوان مثال اعتیاد شوهر یا محکومیت او به حبس 5 سال یا بیشتر و ترک زندگی خانوادگی برای مدتی بین شش تا نُه ماه بدون عذر موجه از این دست دلایل محسوب می شوند.
همانطور که می بینید قانونگذار تلاش نموده است که مثلا توازن و تعادلی بین حقوق زن و مرد ایجاد کند که البته در بیشتر موارد نتیجه مطلوبی نداشته است و زن و مرد بعد از مدتها درگیری و طرح دعاوی متعدد علیه یکدیگر تصمیم میگیرند با توافق از یکدیگر جدا شوند. به همین دلیل اگر از همان ابتدا مشخص شود که زندگی مشترک به ایستگاه پایانی خود رسیده و هیچ راه برگشتی هم ندارد بهترین توصیه این است که طرفین به جای رفت و آمدهای مکرر و غالبا بی نتیجه به دادگاه، به نحو توافقی از یکدیگر جدا شوند.

آدرس دفتر: اراک، بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *