دلیل بوی بد موی سر چیست و چگونه درمان می شود؟

دلیل بوی بد موی سر چیست و چگونه درمان می شود؟

بو گرفتن موی سر و بوی بد سر

سندروم بوی بد موهای سر در خیلی از افراد دیده می شود. بوی بد موی سر پس از شستن موها کمتر می شود اما طی روز بیشتر می شود. در این مطلب دلیل بوی بد موی سر و درمان خانگی این مشکل را بررسی می کنیم.

چرا موهای سرم بوی بد میدهد

بوی بد موهای سر همانطور که از نامش پسداست باعث بوی ناخوشایند می شود که به دلیل مو و پوست سر است که به آن سندروم بد بویی نیز می گویند. این بیماری به سن و به بهداشت کم ربطی ندارد.

کسانی که موهای چرب تری دارند بیشتر در معرض این بیماری هستند زیرا موهایشان آلودگی محیط اطراف و بوهای قوی را به خود جذب می کنند.

هم چنین عواملی مانند استرس و عدم تعادل هورمون ها نیز ممکن است به این بیماری خجالت آور منجر شوند. پسوریازیس یا عفونت پوست سر و بیماری های قارچی نیز می توانند از عوامل این بیماری باشند

سندروم بوی نامطبوع موی سر دربیشتر افراد دیده می شود. این بو پس از شستن مو کاهش پیدا می کند اما طی روز بیشتر می شود. در این مطلب به علت و درمان این سندروم اشاره شده است که توجه شما را به آن جلب می کنیم.

به طور کلی موی انسان دارای باکتری و میکروب است و بوی نامطبوع زمانی ایجاد می شود که میکروبی روی سر افزایش یابد. میکروب با تغذیه کردن از خود بوی نامطبوعی منتشر می کند. علت دیگر ممکن است عوامل محیطی باشد.

به عنوان مثال کار کردن در محیط سرشار از مواد شیمیایی در بروز این سندروم تاثیرگذار است. اغلب این سندروم را مشکل بهداشتی می دانند در حالی که با وجود دوش گرفتن و شستن مو به طور روزانه، بو از بین نمی رود.

برخی آن را نتیجه تغذیه نادرست یا میزان نامناسب ترشح هورمون ها می دانند. اما واقعیت این است که علت اصلی آن رشد باکتری روی پوست سر است.

درمان های خانگی برای درمان بوی بد موها

دلیل بوی بد موی سر چیست و چگونه درمان می شود؟

 درمان بوی بد موها

1. جوش شیرین: جوش شیرین از موادی است که در درمان های خانگی بدبویی مو دارای بیشترین استفاده است زیرا بوی بد موها را خنثی کرده و چربی مو را کاهش می دهد.

جوش شیرین را با نسبت 1 به 3 با آب مخلوط کنید.

موهایتان را با آب شسته و خمیر به دست آمده را روی موهای مرطوب خود بمالید.

حدود 5 دقیقه صبر کنید و سپس موهایتان بشویید.

این کار را هفته ای 1 بار انجام دهید.

2. سرکه سیب: سرکه سیب به عنوان پاک کننده ی طبیعی مو به کار رفته و عواملی که باعث بوی بد مو و چربی موها میشوند را از بین می برد. این ماده هم چنین به حفظ ph نرمال مو کمک کرده، موها را براق نموده و از وز مو جلوگیری می کند.

1.5 فنجان سرکه سیب ارگانیک را با 2 فنجان آب مقطر مخلوط کرده و 3 قطره روغن اسطوخدوس/گل رز و یا هر روغن دیگر به آن اضافه می کنیم.محلول را لابه لای موها اسپری کنید و بگذارید چند دقیقه بماند. سپس با آب سرد بشویید.

3.آبلیمو: آبلیمو همانطور که برای پوستتان خوب است برای مو نیز مناسب است. آبلیمو طراوت بخش موی شما بوده و موهایتان را خوب تمیز می کند. علاوه بر این موهای شما را نرم و براق کرده و با مشکلاتی از قبیل شوره و عفونت های پوست سر مقابله می کند.

عصاره ی گرفته شده از 2 عدد لیمو را در یک لیوان آب رقیق کنید. بعد از استفاده از شامپو، محلول را داخل موهایتان بمالید. چند دقیقه صبر کنید و بعد آن را بشویید. این کار را هفته ای یک یا دو بار انجام دهید.

اگر سرتان عفونت قارچی دارد، آب یک عدد لیمو را در 1 فنجان ماست ساده حل کنید و به موهایتان بمالید. 30 دقیقه صبر کرده و سپس موهایتان را بشویید. این کار را هفته ای 1 بار انجام دهید.

دقت کنید که آبلیمو در صورت مصرف طولانی مدت باعث روشن تر شدن موهایتان می شود.

4. آب گوجه فرنگی: این ماده بوی بد موی شما را برطرف می کند. به علاوه خاصیت اسیدی آن به حفظ تعادل سطح ph موهایتان کمک می کند.

دلیل بوی بد موی سر چیست و چگونه درمان می شود؟

راههای خانگی برای رفع بوی بد موی سر

عصاره گوجه فرنگی را روی پوست سرتان بمالید.

بین 10 تا 15 دقیقه صبر کنیدو سپس آن را بشویید.

این کار را هفته ای یک یا دو بار انجام دهید.

هشدار:ممکن است آب گوجه فرنگی رنگ موهایتان را روشن تر کند.

5.روغن درخت چای: این روغن با دارا بودن خاصیت ضد میکروبی، به حل مشکل بدبویی موها که در اثر عفونت پوست سر می باشد، کمک می کند. همچنین آکنه و شوره سر را نیز کاهش می دهد.

کمی از روغت درخت چای را در آب حل کنید و آن را به پوست سر مالیده و پس از 20 تا 30 دقیقه سرتان را با شامپو بشویید.

6.روغن درخت نیم: روغن نیم یاروغن یاس هندی برای درمان عفونت های پوست سر و در نتیجه بدبویی مو، به دلیل داشتن خاصیت ضدعفونی و خوشبوکنندگی مورد استفاده قرار می گیرد. هفته ای 1 بار از آن استفتده کنید.

می توانید این روغن را به شامپویتان اضافه کرده و پوست سر را با آن ماساژ دهید.

7.آلوئه ورا: آلوئه ورا تسکین بخش و درمان کننده ی مشکلات پوست میباشد بنابراین می تواند بوی بد موها را کاهش دهد. آن همچنین نرم کننده مو بوده، شوره سر را کاهش داده و از ریزش مو جلوگیری می کند. هفته ای یک بار از آن استفاده کنید.

آلوئه ورا تازه یا ژل آن را بعد از شامپو روی سر بزنید و پس از 10 تا 15 دقیقه موهایتان را آبکشی کنید.

8. پوست پرتقال: آب یا پوست پرتقال برای خوشبو کردن موهای شما کاملا مناسب هستند. آنها هم چنین از شوره و چربی پوست سر نیز جلوگیری می کنند.

در یک ظرف شیشه ای پوست پرتقال ریخته و روی آن را با سرکه سیب ارگانیک پر کنید. به مدت 2 هفته آن را در کابینت بگذارید. سپس محلول را صاف کرده و در یخچال بگذارید. 2 قاشق غذاخوری از محلول را در 350 تا 500 گرم آب بریزید و آن را داخل موهایتان اسپری کنید و پس از چند دقیقه بویید.

9.عسل و دارچین: ماسک موی عسل و دارچین به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی باکتریالی و ضد قارچی برای رهایی از بوی بد موها موثر هستند.

1 لیوان آب را همراه با 2 قاشق چایخوری دارچین بجوشانید و بگذارید نیم ساعت بماند.

1 قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید.

ترکیب را روی پوست سر مالیده و بگذارید چند ساعت روی سرتان بماند.

موهایتان را با آب بشویید و سرتان را شامپو بزنید.

این کار را 1 یا 2 بار در هفته تکرار کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *