خوابیدن با دهان باز و مشکلاتی که برای سلامت ایجاد می کند

خوابیدن با دهان باز و مشکلاتی که برای سلامت ایجاد می کند

گاهی به دلیل سرماخوردگی و یا بیماری های موقت دیگر خواب با دهان باز رخ می دهد که نباید نگران باشید. البته تنفس دهانی مزمن می تواند نشانه وجود عارضه باشد که با مراجعه به پزشک و آموزش تنفس از بینی می توان این مشکل را هم حل نمود.

خیلی از افراد به دلیل مشکلات تنفسی یا دیگر دلال از راه دهان نفس می کشند که این کار برای آنها تبدیل به یک نوع عادت شده است. بیشتر افراد از مشکلاتی که این نوع تنفس کردن ایجاد می کند اطلاع ندارند. تنفس دهانی و خوابیدن با دهان باز مسئله ای است که باید خیلی زود آن را پیگیری و درمان کرد که در آینده مشکلات را بیشتر نکند.

باز نگه داشتن دهان در موقع خواب به دلیل مشکل تنفسی و یا بیماری های مختلف ممکن است رخ دهد. باید خیلی سریع برای درمان این مشکل به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

خوابیدن با دهان باز و مشکلاتی که در پی دارد؟

با تنفس کردن می توانید اکسیژن بدن را تامین کنید و همچنین دی اکسید کربن و مواد زائد از بدن آزاد می شوند. برای تنفس می توانید از 2 راه عبور هوا استفاده کنید که یکی بینی است و یکی دهان است. افراد سالم می توانند از دو راه تنفس کنند که تنفس طولانی مدت از راه دهان به خصوص در موقع خواب می تواند عوارض جانبی زیادی داشته باشد. عوارض خوابیدن با دهان باز در سنین کودکی باعث تغییر شکل صورت، کج شدن دندان ها و رشد ضعیف آنها می شود و ممکن است فرد در سنین بزرگسالی دچار بیماری های لثه و بوی بد دهان شود.

وقتی که انسان توانایی دم و بازدم از راه بینی و دهان را دارا است که در آن اکسیژن را دریافت کرده و دی اکسید کربن آزاد می کند. اشخاصی که به شکل طبیعی از راه بینی نفس می کشند این امر باعث مرطوب و گرم نگه داشتن مجاری بینی می شود. در این حالت افراد امکان این که از راه دهان تنفس کنند در شرایط پزشکی می گویند که به آپنه خواب دچار شده است. گاهی به دلیل سرماخوردگی و وجود بیماری های موقتی دیگر با تنفس دهانی رخ می ده که نباید نگران باشید. ولی تنفس دهانی مزمن می تواند نشانه گر یک عارضه باشد که با مداخله پزشک و آموزش درست تنفسی از بینی حل می شود.

خوابیدن با دهان باز و مشکلاتی که برای سلامت ایجاد می کند

عوارض خوابیدن با دهان باز

در ادامه در مورد عوارض تنفس از راه دهان اطلاعاتی را ارائه می کنیم. این نوع تنفس به دلیل این مشکلات ایجاد می شود:

 

  • مشکلات دهان و دندان

با وجود داشتن بهداشت خوب دهان و دندان به غیر از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن شامل موارد دیگری هم می شود. روش درست تنفس می تواند روی بهداشت دهان و دندان تاثیر بگذارد که در حالت خواب با دهان باز فک برای مدت زیادی در یک وضعیت غیر طبیعی قرار می گیرد. در این حالت دندان ها باعث ساییده شدن و ایجاد آندربایت می شود و پوسیدگی دندان و بیماری لثه از عوارض آن به حساب می آید.

 

  • تغییر شکل صورت

به دلیل تنفس از راه دهان شکل صورت تغییر می کند که در موقع خوابیدن به خصوص در کودکان که استخوان های نرم دارند و هنوز رشد نکرده و شکل نگرفته ممکن است. کودکانی که تنفس دهانی به مدت زیادی دارند ساختار صورت و فک آنها ناصاف می شود.

 

ار عوارض خوابیدن با دهان باز دهیتراته شدن بدن است که در هنگام تنفس دهانی باعث می شود. این عامل باعث خشکی دهان و مجاری تنفسی فرد می شود که با کمبود آب بدن مواجه می شوند. تامین نکردن آب کافی برای بدن باعث بروز مشکلاتی می شود که تنفس دهان باعث از بین بردن مایعات ضروری بدن و خشکی دهان می شود.

 

 

یکی از عوارض شایع که در موقع خوابیدن با دهان باز صورت می گیرد بوی بد دهان است. این بیماری به اسم بیماری هالیتوز شناخته می شود که بیشتر در بزرگسالان رایج است و باعث کاهش اعتماد به نفس می شوند. تغییر روش تنفس به علاوه بوی بد دهان را می توان با مسائل بهداشتی مسواک، نخ دندان، نوشیدن مرتب آب و تنظیم رژیم غذایی کنترل نمود.

 

  • خطرناک شدن آسم

تنفس از راه دهان باعث آسم می شود ولی تنفس از راه دهان آهن هم در طول شب می تواند علائم آسم را بسیار بدتر کند. هوایی که از راه دهان استنشاق می کنید به اندازه هوایی که از راه بینی وارد ریه می شود مرطوب و گرم نیست. همین باعث می شود راه هوایی را تحریک کند و تنفس سخت تر می شود.

 

  • گرفتگی و تغییر در صدا

دیگر عارضه خوابیدن با دهان باز، گرفتگی صدا است که در اثر خشک شدن مجاری هوایی بعد از تنفس دهانی در موقع شب است. مشکل تغییر در گفتار از عوارض دیگر این حالت خوابیدن به مدت طولانی است که به مرور فرد در خوردن دچار مشکل می شود.

 

  • وخیم شدن آپنه خواب

بیماری آپنه وقتی که فرد با دهان باز می خوابد باعث بدتر شدن و خیم تر شدن آن می شود. قرارگیری در حالت نامناسب  فک موقع تنفس دهانی خوابیدن را دشوار می کند که همین امر موجب شده تا اکسیژن کافی به ریه ها نرسد. همینطور نفس کشیدن از دهان به مرور موجب ایجاد خروپف و احساس خستگی بیشتر در موقع صبح می شود.

 

چه کنیم که از راه دهان تنفس نکنیم؟

  • پس از این که متوجه مشکل خود شدید هر چه سریع تر برای درمان و بهتر شدن این حرکت اقدام نمایید. در طول روز می توانید با اصلاح تنفس به نحو درست در هنگام خواب موثر و کمک کننده باشد.
  • اگر نفس کشیدن از دهان به انسداد مجاری بینی منجر شد. امکان دارد استفاده از داروی آنتی هیستامین یا استفاده از اسپری و ضد احتقان و همچنین مدیتیشن و یوگا برای افزایش جریان هوا از راه بینی موثر باشد.
  • مواد حساسیت زا و گیاهان خاکی را از اتاق خواب تان دور کنید و اگر نقص و بیماری در شما وجود دارد لازم است در مورد ان با پزشک مربوطه مشورت کنید.
  • استفاده از محافظ دهان در موقع خوابیدن به بسته نگه داشتن دهان کمک فراوانی می کند که بسیار کارآمد است.
  • برخی مواقع به خاطر انسداد بینی تنفس اصلاح نمی شود که لازم به پاکسازی بینی است.
  • قرار گرفتن سر بالاتر از بدن در موقع خواب به باز تر شدن مجاری هوایی و بالا نرفتن مایعات روده به داخل گلو کمک می کند. از خوابیدن به پشت جلوگیری کنید که این امر موجب تنفس سریع در نتیجه تنفس از راه دهان می شود. افرادی که مستعد و آماده نفس کشیدن از راه دهان هستند بهتر است به شکم یا به پهلو به خواب روند.
  • با اصلاح فرم بدن  که از روش های موثر بوده با قرار گرفتن سر به شکل غیر معمول به طرف جلو یک موقعیت رایج بدن است که سبب تنفس دهانی می شود. با اصلاح فرم بدن می توان به تنفس از بینی کمک شایانی کرد.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج کامنت