پکیج تصفیه فاضلاب بی هوازی: گزینه‌ای سبز و پایدار برای مدیریت فاضلاب

پکیج تصفیه فاضلاب بی هوازی
پکیج تصفیه فاضلاب بی هوازی

در صنعت تصفیه آب و فاضلاب روش . فرایندهای بسیار متنوعی ارائه شده که هر یک دارای کاربردهای متفاوتی هستند. یکی از روش های موثر استفاده فرایندهای بیولوژیکی برای حذف آلاینده های آلی، فرآیندهای بی هوازی است. در این فرایندها از باکتری های بی هوازی (Anaerobic Bacteria) استفاده شده و طی چند مرحله مواد آلی را تجزیه و در نهایت گاز متان تولید می کنند. از این روش ها برای تصفیه فاضلاب های صنعتی و بهداشتی استفاده شده و مزایای متعددی را به همراه دارند.

 پکیج تصفیه فاضلاب بی هوازی

پکیج تصفیه فاضلاب بی هوازی چیست؟

در فاضلاب های تولید شده در کارخانه ها، مناطق شهری و غیره آلاینده های مختلفی وجود دارند که از مهم ترین آنها می توان به مواد آلی اشاره کرد. برخی از مواد آلی توسط باکتری های هوازی طی فرایندهای بیولوژیکی قابل حذف هستند. اما ترکیبات دارای فسفر، نیتروژن و مواد قابل تخمیر با روش های بی هوازی با سرعت بالایی حذف می شوند. در این فرآیندها محیط تصفیه فاضلاب کاملا بدون اکسیژن بوده و بعد از طی چند مرحله تجزیه مواد آلی انجام شده و خروجی آن گاز متان و بیوگازها است.

در انواع پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی علاوه بر روش های هوازی از فرآیندهای بی هوازی نیز استفاده می شود. چون در این پساب ها مقدار زیادی فسفر و ترکیبات نیتروژن دار وجود دارد که تهدید بزرگی برای سلامتی محیط زیست به شمار می روند.

روش کار پکیج تصفیه فاضلاب بی هوازی

در حالت کلی در تصفیه خانه هایی که روش های بی هوازی را اجرا می کنند، تصفیه طی چند مرحله انجام می شود که عبارتند از:

تصفیه فیزیکی

در این مرحله هدف جمع آوری آلاینده های جامع معلق در فاضلاب است تا راندمان تصفیه در گام های بعد بهبود پیدا کند. با استفاه از تجهیزاتی از قبیل آشغالگیرها تکه های پلاستیک، پارچه، شاخ و برگ، میوه و سبزیجات و غیره جمع آوری می شوند. در نتیجه از انسداد لوله ها در مسیر تصفیه فاضلاب نیز جلوگیری خواهد شد. این مرحله در تمام پکیج ها از جمله پکیج تصفیه فاضلاب صنایع دارویی وجود دارد.

تصفیه بیولوژیکی بی هوازی

گام اصلی در این پکیج ها، اجرای فرآیندهای بی هوازی است. در این فرایندها چند مرحله در شرایط کاملا بدون اکسیژن اجرا می شود که عبارتند از:

فاضلاب وارد مخزن تصفیه می‌شود که شرایط بدون هوا وجود دارد.

  • در این محیط، باکتری‌های بی هوازی شروع به تخمیر مواد آلی موجود در فاضلاب می‌کنند. ابتدا هیدرولیز انجام شده و مواد آلی با جرم مولکولی بالا به محلول تبدیل می شوند. این مرحله حدود 5 تا 10 روز زمان نیاز دارد و چربی، پروتئین، کربوهیدرات ها و روغنهای موجود در فاضلاب را محلول می کند.
  • در گام بعد مواد آلی که در مرحله قبل محلول و ساده شده اند، اسید می شوند. در اثر استات سازی سرکه و جوهر نمک در این گام تولید می شود.
  • گام بعد متانوژ انجام شده و خروجی آن بیوگازها است. باکتری‌ها مواد آلی را به گازهایی مانند متان (CH4) و دی اکسید کربن (CO2) تبدیل می‌کنند. این مرحله حدود 5 ساعت زمان نیاز دارد و باعث کاهش BOD فاضلاب می شود.
  • گازهای تولید شده به عنوان گازهای خروجی مورد استفاده قرار می‌گیرند یا به جو خروجی داده می‌شوند.
  • پسماندهای جامد و لجن ها نیز در این فرایند ته نشین شده و تخلیه انجام می شود.

انواع فرایندهای بی هوازی تصفیه فاضلاب

برخی از پرکاربردترین روش های بی هوازی برای تصفیه فاضلاب صنعتی و انسانی عبارتند از:

تصفیه فاضلاب به روش UASB

روش UASB یا Upflow Anaerobic Sludge Blanket یک روش تصفیه فاضلاب بی هوازی است که بعنوان یکی از روش‌های پیشرفته و موثر در تصفیه فاضلاب استفاده می‌شود. در این روش، فاضلاب از پایین وارد واحد تصفیه می‌شود و در آنجا توسط باکتری‌های بی هوازی تخمیر و تجزیه می‌شود.

برای انجام فرایند تصفیه در روش UASB، یک بستر خاص به نام “پتوی لجن” (Sludge Blanket) در داخل تانک تصفیه قرار داده می‌شود که شامل باکتری‌های بی هوازی است. این پوشش لجن به عنوان محل اصلی فعالیت باکتری‌ها برای تخمیر و تجزیه مواد آلی در فاضلاب عمل می‌کند.

در این روش، باکتری‌ها مواد آلی مانند چربی، پروتئین، قند و سایر ترکیبات آلی را به گازهای مانند متان و دی اکسید کربن تبدیل می‌کنند. این فرایند منجر به تولید انرژی (به شکل گاز متان) و کاهش مقدار مواد آلی در فاضلاب می‌شود. روش UASB به دلیل کارایی بالا، انرژی کمتر مصرفی، اندازه کمتر و هزینه کمتر نسبت به روش‌های سنتی تصفیه فاضلاب، به عنوان یک روش پرکاربرد و موثر در تصفیه فاضلاب شناخته شده است.

 تصفیه فاضلاب به روش UASB

تصفیه فاضلاب به روش UAFB

رآکتور تصفیه بی هوازی UAFB یا Upflow Anaerobic Filter Bed یک نوع رآکتور بی هوازی است که برای تصفیه فاضلاب استفاده می‌شود. در این رآکتورها صفحات پلاستیکی موج دار قرار گرفته و فاضلاب در جهات های بالا به پایین و برعکس روی صفحات حرکت می کنند. باکتری های بی هوازی روی این بسترها قرار گرفته و در تماس با مواد آلی مراحل هیدرولیز، استات و متانوژ را اجرا می کنند. در نهایت گاز متان و دی اکسید کربن تولید شده و مواد الی فسفردار و نیتروژن دار تجزیه می شوند.

 تصفیه فاضلاب به روش UAFB

مزایای تصفیه فاضلاب بی هوازی

از مهم ترین مزایای این روش نسبت به فرآیند هوازی فاضلاب می توان به تولید مقدار بسیار کم لجن اشاره کرد. علاوه براین، به دلیل حذف مراحل هوادهی فاضلاب، روند تصفیه با هزینه پایین تری اجرا می شود. از خروجی این فرایندها می توان به عنوان سوخت سایر صنایع استفاده کرد.

البته لازم به ذکر است، روش های بی هوازی تنها برای حذف ترکیبات فسفردار و نیتروژن دار کاربرد دارند. به همین دلیل در برخی از صنایع از روش های ترکیبی هوازی و بی هوازی برای تصفیه کامل فاضلاب استفاده می شود.

طراحی و ساخت پکیج تصفیه فاضلاب بی هوازی

طراحی و پیاده ساسزی روش های بی هوازی بسیار تخصصی بوده و استانداردهای متعددی باید رعایت شوند. تیم صدرامهاب با سالها فعالیت در این حوزه امکان طراحی، تولید و ساخت انواع پکیج تصفیه بی هوازی فاضلاب را با متریال باکیفیت فراهم کرده است. محصولات این مجموعه بعد از آنالیز فاضلاب به صورت سفارشی طراحی و تولید می شوند. به همین ددلیل دارای راندمان بالایی بوده و کاملا با نوع فاضلاب و محیط نصب پکیج تناسب دارند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 021-88879479  تماس گرفته یا نام صدرامهاب را در اینترنت جستجو کنید.

Rate this post

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *