خوابیدن عجیب حیوانات: ۱۰ حیوانی که شبیه به من و شما نمی‌ خوابند

خوابیدن عجیب حیوانات: ۱۰ حیوانی که شبیه به من و شما نمی‌ خوابند

گرچه خواب برخی حیوانات مانند انسان هاست و بعد از احساس خستگی در گوشه ای استراحت می کنند. اما حیواناتی نیز وجود دارند که خوابیدن آنها بسیار متفاوت است. در این مطلب 10 حیوان که خوابیدن متفاوتی دارند را معرفی نموده ایم.

زمانی که به خواب فکر می‌ کنید، احتمالاً خود در حالت آویزان از شاخه‌ درخت، غوطه‌ ور روی سطح آب یا در آغوش سایر اعضای خانواده روی کف زمین تصور نمی‌ کنید. البته که نه! اما این‌ ها تنها نمونه‌ هایی از نحوه‌ خوابیدن برخی از حیوانات هستند. با ما در این مقاله همراه باشید تا با 10 حیوانی که شب‌ ها مانند من و شما نمی‌ خوابند، آشنا شوید.

خوابیدن بامزه حیوانات

ممکن است تا حدودی با خوابیدن عجیب حیوانات آشنایی داشته باشید. در ادامه 10 مورد از خوابیدن بامزه حیوانات را با شما در میان می گذاریم.  همچنین در مینویسم می توانید با حیواناتی که زیاد می‌خوابند آشنا شوید.

1- دم عصایی (خوابیدن گروهی)

خوابیدن بامزه حیوانات

دم عصایی در بیابان‌ های قسمت جنوب غربی آفریقا زندگی می‌ کند. این پستاندارد دارای بدنی کمتر از 12 اینچ طول و وزنی حدود یک پوند است. آن‌ ها به منظور محافظت از خود در برابر حیوانات درنده، به صورت گروهی زندگی می‌ کنند. نه‌ تتها با هم زندگی می‌ کنند بلکه با هم نیز می‌ خوابند.

این پستانداران کوچک پیش از خواب، یکی روی دیگری قرار می‌ گیرند. بنابراین، اگر حیوان درنده‌ ای مانند عقاب یا مار وارد زیستگاهشان شد، یکی از آن‌ ها می‌تواند سایرین را از خواب بیدار کند و از دست آن حیوان فرار نمایند. دلیل دیگر خوابیدن دم عصایی‌ ها به این شکل، گرم ماندن در شب‌ های سرد بیابان‌هاست.

2- دلفین‌ ها؛ (خوابیدن در حالت شناور)

خوابیدن عجیب حیوانات

از آنجایی که دلفین‌ها حیوانات اجتماعی هستند، گروهی می‌خوابند. در کنار هم ماندن باعث می‌شود تا از خود در برابر سایر حیوانات درنده محافظت کنند. آن‌ها می‌توانند به همدیگر هشدار دهند و فرار کنند.

دلفین‌های جفت به صورت گروهی در کنار یکدیگر شنا می‌کنند. آن‌ ها به منظور ماندن در کنار هم، سرعت شنای خود را کاهش می‌دهند. این روش برای یک چرت کوتاه نیز استفاده می‌شود. نکته‌ی کلیدی این است که تنها بخشی از مغز دلفین در حالت خواب غیرفعال می‌شود. این حیوان همیشه تاحدودی هوشیار است؛ حتی اگر بدنش در حالت استراحت باشد.

3- اردک‌ ها؛ (چرت زدن گروهی)

مدل خوابیدن بامزه حیوانات

آیا تاکنون دیده‌اید که اردک‌ها پشت سر هم به صورت ردیفی حرکت می‌کنند. این یک رفتار طبیعی برای اردک محسوب می‌شود. اردک‌ها برای خواب در یک صف روی رودخانه یا قسمت‌های دیگری از خواب قرار می‌گیرند. آن‌ها برای محافظت از خود در برابر حیوانات درنده، نزدیک به هم می‌مانند. هر اردک، سرش را می‌چرخاند و منتقارش در پرهای پشتش فرو می‌برد. اگر نگاه نزدیک‌تری به آن‌ها بکنید، متوجه خواهید شد که خوابیدن اردک‌ها فراتر از انتظارتان است.

هر اردک در انتهای ردیف، یک چشمش باز و چشم دیگرش بسته است. این کار باعث می‌شود تا چرت سبکی بزنند در حالی که مراقب حیوانات شکاری مانند روباه و گربه‌های وحشی هستند. اردک‌های میانه‌ی صف با دو چشم بسته می‌خوابند. بعد از مدتی، اردک‌ها بیدار می‌شوند و جای خود را عوض می‌کنند. این همکاری گروهی باعث می‌شود تا تمام اردک‌ها بتوانند استراحت کنند.

4- فلامینگوها؛ (خوابیدن روی یک پا)

مدل خواب عجیب حیوانات

ما می‌دانیم که این پرندگان دارای پر‌های خوش‌رنگ در هنگام بیداری بر روی یک پا می‌ایستند. اما هنگام خواب، چه می‌کنند؟

فلامینگو‌ها در حالی که بر روی یک پا ایستاده‌اند، می‌خوابند. این پرندگان، گرن دراز خود را خم می‌کنند و منقارشان را داخل پرهای پشتشان فرو می‌برند. اگرچه، به نظر می‌رسد که فلامینگوها به طور کامل خوابیده‌اند اما این چنین نیست. نصف مغز پرنده هنوز بیدار است و مراقب اطرافش می‌باشد.

فلامینگو این کار را برای حفاظت از خود رد برابر حیوانات درنده‌ای مانند پیتون‌ها می‌کند. با این وجود، دانشمندان هنوز متوجه نشده‌اند که چرا هنگام خواب بر روی یک پای خود قرار می‌گیرند.

5- تنبل ؛ (خوابیدن با خیال راحت)

خوابیدن عجیب حیوانات

کاملاً مشخص است که تنبل ها عاشق خوابیدن هستند. در واقع، این حیوانات حداقل 15 ساعت در روز می‌خوابند. و وقتی هم که خواب نیستند، به آرامی حرکت می‌کنند. این حیوانات چندین روش برای خوابیدن دارند. برخی از تنبل‌ها بر روی شاخه‌‌های داری انشعاب درخت بلندی می‌خوابند. شاخه‌ی دارای انشعاب، شاخه‌ای است که به چند شاخه تقسیم می‌شود. میانه‌ی شاخه‌ی دارای انشعاب به عنوان تکیه‌گاهی برای پشت تنبل در نظر گرفته می‌شود.

برخی دیگر از تنبل‌ها در حالت سر و ته آویزان از شاخه‌ی درخت می‌خوابند. چنگک‌های بلند به آن‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند به صورت معلق از شاخه آویزان بمانند.

6- خفاش‌ ها؛(خوابیدن به حالت آویزان)

مدل خوابیدن عجیب حیوانات

خفاش‌های دارای جایگاه خاصی در فهرست حیواناتی که شبیه به انسان نمی‌خوابند، هستند. خفاش‌ها به حالت سر و ته آویزان می‌شوند و می‌خوابند. آن‌ها ممکن است از درخت، سقف یک غار یا قیمت زیر برآمدگی لبه بام آویزان شوند. آما آیا بعد از خواب به زمین می‌افتند؟

پاسخ به این سوال، منفی است. تاندون‌های خاصی در پای خفاش‌ها باعث می‌شوند تا خفاش هنگام خواب بر زمین نیفتند. زمانی که خفاشی از روی درخت آویزان می‌شود، تاندون‌های پایش قفل می‌گردند. در نتیجه، خفاش می‌تواند بدون هیچ خطری چند ساعت آویزان بماند. وقتی بیدار می‌شود، تاندون‌هایش باز می‌گردند و شروع به پرواز می کند.

خفاش‌ها نیز به صورت گروهی می‌خوابند تا از خود در برابر شکارچیان حفاظت کنند. این کار همچنین باعث می‌شود تا گرم بمانند. خفاش ها جزو حیواناتی که حس شنوایی قوی دارند می باشد.

7- اسب‌ ها ؛ (خوابیدن بر روی پاها (گاهی‌ اوقات)

خوابیدن متفاوت حیوانات

اسب‌ ها می‌توانند پاهایشان را قفل کنند و برای مدت زمان کوتاهی در حالت ایستاده بخوابند. زمانی که اسب به چند ساعت خواب نیاز دارد، کمی خم می‌شوند و پاهایشان را در جلویشان جمع می‌کنند. به ندرت می‌توان دید که اسب وحشی به صورت صاف روی زمین خوابیده باشد. این حالت باعث می‌شود که اسب در برابر حیوانات درنده و شکارچی آسیب‌‍پذیر باشد.

اسب‌ های اهلی و رام شده نیز در حالت ایستاده می‌خوابند. اما احساس امنیت بیشتری نسبت به اسب‌های وحشی دارند و ممکن است در روزهای آفتابی در حالی که سرشان را روی زمین گذاشته‌اند، به خواب فرو بروند.

8- طوطی ماهی؛ (خوابیدن در پیله)

خوابیدن حیوانات

این ماهی رنگارنگ در گوشه و کنار صخره‌های مرجانی زندگی می‌کند. آن‌ها ممکن است طعمه‌ی مار ماهی یا کوسه قرار بگیرند. بینارین، چگونه می‌خوابند؟ پیش از خواب، آن‌ها یک روش خاص برای محافظت از خود در برابر درنده‌ها دارند.

این ماهی می‌تواند پیله‌ای به اندازه‌ی بدن خود ایجاد کند. طوطی ماهی درون پیله نفس می‌کشد. اگر شکارچی پیله را گاز بگیرد، طوطی ماهی می‌تواند پیله را به سمت او پرتاب کند. این پیله همچنین بوی طوطی ماهی را نیز پنهان می‌کند.

9- کوسه‌ ها؛ (خوبیدن خیلی عمیق)

خوابیدن متفاوت حیوانات

زمانی که به یک کوسه فکر می‌کنید، احتمالاً تصویر یکی از آن‌ها در حالی که با سرعت در آب حرکت می‌کند، به ذهنتان می‌آید. اما کوسه‌ها می‌توانند استراحت هم بکنند! زمانی که سرعت خود را بسیار کم می‌کنند، کوسه با جریان آب مواجه می‌شود. این جریان به کوسه امکان استراحت کردن را می‌دهد در حالی که اکسیژن لازم برای تنفسش را نیز فراهم می‌سازد. کوسه‌ها وارد قسمت‌های عمیق آب نمی‌شوند؛ با این وجود، بدنشان را در این مدت زمان استراحت می‌دهند.

استراحت کردن برای کوسه‌ها در مقایسه با طوطی ماهی‌ها، دلفین و سایر موجودات دریایی آسان‌تر است. حیوانات درنده‌ی بسیار کمی وجود دارند که به دنبال شکار کوسه‌ها باشند.

10- کوآلا؛ (خوابیدن به حالت آویزان)

مدل خواب عجیب حیوانات

کوالاها حدود 20 ساعت در روز می‌خوابند؛ بنابراین، کاملاً منطقی است که به یک روش قابل اطمینان و امن برای خوابیدن نیاز دارند. آن‌ها اگر روی درخت بمانند، از دست درندگانی مانند سگ‌های وحشی در امان می‌مانند. کوآلاها، پستانداران منزوی هستند، در نتیجه، دوست ندارند کوآلاهای دیگر در نزدیکیشان باشند و هنگام خطر به یکدیگر هشدار دهند. بنابراین، چگونه روی درخت می‌خوابند؟

کوآلاها دارای بدن ضخیمی هستند که مانند تکیه‌گاه بر روی شاخه‌ی انشعاب‌دار درختان عمل می‌کند. با کمک چنگال‌های بلندش می‌تواند در حالی که روی شاخه‌ی درخت نشسته است، به خواب فرو رود؛ بدون ترس از زمین افتادن.

مطالب جالب دیگر در مورد حیوانات

کدام حیوانات بیشتر عمر می‌کنند؟

کدام حیوانات حس شنوایی قوی دارند

حیواناتی که رنگ خونشان متفاوت است

کدام حیوانات در خطر انقراض هستند

کدام حیوانات زلزله را پیش بینی می کنند

5/5 - (1 امتیاز)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *