آخرین درمان برای تبخال تناسلی چیست؟

آخرین درمان برای تبخال تناسلی چیست؟
آخرین درمان برای تبخال تناسلی چیست؟

تبخال تناسلی نوعی عفونت محسوب می‌شود و از طریق انواع ویروس هرپس سیمپلکس افراد را مبتلا می‌کند که می‌تواند برای مدت ‌طولانی قبل ‌از فعال‌ شدن در سلول‌های عصبی پنهان شود.

امکان دارد یافتن یک راه درمانی مناسب برای خلاص ‌شدن از این بیماری کمی چالش‌برانگیز باشد که برای این منظور می‌توان از چندین دارو یا روش‌های مراقبتی استفاده کرد تا به کنترل علائم کمک کند.

تبخال تناسلی چه علائمی دارد؟

علائم مربوط به تبخال ناحیه تناسلی معمولا در عرض ۲ تا ۱۲ روز پس ‌از تماس اولیه با فردی که به این ویروس مبتلا است، ظاهر می‌شود. البته باید این را در نظر داشته باشید که بسیاری از افراد شاید از ابتلای خود به ویروس سیمپلکس مطلع نباشند؛ زیرا در مراحل ابتدایی، هیچ‌گونه نشانه‌ای را تجربه نمی‌کنند.

اولین نشانه‌ای که در اثر ابتلا به تبخال تناسلی قابل مشاهده خواهد بود، تاول‌های چرکی سفید یا قرمز‌رنگی است که در ناحیه مورد نظر ایجاد می‌شود و امکان دارد با خارش و سوزش همراه باشد. دیگر علائم عبارت‌اند از:

  • ممکن است تاول‌ها پس‌از مدتی زخم شوند و با درد همراه باشند.

  • به مرور زمان نیز حالتی پوسته‌پوسته در این ناحیه به چشم می‌خورد.

  • با توجه به اینکه تبخال ناحیه تناسلی نوعی بیماری عفونی است امکان دارد فرد مبتلا علائمی همچون تب و درد عضلانی را نیز تجربه کند.

آیا درمانی برای تبخال ناحیه تناسلی وجود دارد؟

در حال ‌حاضر هیچ منبع درمان قطعی یا روش پیشگیرانه برای عفونت تبخال ناحیه تناسلی وجود ندارد. اگر فردی به هر یک از انواع عفونت ویروس هرپس سیمپلکس مبتلا شود، حتی در صورت عدم‌بروز علائم نیز آن را به‌صورت مادام‌العمر همراه دارد.

از سوی‌ دیگر باید گفت که هنگام ظاهر شدن تاول‌ها و شروع علائم این بیماری، راه درمانی با استفاده از قرص‌های ضدویروسی ارائه می‌شود که ممکن است برای موارد زیر مناسب باشد:

  • به بهبود زخم‌ها در هنگام اولین دوره شیوع تبخال ناحیه تناسلی کمک می‌کند.

  • باعث می‌شود تا تعداد حمله‌های بیماری کاهش پیدا کند.

  • شدت بروز علائم در دوره‌های بعدی ابتلای فرد به این بیماری را کاهش می‌دهد.

  • احتمال انتقال ویروس تبخال به شریک جنسی کم‌تر می‌شود.

در این راستا باید بدانید که داروهای مختلفی برای رفع علائم تبخال تناسلی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تعدادی از مهم‌ترین موارد تجویزی عبارت‌اند از:

  • آسیکلوویر

  • فامسیکلوویر

  • والاسیکلوویر

پزشک متخصص در مورد درمان مناسب برای شما توصیه‌های لازم را ارائه می‌دهد که به ‌طور معمول بستگی به شدت بیماری، نوع ویروس سیمپلکس، فعالیت جنسی و سایر عوامل پزشکی دارد.

به این نکته توجه کنید که استفاده طولانی‌مدت از داروهای ضدویروسی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود و بسته به اینکه آیا در حال ‌حاضر علائم را نشان می‌دهید یا خیر، دوز مصرفی دارو برای شما متفاوت خواهد بود.

خود مراقبتی های لازم برای تبخال تناسلی

علاوه‌بر اینکه درمان‌های دارویی در کنترل نشانه‌های این بیماری موثر واقع می‌شود، به‌ طور معمول پزشک متخصص چندین توصیه خود مراقبتی را برای افراد بیان می‌کند که شامل موارد زیر است:

  • بهتر است زخم‌ها و تاول‌های ایجاد شده در اثر تبخال ناحیه تناسلی را تمیز و خشک نگه دارید.

  • از لباس زیر نخی گشاد استفاده کنید که تنفس‌پذیری خوبی داشته باشد.

  • اگر در این ناحیه احساس درد می‌کنید، یک کمپرس سرد روی آن قرار دهید.

برای پاک‌سازی و تسکین زخم‌های دردناک، کاهش خارش یا حساسیت می‌توانید از نمک حمام یا اپسوم استفاده کنید که در کاهش این علائم به شما کمک می‌کند.

چرا درمان بیماری تبخال ناحیه تناسلی دشوار است؟

درمان تبخال به ‌دلیل ماهیت ویروس، چالش‌برانگیز است. عفونت هرپس سیمپلکس می‌تواند در سلول‌های عصبی فرد برای مدت‌زمان طولانی قبل ‌از ظهور و فعال‌شدن بیماری پنهان شود.

بسیاری از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که حتی اگر داروهای ضدویروسی قسمت‌های فعال عفونت را از بین ببرند، مقدار کمی از ویروس در سلول‌های عصبی پنهان می‌شود و به حالت خفته باقی می‌ماند.

برای یافتن آخرین درمان تبخال تناسلی، دانشمندان باید مکانیسمی را که باعث پنهان‌شدن عفونت می‌شود بیشتر درک کنند تا از این ‌طریق امکان درمان سریع‌تر این بیماری را در اختیار داشته باشند.

باید گفت که در حال حاضر هیچ واکسنی وجود ندارد که بتواند به جلوگیری از گسترش تبخال کمک کند؛ بنابراین، فرد باید هنگام انجام فعالیت جنسی از محصولات محافظتی و اقدامات احتیاطی مناسب کمک بگیرد.

https://magday.ir/wp-content/uploads/2024/01/images_1705226996_65a3b2f4ec8d2.jpg

راه های درمان خانگی برای تبخال تناسلی

ممکن است بتوانید التهاب، تحریک و سایر علائم ناشی از این بیماری را از طریق درمان‌های خانگی، تغییر سبک زندگی و برخی از مکمل‌‌های غذایی تا حدودی کاهش دهید.

با این‌ حال، این درمان‌ها جایگزینی برای استفاده از دارو نیستند و بسیاری از آن‌ها تنها توسط مطالعات آزمایشگاهی پشتیبانی می‌شوند، به این معنی که روی انسان آزمایش نشده‌اند.

ازاین‌رو مهم است که همیشه با یک پزشک متخصص، قبل‌از امتحان هرگونه درمان جایگزین خانگی مشورت کنید که می‌توانند در مورد مشکلات احتمالی و عوارض جانبی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهند. تعدادی از این درمان‌ها عبارت‌اند از:

  • سیر: برخی تحقیقات منتشرشده نشان می‌دهد که سیر ممکن است دارای خواص ضدویروسی در برابر هر ۲ گونه تبخال باشد. پس می‌توانید یک حبه سیر تازه را خرد کرده و با روغن زیتون مخلوط کنید تا رقیق شود.

  • سرکه سیب: این محصول به‌ دلیل خواص ضدالتهابی و ضدویروسی خود شناخته می‌شود. برای بهره‌مندی از این فواید، مقداری سرکه سیب را با آب گرم مخلوط کنید و ناحیه آسیب‌دیده را با استفاده از این محلول شست‌وشو دهید.

  • سبزیجات سرشار از آنتی‌اکسیدان: استرس اکسیداتیو و عدم‌تعادل در دفاع بدن امکان دارد منجر به شیوع تبخال تناسلی شود. یک رژیم غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان که شامل سبزیجاتی همچون کلم، اسفناج و گوجه‌فرنگی است می‌تواند به کنترل این وضعیت کمک کند.

  • اسیدهای چرب امگا ۳: استفاده از این ماده به‌عنوان یک روش بالقوه برای کمک به سیستم ایمنی در نظر گرفته می‌شود که به مدیریت شرایط التهابی مزمن تبخال ناحیه تناسلی کمک می‌کند. ماهی سالمون، بذر کتان و دانه چیا سرشار از این اسیدهای چرب هستند.

  • ویتامین سی: ویتامین C می‌تواند به‌ طور موثری بهبود نشانه‌های تبخال ناحیه تناسلی را سرعت ببخشد، به‌ویژه هنگامی که با داروهای ضدویروسی ترکیب می‌شود. میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ مانند فلفل‌دلمه‌ای، پرتقال و توت‌فرنگی سرشار از این ماده هستند.

  • عنصر روی: این ماده ممکن است شیوع مجدد تبخال و فاصله بین هر بار ابتلا را کاهش دهد.

جمع‌بندی

تبخال تناسلی نوعی بیماری عفونی بوده که به‌ طور معمول بر اثر ابتلا به انواع ویروس هرپس سیمپلکس بروز می‌کند و به‌صورت برجستگی‌های قرمز یا سفیدرنگ چرکی قابل مشاهده است.

باید این را در نظر داشته باشید که روش درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و داروهایی که برای این منظور تجویز می‌شوند تنها به کنترل علائم کمک می‌کنند، استفاده از درمان‌های خانگی نیز در مواقعی موثر است.

5/5 - (2 امتیاز)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *