فیلم با موضوع سرقت حرفه ای (۳۰ فیلم برتر)

فیلم با موضوع سرقت حرفه ای (۳۰ فیلم برتر)

بسیاری از ما علاقه‌ای به انجام کارهای غیرقانونی نداریم. با این وجود، وقتی در مورد کارهای مفتضحانه‌ی یک فرد می‌شنویم، کمی کمی عجله می‌کنیم؛ به خصوص اگر جنایات برنامه‌ریزی شده و دقیقی باشند. جنایت واقعی همیشه ما را مجذوب خود می‌کند و یک داستان با موضوع سرقت حرفه ای نیز استثنا نیست. 

اگر بخواهیم به طور واضح بیان کنیم، منظور از یک داستان سرقت حرفه ای، یک دزدی معمولی نیست. یک جنایت از پیش برنامه‌ریزی شده (گاهی‌اوقات، بیشتر از یک جرم) توسط گروهی از جنایتکاران است که برای فرار از دست مقامات به هر کاری دست می‌زنند. پول همیشه جایزه‌ی نهایی نیست اما معمولاً یک محرک نسبتاً خوب محسوب می‌شود. اما به عنوان مخاطب، ما اهمیت چندان زیادی به جایزه‌ی نهایی نمی‌دهیم. در واقع، چیزی که ما می‌خواهیم، نحوه‌ی بزنامه‌ریزی یک سرقت حرفه ای توسط جنایتکاران و مهم‌تر از همه، برنامه‌ی فرار آن‌هاست. تعداد کمی از کارگردانان مانند استیون اسپیلبرگ، کوئنتین تارانتینو، کریستوفر نولان و حتی وس اندرسون (بله، وس اندرسون) توانسته‌اند فیلم‌هایی با موضوع سرقت حرفه ای بسازند که برای بیش از یکی دو سال ماندگار باشند. 

بازی موش و گربه بین جنایتکاران و پلیس باعث می‌شود که هر دو طرف را تشویق کنیم. هم جنایتکاران و هم مجریان قانون که وظیفه دستگیری آن‌ها را بر عهده دارند، حیله‌گر و مصمم هستند تا به هر طریقی که لازم است، به اهداف خود دست یابند. و در هر داستان، حتماً یک پیچ و تاب، خیانت یا نوعی غافلگیری وجود دارد که مخاطب را دیدن ادامه‌ی فیلم ترغیب می‌کند. سرقت حرفه ای، اگرچه اغلب در ژانر مبهم‌تری از جنایی قرار می‌گیرد، زنده است. با فیلم‌های اکران شده‌ی جدید مانند هشدار قرمز و سری فیلم‌های سریع و خشن، تعداد زیادی افراد جذاب که برای سرگرم کردن ما دست به سرقت می‌زنند، وجود دارند. 

در ادامه، فهرستی از بهترین فیلم‌ها در تاریخ سینما با موضوع سرقت حرفه ای آورده شده است. 

سری فیلم‌های اوشن (2001، 2004، 2007، 2018)

شما نمی‌توانید فهرستی از فیلم‌هایی با موضوع سرقت حرفه ای بدون سری فیلم‌های شناخته شده‌ی استیون اسپیلبرگ داشته باشید. سه گانه‌ی اصلی با بازی‌ برد پیت، جرج کلونی، مت دیمون و بازیگران دیگر داستان گروهی از سارقانی را دنبال می‌کند که از کازینوها دزدی می‌کنند. ریبوت 2019 – 8 یار اوشن – بر ساندرا بولاک، پسر عموی شخصیت جرج کلونی تمرکز دارد. 

این فیلم‌ها ترکیبی از کمدی و اکشن به علاوه‌ی کمی تعلیق هستند. این یکی از آن سری فیلم‌هایی است که بسیار سرگرم‌کننده است و هرگز کاری جز نشان دادن گروهی از افراد جذاب در حال انجام کارهای غیرقانونی نمی‌کند. 

بیوه‌ها (2018)

استیو مک‌کوئین این فیلم با موضوع سرقت حرفه ای با بازی وایولا دیویس را کارگردانی کرده است. زمانی که همسران چهار زن در یک سرقت ناموفق کشته می‌شوند، این چهار زن تصمیم می‌گیرند تا برای برگرداندن پولی که همسرانشان دزدیده‌اند، خود دست به سرقت بزنند. ایم فیلم علاوه بر بازی‌های درخشان، به خاطر یک چرخش غیرمنتظره به یادماندنی شده است که پایان رضایت‌بخشی را رقم می‌زند. 

گنج ملی (2004)

اگر به دنبال یک فیلم با موضوع سرقت حرفه ای هستید، گنج ملی همان چیزی است که به دنبالش هستید. نیکلاس کیج در این فیلم هیجان‌انگیز اکشن در مورد یک شکارچی گنج بازی می‌کند که باید اعلامیه استقلال که سرنخی از یک گنج بزرگ‌تر است را به دست آورد. اگر داستان فیلم به اندازه‌ی کافی عجیب نیست، باید گفت که کیج در نقش مردی به نام بنجامین فرانکلین گیتس بازی می‌کند و پدرش (با بازی کریستوفر پلامر)، جان آدامز گیتس نام دارد. 

مخمصه (1995)

مخمصه، فیلمی با موضوع سرقت حرفه ای است که در آن بازی موش و گربه وجود دارد. مخمصه با نقش‌آفرینی آل پاچینو و رابرت دنیرو، داستان کاراگاهی (پاچینو) را دنبال می‌کند که می‌خواهد جنایتکار حرفه‌ای (دنیرو) را دستگیر کند. با وجود احترام متقابلی که این دو برای هم دارند، رابطه‌ی آن‌ها با یک سرقت حرفه ای تشدید می‌شود. 

حلقه بلینگ (2013)

حلقه بلینگ، داستان یک جنایت در زندگی واقعی است که در آن، گروهی از نوجوانان کالیفرنیایی از خانه‌های سلبریتی‌ها سرقت می‌کنند. اما واتسون و تایسا فارمیگا در نقش دو نوجوانی که در این سرقت‌ها شرکت دارند، به ایفای نقش می‌پردازند. سوفیا کاپولا نویسندگی و کارگردانی این فیلم را بر عهده داشته است. 

تلقین (2010)

بیش از یک دهه بعد از اکران اولیه فیلم تعلیق، فیلم کریستوفر نولان همچنان پابرجاست. پیش‌فرض فیلم، سرقت پول یا چیز ملموس دیگری نیست بلکه کاشتن خاطراتی در ضمیر ناخودآگاه قربانیان است. لئوناردو دیکاپریو در کنار بازیگرانی مانند جوزف گوردون-لویت، الیوت پیج، تام هاردی و مایکل کین به ایفای نقش پرداخته است.حتی وقتی تمام می‌شود، چرخش‌هایی در فیلم وجود دارند که باعث می‌شوند مخاطب بخواهد برای تشخیص واقعیت از رویا دوباره فیلم را تماشا کند. این یکی از 10 فیلم برتر تام هاردی و از بهترین فیلم های لئوناردو دیکاپریو است.

نفوذی (2006)

می‌دانید که اگر دنزل واشنگتن در فیلمی نقش‌آفرینی کند، حتماً آن فیلم خوبی خواهد شد. فیلم نفوذی، داستان یک مذاکره‌کننده‌ی گروگان با بازی دنزل واشنگتن است که قصد دارد برنامه‌ی سرقت از بانک وال استریت را خراب کند. کلایو اوون در نقش دالتون راسل، مغز متفکر مقابل دنزل واشنگتن بازی می‌کند. این فیلم به کارگردانی اسپایک لی هنوز هم امتیاز چشمگیر 85 درصد از تماشاگران Rotten Tomatoes را به خود اختصاص داده است. 

ارتش مردگان (2021)

انگار هیجان یک سرقت حرفه ای به اندازه‌ی کافی زیاد نبوده است که زک اسنایدر تصمیم گرفته تا در فیلم ارتش مردگان، این هیجان را با داستان‌های آخرالزمانی زامبی‌ها بیشتر کند. این فیلم با بازی دیو باتیستا بر روی تیمی متمرکز است که برای شکستن یک گاوصندوق معروف و پس گرفتن میلیون‌ها دلار فرستاده شده‌اند. آن‌ها تنها باید از مرکز شیوع زامبی‌ها عبور کنند و تمام این کارها را پیش از انفجار بمب در لاس وگاس برای از بین بردن مردگان انجام دهند. 

خارج از دید (1998)

جورج کلونی و جنیفر لوپز در این فیلم جنایی در مورد یک سارق بانک و یک مارشال آمریکایی که مصمم به دستگیری اوست، به ایفای نقش می‌پردازند. استیون سودربرگ کارگردانی این فیلم کمدی/ جنایی رمانتیک را بر عهده دارد و برای این فیلم دو نامزدی جایزه اسکار را دریافت کرده است. 

حرکت ناگهانی ممنوع (2021)

دان چیدل، بنیسیو دل تورو و بازیگران دیگر در این فیلم جنایی هیجان‌انگیز به ایفای نقش می‌پردازند. حرکت ناگهانی ممنوع بیشتر یک فیلم جنایی سازمان‌یافته است تا یک سرقت مستقیم، اما در این فیلم شاهد دزدی، قتل و جان هام مصمم در نقش کارآگاهی هستیم که در تعقیب همه است. 

5 هم‌خون (2020)

چهار کهنه سرباز جنگ ویتنام تصمیم می‌گیرند به این کشور برگردند و طلایی که سال‌ها پیش پنهان کرده بودند را پیدا کنند. در این فیلم که اسپایک لی به طور خاص به احترام داستان‌های کهنه سربازان سیاه‌پوست ساخته است، موضوع بیشتر شخصی است تا قانونی. هیچ مقامی در تعقیب این افراد نیست، اما اگر بخواهند طلا را پیدا کنند و زنده به ایالات متحده بازگردند، گروه دچار هم آسیب‌های فردی و هم جمعی می‌شود.

بیبی راننده (2017)

انسل الگورت در این فیلم با موضوع سرقت حرفه ای به ایفای نقش می‌پردازد. داستان بیبی راننده در مورد راننده فراری است که می‌خواهد با دوست دخترش از یک زندگی جنایتکارانه فرار کند. جیمی فاکس و جان هام از جمله نام‌های شناخته شده در کنار الگورت در این فیلم محسوب می‌شوند. این فیلم سه نامزدی برای جوایز اسکار را به دست آورده است و به گزارش ورایتی، کارگردان، ادگار رایت، فیلمنامه‌ی دنباله آن را هم نوشته است.

لوگان خوش‌شانس (2017)

چنینگ تیتوم و آدام درایور برادران لوگان هستند که وقتی جیمی (تاتوم) از مجموعه اخراج می‌شود، تصمیم می‌گیرند تا از Charlotte Motor Speedway سرقت کنند. رایلی کیو و دنیل کریگ به تیتوم و درایور می‌پیوندند. کریگ در نقش جو بنگ، بازی پر انرژی و لذت‌بخشی را ارائه داده است و هیلاری سوانک نقش یک مامور اف‌بی‌آی را بازی می‌کند که در تلاش برای دستگیری همه است. این فیلم نیز توسط استیون سودربرگ کارگردانی شده است. این مرد عشق سرقت است!

حالا مرا می‌بینی (2013)

برای جنایتکارانی با کمی استعداد،، فیلم حالا مرا می‌بینی بهترین گزینه است. گروهی از تبهکاران، از جمله جسی آیزنبرگ، مارک روفالو و وودی هارلسون، برنامه‌های شعبده‌بازی اجرا می‌کنند و دست به سرقت می زنند تا پول سرقت شده را به مخاطبان خود بدهند. موفقیت این فیلم از آن زمان تاکنون باعث ساخت دنباله‌ی دوم آن شده است و بر اساس گزارش ورایتی، دنباله‌ی سومی از این فیلم نیز هم‌اکنون در دست ساخت است.

سگ‌های انباری (1992)

سگ‌های انباری که یکی از بهترین فیلم‌ها با موضوع سرقت حرفه ای به شمار می‌رود، داستان گروهی از سارقان الماس را دنبال می‌کند که برنامه‌ی سرقت آن‌ها به درستی پیش نمی‌رود. کوئنتین تارانتینو علاوه بر کارگردانی، در کنار بازیگرانی دیگری از قبیل استیو بوشمی، هاروی کایتل، تیم راث و غیره به ایفای نقش نیز می‌پردازد. از زمان اکران اولیه تاکنون، سگ‌های انباری به عنوان یک فیلم کلاسیک و منبع الهامی برای فیلم‌ کمدی جدید Hulu با نام سگدونی شناخته شده است. 

جکی براون (1997)

جکی براون، فیلم دیگری با موضوع سرقت حرفه ای از کوئنتین تارانتینو است که در آن، پم گریر در نقش مهماندار هواپیمایی که مواد مخدر قاچاق می‌کند، به ایفای نقش می‌پردازد. LAPD، جکی را پیدا و تلاش می‌کند تا او را استخدام کند اما در عوض جکی در حالی که وانمود می‌کند با پلیس همکاری دارد، قاچاق نیم میلیون دلار را برنامه‌ریزی می‌کند. رابرت فورستر برای این فیلم نامزد جایزه اسکار شد. جکی براون در باکس آفیس نیز موفق بود.

سریع و خشن 5 (2011)

مسلماً یکی از بهترین‌ فیلم‌های مجموعه‌ی سریع و خشن است که در آن، وین دیزل و باقی بازیگران در کنار دواین «راک» جانسون (قبل از شروع دشمنی که امروز می‌بینیم) به ایفای نقش می‌پردازند. سریع و خشن 5 در باکس آفیس نیز موفقیت بوده است و ثابت کرد که این فیلم چیزی فراتر از افرادی است که ماشین‌های پرسرعت می‌رانند. سریع و خشن 5 یکی از بهترین فیلم‌ها با موضوع سرقت حرفه ای به شمار می‌رود. 

موشک شیشه‌ای (1996)

قبل از اینکه وس اندرسون برای کارگردانی هیپر استایل شناخته شود، اولین فیلم او موشک شیشه‌ای بود که بازیگران تازه‌واردی از قبیل اوون و لوک ویلسون در آن به ایفای نقش می‌پرداختند. اگرچه این فیلم از نظر تجاری عملکرد خوبی نداشت، اما شروع فعالیت حرفه‌ای اندرسون و خانواده ویلسون‌ها محسوب می‌شود. به گزارش ورایتی، مارتین اسکورسیزی گفته است که موشک شیشه‌ای یکی از فیلم‌های مورد علاقه‌ی او در دهه 1990 بوده است. 

رانندگی (2011)

رایان گاسلینگ، بازیگر اصلی این فیلم هیجان‌انگیز است. به عنوان یک راننده فراری، او ساکت می‌ماند و بدون هیچ سوالی کارش را انجام می‌دهد. اما وقتی با مادر جوانی که نیاز به کمک دارد، ملاقات می کند، شخصیت گاسلینگ دیگر نمی‌تواند در حاشیه بماند. کری مولیگان، اسکار آیزاک، برایان کرانستون و غیره در این فیلم اکشن به ایفای نقش‌می‌پردازند (با یک موسیقی متن عالی برای شروع فیلم).

دستبرد به بانک (2008)

جیسون استاتهام در این فیلم ساخته شده بر اساس عناوین اخبار مربوط به سرقتی از بانک لندن در سال 1971، جایی که پول هرگز پیدا نشد، بازی می‌کند. این فیلم در سایت Rotten Tomatoes رضایت 74 درصد از تماشاگران را به خود اختصاص داده است چراکه جیسون استاتهام بهترین گزینه برای بازی در فیلم‌هایی با موضوع سرقت حرفه ای است. 

مرد مورچه‌ای (2015)

بسیار خوب، ممکن است در نگاه اول مرد مورچه‌ای را یک فیلم ابرقهرمانی در نظر بگیرید، اما این فقط باور عمومی است در حالی که مرد مورچه‌ای ذاتاً فیلمی با موضوع سرقت محسوب می‌شود. اسکات لانگ، سارقی است که وظیفه‌ی دزدیدن یک لباس فوق‌العاده قدرتمند را بر عهده دارد. اتفاقاً او در این روند تبدیل به یک ابرقهرمان می‌شود. لازم به ذکر است که برای لذت بردن از فیلم مرد مورچه‌ای واقعاً نیازی به دانستن جزئیات سینمای مارول نیست. مرد مورچه‌ای، فیلمی با موضوع سرقت علمی-تخیلی است که شبیه آن را در هیچ فیلم دیگری نمی‌توان دید. 

بوچ کسیدی و ساندنس کید (1969)

برای طرفداران فیلم‌های وسترن، فیلم کلاسیکی با موضوع سرقت برای شما آورده شده است. پل نیومن و رابرت ردفورد در این فیلم، نقش دو قانون‌شکنی را بازی می‌کنند که از قطارها و بانک‌ها سرقت می‌کنند و هر جا که می‌روند، مانع اجرای قانون می‌شوند. 

ماهی به نام واندا (1988)

جان کلیز، جیمی لی کورتیس و کوین کلاین در این فیلم کمدی با موضوع سرقت حرفه ای در مورد گروهی از سارقانی که برای به دست آوردن الماس‌های پنهان شده توسط رئیس گروه علیه یکدیگر می‌شوند، به ایفای نقش می‌پردازند. یکی از اعضا، واندا (کورتیس) برای دستیابی به این الماس‌ها پیش از دیگر سارقان، وکیلی (کلیز) را اغوا می‌کند. 

نیش (1973)

پیش از بوچ کسیدی، پل نیومن و رابرت ردفورد در فیلم نیش با موضوع دو جنایتکاری که سعی می‌کنند رئیس اوباش را فریب دهند، با یکدیگر همکاری داشته‌اند. این فیلم برنده جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین تدوین فیلم و بهترین فیلمنامه اورجینال اسکار شد.

ماموریت غیرممکن (1996)

تام کروز در اولین فیلم از یک فرنچایز چند دهه‌ای که نیازی به معرفی ندارد و بر اساس مجموعه‌ی تلویزیونی با همین نام ساخته شده است، به ایفای نقش می‌پردازد. اولین فیلم بر روی ایتان هانت با بازی تام کروز تمرکز دارد که باید فهرستی از ماموران مخفی سیا به سرقت رفته را پس بگیرد. ماموریت غیرممکن هم یک فیلم اکشن جاسوسی خوب و هم فیلمی با موضوع سرقت حرفه ای است. 

روگ وان (2016)

روگ وان با اشاره‌ی مستقیم به جنگ ستارگان: یک امید جدید، فیلمی با موضوع سرقت و برنامه‌ریزی برای به دست آوردن ستاره مرگ است. برای هر کسی که به دنبال تماشای فیلمی با موضوع سرقت و حاو هوای علمی-تخیلی است، روگ وان بهترین گزینه محسوب می‌شود. 

دوستان ادی کویل (1973)

ادی کویل، یک جنایتکار ناچیز است که اسلحه‌ی سرقت‌های بزرگ را تهیه می‌کند. از سوی دیگر، او با مامور اجرای قانون دیدار می‌کند و سعی دارد تا مجازات قریب الوقوع خود برای ربودن کامیون را کاهش دهد. این فیلم نه‌تنها بر سرقت متمرکز است بلکه تلاش‌های مذبوحانه کویل برای رهایی از مجازات را نیز نشان می‌دهد.

حیوانات آمریکایی (2018)

حتی زمانی که می‌دانید دزدها دستگیر می‌شوند، دانستن اینکه چگونه این کار را انجام داده‌اند، سرگرم‌کننده است. ایوان پیترز (داستان ترسناک آمریکایی) و بری کیوان (جاودانگان) در این درام جنایی بر اساس داستان واقعی چهار دوست دانشگاهی که تصمیم به سرقت از کتابخانه‌ی دانشگاه می‌گیرند، به ایفای نقش می‌پردازند. 

شهر (2010)

چهار دوست قدیمی روزی تصمیم می‌گیرند از یک بانک سرقت کنند. اوضاع زمانی پیچیده می‌شود که یکی از اعضای گروه عاشق یکی از گروگان‌ها می‌شود و اف بی آی نیز کنترل اوضاع را به دست می‌گیرد. بن افلک، جرمی رنر، جان هام و غیره در این درام بازی می‌کنند.

محدودیت (1996)

در این فیلم به کارگردانی واچوفسکی‌ها، دو زن تصمیم می‌گیرند که با اوباش روبرو شوند. پیش از ماتریکس، فیلم محدودیت اولین فیلم به کارگردانی خواهر و برادر بوده است. ویولت با کورکی، یک متهم سابق آشنا می‌شود و به او اعتماد می‌کند که دوست پسرش در اوباش است. برای اینکه ویولت را از دوست پسرش دور کنند، این دو تصمیم می‌گیرند تا برای داشتن شروعی دوباره 2 میلیون دلار بدزدند.

 همچنین ببینید:

فیلم با موضوع مواد مخدر

فیلم با موضوع خیانت

فیلم ترسناک خارجی

5/5 - (1 امتیاز)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *