بهداشت و سلامترژیم و تغذیه

روغن های غیر تراریخته

یکی از گرایش‌های سالم‌ تر در دنیای رژیم غذایی اخیراً روی آوردن به روغن‌های غیر تراریخته بوده است. با این حال، درک تفاوت بین روغن‌هایی که باید از آن‌ها اجتناب کنید، یعنی روغن‌هایی که تراریخته و روغن‌هایی که به طور طبیعی غیرتراریخته هستند، مهم است.

از آنجایی که بیشتر روغن های موجود در بازار تراریخته اند و این موضوع مستقیما بر سلامت مردم تاثیر می‌گذارد، تشخیص دادن و شناختن روغن های تراریخته و استفاده نکردن از آنها و در مقابل استفاده از روغن های غیر تراریخته یک امر حیاتی است.

اما باید به این موضوع بپردازیم که به چه روغن هایی روغن های تراریخته و به چه روغن هایی، روغن غیر تراریخته می‌گویند. پس با ما تا آخر این محتوا همراه باشید.

تفاوت روغن تراریخته و غیر تراریخته

برای اینکه تفاوت روغن های تراریخته و غیر تراریخته را متوجه شویم ابتدا باید با تعریف هر یک از آنها آشنا شویم.

GMO که مخفف Genetically Modified Organisms است و به معنای اصلاح ژنتیکی یک ارگانیسم است ، تعریف اصلی محصولات تراریخته است.

 روغن نارگیل روغن غیر تراریخته

تراریخته به هر موجودی اطلاق می شود که ترکیب ژنتیکی آن به نحوی در آزمایشگاه تغییر کرده است. تراریخته می تواند یک حیوان، یک گیاه یا هر موجود دیگری باشد.

برخی از گیاهان برای مقاومت در برابر دماهای سخت یا تولید عملکرد بالاتر اصلاح می شوند، در حالی که برخی از حیوانات برای تبدیل شدن به بهترین دوست انسان اصلاح می شوند.

طبق تعریف بالا از تراریخته، روغن های تراریخته از گیاهانی گرفته می‌شوند که برای ثمردهی بیشتر و دفع آفات و مقاوم شدن در برابر سموم اصلاح ژنتیکی در آنها صورت گرفته است. در مقابل روغن های تراریخته روغن های غیر تراریخته قرار می‌گیرند که از گیاهانی به عمل می‌آیند که هیچ دست کاری ژنتیکی در آنها صورت نگرفته است و کاملا طبعی اند.

ضرر های روغن های تراریخته را بیشتر بشناسیم

به طور کلی دستکاری در طبیعت همیشه ایرادات بزرگی را به وجود آورده است، مواد تراریخته نیز یکی از همین تغییرات و اصلاحات ژنتیکی میباشد که بر روی مواد غذایی اعمال می‌شود. البته بسیاری از اعمال تراریخته برای جلوگیری از آفات استفاده می‌شود که این نیز باعث تکامل آفات و مقاوم شدن حشرات می‌شود. و اعمال تراریخته باید ارتقا یابد و این خود نیز باعث ایجاد آسیب ها و ضرر های جدید نیز می‌شود. اما هنوز ممکن مواد تراریخته باعث ایجاد ویروس ها و باکتری های جدید بشوند.

در پایین چند مورد از ضرر های روغن های تراریخته را با هم میخوانیم:

سموم ناشی از این محصولات : به دلیل اینکه ژن های اصلاح شده و یا انتقال یافته به صورت کلی پایدار نیستند ممکن از بعد از انتقال خاصیت های جدید و سمی از خود نشان دهند که ممکن است برای انسان آسیب زا باشند.

سرطان زا بودن :به دلیل اضافه شدن هورمون های رشد به این مواد در برخی از محصولات تراریخته ممکن است احتمال ابتلا به سرطان را در افراد زیاد کند.

سرکوب سیستم ایمنی بدن : یکی از تحقیق هایی که در سال های اخیر با بررسی مصرف روغن های تراریخته بر روی موش ها انجام شده است نشان می‌دهد این روغن ها باعث ضعف در سیستم ایمنی بدن آن ها شده است. البته این نظریه به طور حتم اثبات نشده است.

مقاومت آنتی بیوتیکی بدن : یکی از عیوب این روغن ها یعنی روغن های تراریخته این است که به دلیل مقاوم کردن باکتری های بیماری زا در بدن باعث افزایش آن ها و تقویت باکتری ها در مقابل انواع آنتی بیوتیک ها در دراز مدت می‌شوند

واکنش‌های آلرژیک : در محصولات تراریخته ممکن است در هنگام اصلاه ژنتیک ژن های آلرژی زا در برخی از مواد به مواد دیگر منتقل شوند.

به عنوان مثال ژن های آلرژی زا در بادام زمینی ممکن است به سویا انتقال یابد و افرادی که به بادامزمینی آلرژی دارند واکنش های آلرژیک به سویا نشان دهند.

از بین رفتن مواد مغذی : در هنگام اصلاح ژنتیکی برخی مواد ممکن است مواد مغذی آن ها از بین برود و خاصیت اصلی مواد دیگر وجود نداشته باشد.

افزایش بیماری های مزمن ، مانند سندرم روده تحریک پذیر: روغن های تراریخته ممکن است احتمال افزایش بیماری های مزمن مانند سندرم روده تحریک پذیر را افزایش دهد.

سر درد : بر اساس تحقیقات انجام شده که علت آن به صورت قطع تایید نشده است نشان می‌دهد مصرف روغن های تراریخته میتواند احتمال سردرد را زیاد کند.

توجه داشته باشید که روغن سویا یکی از روغن هایی می‌باشد که در خیلی از محصولات به صورت تراریخته استفاده می‌شود و حتما باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر نمی‌خواهید از روغن سویا تراریخته استفاده کنید به جدول حقایق غذایی محصول قبل از خرید دقت فرمایید.

دقت داشته باشید روغن آفتابگردان به صورت غیر تراریخته تولید می‌شود و شرکت مانیاد فود افتخار دارد این محصول را با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت در اختیار مشتریان خود قرار بدهد.

مزایا روغن های غیر تراریخته

به دلیل ضررهای احتمالی یا ضررهای اثبات شده ای که برای روغن های تراریخته کشف شده است، کارخانه ها موظفند که روی محصولات تراریخته خود این موضوع را بیان کنند و عنوان تراریخته را درج کنند تا مصرف کنندگان قبل از خرید این موضوع را بدانند.

مصرف روغن های غیر تراریخته می‌تواند به جلوگیری از بروژ آلرژی کمک کند و احتمال بروز حساسیت های خاص کمتر شود. همچنین مصرف این نوع روغن ها می‌تواند به سیستم ایمنی بدن کمک کند. استفاده ازمحصولات ارگانیک و غیر تراریخته یک راه عالی برای تزریق برخی مواد مغذی به بدن است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

مصرف کنندگان به دلیل طبیعی بودن روغن های غیر تراریخته و احتمال وجود مضرات هنگام استفاده از روغن های تراریخته، تمایل بیشتری به استفاده از این نوع روغن دارند. اما رقابت اصلی بین تولیدکنندگانی است که روغن های غیر تراریخته تولید کنند تا بتوانند با این عنوان خیال مصرف کنندگان را از ضرر های روغن های تراریخته راحت کنند.

استفاده از روغنی که مطمئن هستیم سالم و طبیعی است بهتر است یا استفاده از روغنی که در سالم بودن آن شک و شبهه وجود دارد؟

مطمئنا استفاده از روغن های غیر تراریخته بسیار برای سلامت ما مفید تر است.

انواع روغن های غیر تراریخته

هملنطور که پیش از این گفتیم روغن هایی که دسخوش تغییرات ژنتیکی و به اصطلاح، اصلاح ژنتیکی شده اند برای بالا بردن مقاومت آن ها در مقابل آفت ها و غیره … را اصطلاحا تراریخته نام گذاری کردیم. اما باید بدانیم روغن ها زیر عموما تراریخته نیستند:

1/ به گفته محققان حوزه بیوتکنولوژی، در دنیا دانه آقتابگردان تراریخته وجود ندارد

2/به طور کلی روغن زیتون نیز به صورت تراریخته وجود ندارد

3/روغن سبوس برنج

4/روغن نارگیل

اما حتما در هنگام خرید روغن به نشانه غیر تراریخته دقت فرمایید و سعی کنید حتی المکان از برند های معتبر و قابل اعتمادی چون فروشگاه روغن های مانیاد فود خریداری کنید.

 روغن آفتابگردان روغن غیر تراریخته

روغن آفتابگردان یکی از روغن های غیر تراریخته

نحوه تشخیص روغن های تراریخته و غیر تراریخته

برای تشخیص روغن های تراریخته و غیر تراریخته راه خاصی وجود ندارد و در واقع ما باید به این موضوع دقت کنیم که کدام یک از روغن ها بیشتر به صورت تراریخته عرضه می‌شوند و کدام نوع روغن ها اصلا به صورت تراریخته در دنیا وجود ندارند و هیچ تغییر ژنتیکی تا به حال در آنها انجام نشده است.

برای مثال طبق آمار 85 درصد روغن سویایی که در ایران وجود به صورت تراریخته است. پس زمانی که روغن سویا می‌خریم احتمال بیشتری وجود دارد که آن روغن تراریخته باشد. از طرفی چون روغنی مانند روغن زیتون که هیچ نمونه ی تراریخته ای در دنیا ندارد پس خیالمان راحت است که آن روغن تراریخته نیست.

 روغن سویا

85 درصد از روغن سویا داخل ایران تراریخته اند

این موارد می‌تواند به برند روغن و دیگر عوامل نیز بستگی داشته باشد. زمانی که یک برند خوب ادعا می‌کند که روغن تراریخته نیست قطعا اعتماد بیشتری می‌توان به آن ادعا داشت.

مطمئن ترین راه برای خرید روغن های غیر تراریخته و با کیفیت

اما در این بازار بزرگ شرکت های روغن، بهترین راه برای خرید روغن های غیر تراریخته و مطمئن چیست؟ برای پاسخ به این سوال معمولا باید به یک سری نکات که در زیر ذکر شده است توجه کنید:

  • بسته بندی مناسب روغن و اطلاعات دقیق محصول
  • درج تاریخ تولید و انقضا بر روی محصول
  • تحقیق درباره برند و شرکت تولید کننده
  • توجه به نماد غیر تراریخته که حتما باید بر روی محصول وجود داشته باشد
  • خرید از برند های معتبر که در حوزه غیر تراریخته فعالیت می‌کنند مانند مانیاد فود
  • بررسی نظر های مصرف کنندگان در شبکه های اجتماعی و وبگاه ها

روغن یکی از مهم ترین مواد غذایی می‌باشد که شما معمولا در تمامی وعده ها و یا حداقل یک بار در طول روز با آن سر و کار دارید پس لازم است قبل از خرید حتما یک بار هم شده بررسی های لازم و نکات فوق را مرور کنید. از همین رو شرکت مانیاد فود با هدف بالا بردن سلامت جامعه و ارائه محصولات با کیفیت از سال 96 شروع به کار کرد و در طی این سال ها محصولات با کیفیت و روغن های سالمی را وارد بازار کرده است.

به این پست امتیاز بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *