روش صحیح انتقاد کردن از دیگران و نقش سازنده ای که دارد

روش صحیح انتقاد کردن از دیگران و نقش سازنده ای که دارد

روش صحیح انتقاد کردن از دیگران بسیار مهم است. افرادی که به ویژگی های فردی دیگران توجه دارند، می توانند راحت تر انتقاد کنند. در حقیقت هدف شما از انتقاد نباید نصیحت کردن و یا قضاوت کردن باشد، بلکه شما باید با حفظ صمیمت و با هدف رفع کردن مشکلات و اشتبهات فرد اقدام به این کار کنید.

انتقاد کردن از دیگران دارای اصول و شیوه های خاص است. افرادی که می خواهند از دیگران انتقاد کنند، باید به خوبی این اصول را بدانند. در این مرحله باید بدانیم که هدف ما از انتقاد چیست؟ بعضی از افراد متاسفانه برای تخریب دیگران دست به این کار می زنند و نتیجه مطلوبی از آن نمی گیرند. از سویی بعضی از افراد هم نسبت به انتقاد تصورات منفی و اشتباه دارند، آنها فکر می کنند که انتقاد باعث تخریب شخصیت آنها می شود. یک روش درست برای انتقاد از دیگران، انتقاد خوب و سازنده است. یعنی اگر از دیگران انتقاد می کنید، باید راهی برای بهبود و سازندگی آنها هم داشته باشید، در غیر این صورت شما تنها فرد را قضاوت کرده اید. اگر شما از دیگران به خوبی انتقاد کنید، احساس منفی در آنها ایجاد نمی شود و دیگران نسبت به شما حس نوع دوستی خواهند داشت.

 

چند روش صحیح انتقاد کردن

انتقاد باید به صورت سازنده و اصولی باشد. انتقادی که سازنده است باعث شکل گیری رفتارهای بهتر در شخصیت فرد می شود. در چنین مواقعی فرد نباید احساس کند که شما شخصیت او را زیر سوال برده اید، بلکه باید کار او را مورد انتقاد قرار بدهید. نداشتن رفتارهای تهاجمی در این مواقع مهم است. لحن مثبت شما هم تاثیر زیادی در انتقاد کردن دارد. شما باید هدف خود را از انتقاد به فرد بگویید و توجه کنید که لحن مناسب و ملایمی با او داشته باشید.

برای اینکه یک انتقاد سازنده و موثر باشد، باید نکاتی مهم را مد نظر داشته باشید. مثلا بعضی از افراد رک بودن را با انتقاد کردن اشتباه می گیرند. در صورتی که این دو یک مقوله جدا از هم هستند. ولی یکی از سوالات اساسی این می باشد، که آیا همیشه در مقابل انتقادها باید پاسخگو باشیم؟ بعضی از جوانب زندگی شخصی و سلیقه ای هستند، در این مواقع شما می توانید به دیگران پاسخ ندهید. اگر می بینید که انتقاد فرد مقابل به سمت شما تهاجمی است، سعی کنید با صبوری از آن رد شوید.

روش صحیح انتقاد کردن از دیگران و نقش سازنده ای که دارد

موقعیت مناسب را در نظر بگیرید

در نظر گرفتن موقعیت و زمانی که می خواهید از فرد انتقاد کنید بسیار مهم است. برای تاثیرگذاری روی دیگران به بهترین شکل باید در مکان مناسب و زمان مناسب این کار را انجام دهید. هیچ موقع نباید در حضور دیگران این نکوهش را انجام دهید. زمان مشخص داشتن زمانی می باشد که دو نفره باشید. در جلسات دو نفره ای که برای انتقاد کردن تعیین شده است، باید به نقاط ضعف و مثبت فرد اشاره کنید، این جلسات برای کارمندان شما موثر می باشد. وقتی که در مقابل دیگران می باشید بدترین موقع برای انتقاد کردن است. باید سعی کنید که حریم خصوصی افراد در این مواقع مورد توجه قرار بگیرد.

 

احساسی برخورد نکنید

بعضی از افراد در این شرایط ممکن است برخورد شما احساسی باشد. اگر فردی عصبی می باشید، یا رفتار هیجان انگیزی دارید، باید در ابتدا به خود مسلط شوید. تصمیم گیری در این شرایط و انتقاد کردن از دیگران می تواند تاثیرات منفی داشته باشد. گاهی احساسات و هیجانات فرد باعث می شود، شما مسائل را بزرگ تر کنید، پس در این مواقع نمی توانید فردی انتقاد کننده مناسب باشید زیرا با مسائل غیر واقعی و بزرگ برخورد می کنید. خونسردی خودتان را باید حفظ کنید و وقتی که به خود تسلط پیدا کردید می توانید انتقاد کنید.

 

از نصیحت کردن خودداری کنید

دوری از نصیحت یکی از روش های انتقاد کردن از دیگران است. بعضی از افراد در مقابل نصیحت جبهه می گیرند. شما هم در انتقاد از دیگران به هیچ وجه به آنها نباید پند بدهید. در حقیقت انتقاد کردن نوعی نشان دادن روش صحیح به فرد می باشد. نصیحت کردن گاهی شرایط را سخت می کند و باعث می شود روابط شما بدتر شود. بعضی از افراد با این کار احساس بدی پیدا می کنند.

 

نیت خوب داشته باشید

دلیل انتقاد کردن از دیگران بسیار مهم است. اینکه شما نیت خوبی از این کار داشته باشید می تواند حس خوب و مثبتی به فرد مقابل بدهد. اگر تمایل دارید تا مشکلات و خطاهای فرد را بهبود بدهید، می تواند حس خوبی را به فرد منتقل کند. بعد از اینکه شروع به انتقاد کردن از دیگران کنید، کلماتی را انتخاب کنید، که دارای بر مثبت و انرژی باشند. واژه ها تاثیر زیادی بر روی افراد و سطح روابط شما دارند و این تاثیر نباید نادیده گرفته شود. این الفاظ به ویژه در زمانی که می خواهید درباره ظاهر دیگران انتقاد کنید، مهم تلقی می شوند. این روش های صحیح انتقاد کردن می باشد.

 

درباره فرد مقابل بیشتر فکر کنید

خیلی از افراد به صورت ذاتی توانایی پذیرش انتقاد افراد دیگر را ندارند، در صورتی که ممکن است، خود آنها به راحتی منتقد دیگران باشند. پس قبل از اینکه وارد یک مذاکره شوید، مقداری تحقیق کنید، که فرد مقابل برای این کار ساخته شده است یا نه. باید مطمئن شوید، که جایگاه و مقام شما پس از انتقاد کردن از آن فرد تغییر می کند یا خیر؟

 

انتقادات سازنده

وقتی که انتقاد شما مثبت باشد، می تواند تاثیرات خوبی روی دیگران داشته باشد. باید سعی کنید در روابط خود گرم و صمیمی باشید. استفاده از انتقاداتی که خشن هستند، می تواند نوعی حس محکوم بودن را به فرد منتقل کند و می تواند در روابط شما حس تزلزل ایجاد کند.

 

ضروری بودن انتقاد

قبل از اینکه شروع به انتقاد کردن کنید باید در مورد ضروری بودن آن فکر کنید. اگر فکر می کنید که فرد مقابل با خواسته خود نیاز به انتقاد دارد، این کار درست است. اگر شما قصد از انتقاد کردن پیشبرد اهداف است که در سر خود دارید، باید سعی کنید از این اشتباه دوری کنید. باید توجه کنید که انتقاد کردن در راستای کمک کردن به دیگران، باید صورت گیرد نه اهداف شخصی شما، پس یکی دیگر از روش های صحیح انتقاد کردن از دیگران توجه به اهمیت آن می باشد.

 

Rate this post

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *