خواص شیر گاومیش + تفاوت های شیر خوشمزه گاومیش با شیر گاو

خواص شیر گاومیش + تفاوت های شیر خوشمزه گاومیش با شیر گاو

در این مطلب خواص شیر گاومیش که بسیار خوشمزه تر از شیر گاو است را بررسی کرده ایم. در ادامه تفاوت های شیر گاومیش با گاو را می خوانید. شیر گاومیش ارزش غذایی بالایی دارد و فواید زیادی برای سلامت بدن دارد که خیلی از افراد از آنها آگاهی ندارند. جالب است بدانید که طعم شیر گاومیش بسیار مطبوع است و از شیر گاو بسیار خوشمزه تر است.

در آسیا و قسمت هایی از اروپا پرورش گاومیش بسیار رواج دارد و شیر آن از چربی و مواد جامد زیادی برخوردار است و به همین دلیل این ماده ارزش بالای غذایی دارد، در صورتی که مردم هند تصور می کنند شیر گاومیش به نسبت شیر گاو کم ارزش تر است و بعضی فکر می کنند که شیر گاومیش برای عقل انسان مضر است که این تصورات بسیار اشتباه هستند و بدون پایه و اساس می باشند.

شیر گاومیش بسیار مقوی و با کیفیت است و مزایای غذایی و دارویی زیادی دارد و نسبت به شیر گاو دارای درصد زیادی پروتئین، کلسیم و انواع ویتامین گروه ب می باشد.

خواص شیر گاومیش

شیر یکی از مواد غذایی بسیار کامل برای انسان به حساب می آید و برای رشد و سلامت بدن بسیار مهم است و به همین دلیل پرورش دام شیری یکی از فعالیت های اساسی در دنیا است. در این مطلب شما را با خواص شگفت انگیز شیر گاومیش و تفاوت های آن با شیر گاو آشنا می کنیم که می توان گفت فواید آن با شیر گاو یکی است ولی شیر گاومیش ارزش غذایی بالاتری دارد.

برطرف کردن خلط سینه

خلط سینه مشکلی آزاردهنده است که به دلایل مختلف بروز می کند و یکی از خواص معجزه آسای شیر گاومیش برطرف کننده خلط سینه می باشد.

درمان افسردگی

شیر گاومیش به دلیل داشتن مقدار زیاد ویتامین D باعث تولید هورمونی به نام سروتونین می شود که باعث بهبود خلق و خو و درمان افسردگی می شود.

خواص شیر گاومیش

تقویت عضلات

شیر گاومیش به دلیل داشتن مقدار زیاد چربی باعث می شود به بدن نیرو و انرژی زیادی وارد شود و باعث تقویت عضلات می شود.

کاهش فشار خون

وجود مقدار زیاد پتاسیم در شیر گاومیش باعث بهبود اتساع عروق و در نتیجه پایین آوردن فشار خون می شود که از خواص دیگر گاومیش به حساب می آید.

ویتامین های موجود

شیر گاومیش به دلیل داشتن مقدار زیادی چربی، ویتامین A بیشتر نسبت به شیر گاو دارد و هر گرم شیر گاومیش میان 14/4 و 44/8 واحد استاندارد ویتامین A دارد و بر اساس تحققات انجام گرفته مقدار این ویتامین در فصل بادهای موسمی بیشتر و در فصل تابستان و زمستان کمتر می شود و البته شیر گاومیش فاقد کاروتن است، در صورتی که شیر گاو دارای کاروت است و به ازای هر میکروگرم در میلی لیتر شیر گاومیش مقدار میانگین تامین، اسید نیکوتینیک و ریبوفلاوین به ترتیب ۵۰/۰ ،۸۳/۰ ،۰۷/۱ می باشد و همچنین در شیر گاومیش ویتامین B12 از ۲/۸ تا ۴ میکروگرم در میلی لیتر متغیر می باشد.

رشد و استخوان بندی در کودکان

لبنیات گاومیش برای رشد و استخوان بندی کودک مناسب است زیرا استخوان ها در دوران کودکی و نوجوانی شکل می گیرند و همانطور که می دانید تمام خانواده ها به سلامت کودکشان اهمیت می دهند پس بهتر است روزانه به آنها شیر گاو یا گاومیش بدهید تا در زمان آینده استخوان بندی محکمی داشته باشند و دچار پوکی استخوان نشوند.

افزایش قد در کودکان

مصرف لبنیات گاومیش به افزایش قد کودک بسیار کمک می کند پس بهتر است کودک را به مصرف شیر گاو یا گاومیش عادت دهید.

خواص شیر گاومیش

ضد پوکی استخوان

امروزه بسیاری از افراد از داشتن پوکی استخوان رنج می برند که در آن تراکم استخوان ها کم شده و در نتیجه خطر آسیب دیدگی استخوان و شکسته شدن استخوان ها وجود دارد که شیر گاومیش به دلیل دارا بودن کلسیم بالا بری جلوگیری از پوکی استخوان گزینه خوبی است.

از بین بردن بی خوابی

از دیگر خواص شگفت انگیز شیر گاومیش کمک به درمان بی خوابی می باشد که بعضی افراد در طول روز بی خوابی را تجربه می کنند و با شیر گاومیش می توانند این مشکل را رفع کنند.

ضد ریزش مو

گاهی اوقات به علت گوناگونی مو دچار ریزش می شود که با کمک شیر گاومیش می توان این مشکل را برطرف کرد زیرا ویتامین های مورد نیاز مو را تامین کرده و از ریزش مو نیز جلوگیری می کند.

مقایسه شیر گاومیش و گاو

۱. طبق تحقیقات انجام شده شیر گاو و گاومیش هر دو به میزان برابر از مواد جامد و مقداری کمی اسید چرب ضروری بهره مند هستند.

۲. همانطور که می دانید چربی شیر میزان انرژی موجود در آن را نشان می دهد که در ۱۰۰ میلی لیتر، شیر گاومیش ۱۱۷ کیلو کالری انرژی و شیر گاو ۶۷ کیلو کالری انرژی دارد و بر اساس تحقیقات انجام شده هر دو شیر از نظر هضم قابلیت برابری دارند و همچنین بر افزایش رشد تاثیر یکسانی می گذارند.

۳. به دلیل اینکه گاومیش بدون مواد کنسانتره نیز خیلی خوب به رشد خود ادامه می دهد لذا تغذیه آن راحت تر از گاو است و در حقیقت علوفه، شبدر و کاه بهترین مواد برای گاومیش هستند.

۴. شیر گاومیش دارای ۱۶۳/۰ درصد کلسیم و و ۱۰۱/۰ درصد فسفر می باشد در حالی که شیر گاو ۱۲۷/۰ کلسیم و ۰۹۲/۰ درصد فسفر دارد.

۵. شیر گاومیش در مقایسه با شیر گاو کلسترول پایین و پروتئین بیشتری دارد.

۶. فرآورده های لبنیاتی شیر گاومیش به نسبت شیر گاو دارای قابلیت نگهداری بیشتری می باشد.

درصد میزان مواد مغذی در شیر های گاو، انسان، گاومیش و بز (گرم بر ۱۰۰میلی لیتر):

  • چربی: ۱/۴، ۴/۳، ۵/۶، ۵/۴
  • پروتئین: ۲/۳، ۱/۱، ۳/۴، ۳/۳
  • کربوهیدرات: ۴/۴، ۴/۷، ۵، ۶/۴
  • میلی گرم کلسیم: ۱۲۰، ۲۸، ۲۱۰، ۱۷۰
  • میلی گرم فسفر: ۹۰، ۱۱، ۱۳۰، ۱۲۰
  • میلی گرم ویتامین C: 2، ۳، ۱، ۱
  • میلی گرم ویتامین B12: 14/0، ۰۲/۰، ۱۴/۰، ۰۵/۰
  • انرژی کیلوکالری: ۶۷، ۶۵، ۱۱۷، ۷۲
  • درصد آب: ۳۰/۸۷، ۷۵/۸۷، ۲۰/۸۲،۷، ۸۵/۷
3/5 - (2 امتیاز)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *