آموزش بازی مافیا + نحوه انجام بازی گروهی مافیا و درباره نقش ها

آموزش بازی مافیا + نحوه انجام بازی گروهی مافیا و درباره نقش ها

 در این بخش اطلاعاتی در مورد بازی مافیا که به صورت گروهی و در کنار اعضای خانواده قابل انجام است توضیحاتی ارائه کرده ایم و در ادامه آموزش بازی مافیا را به همراه توضیح در مورد نقش های مختلف ارائه کرده ایم با ما همراه باشید.

معرفی بازی مافیا، سرگرمی جدید کافه ها

امروزه همه نیاز  دارند که تفریحات متعددی را تجربه نمایند، از طریق اینترنت ما به تعداد از بازی های سراسر دنیا دسترسی داریم و خواهیم توانست از بورد گیم های خانوادگی و حتی اپلیکیشن های بازی گروهی موبایل مثل پانتومیم استفاده نماییم، اما بعضی از این عناوین دارای پیچیدگی های ویژه ای دارند و باید یاد بگیریم که چگونه آن ها را انجام دهیم، بازی مافیا یکی از همین بازی ها است که امروز در این مقاله آن را کاملا برای شما معرفی خواهیم کرد.

فرهنگ ایرانی طی چند هزار سال دستخوش دگرگونی های زیادی شده، اما بازی های گروهی همیشه قسمتی از جامعه بوده اند و همچنان هم در بین مردم جایگاه خاصی دارند، یکی از بازی های بسیار هیجان انگیزی که می توانید آن را بدون احتیاج به پیش نیاز تجربه نمایید، بازی مافیا و شهروند هستند.

اگر طرفدار بازی کردن باشید، شاید جالب باشد بدانید که اغلب افراد می توانند یک طراح بازی باشند و با به کار بردن خلاقیتی که دارند، بازی های جالب گروهی طراحی کنند، مافیا نیز چنین گذشته ای داشته و این چنین به وجود آمده است.

بازی مافیا

هدف نهایی بازی مافیا به این وابسته است که در چه گروهی قرار داشته باشید، مافیا در پی تصرف شهر و گرفتن انتقام از شهروندان می باشند، و شهروندان نیز باید پیش از اینکه کشته شوند با همدیگر تشکیل اتحادی بدهند و مجرمین (مافیا) یافته و به قتل برسانند، این سناریو موجب شکل گیری یک روند استرس آور می شود که امکان دارد تا یک ساعت هم به طول انجامد.

کامل ترین مدل جهت بازی مافیا، این می باشد که شما حداقل 14 بازیکن و یا بیشتر داشته باشید، در این مدل شما می توانید از همه نقش ها به ویژه نقش های غیر اصلی هم استفاده کنید و هیجان بازی را زیاد کنید ، البته برای تعداد نفرات یک حالت حداقلی وجود دارد و نباید هنگام این بازی کمتر از چهار نفر باشید.

بازی مافیا

 

قوانین بازی مافیا، چگونه بازی کنیم؟

راوی یا خدا مدیریت بازی را بر عهده دارد و مرتب در بین بازیکنان می چرخد و روند بازی را از صفر تا صد کنترل می نماید، راوی خود در بازی درگیر نیست اما به عنوان داور عمل می نماید و اصلی ترین وظیفه آن بی طرف بودن در بازی است.

شب اول، آغاز بازی به دستور راوی

فرایند بازی به دو بخش شب و روز تقسیم می شود، اما این دو بخش چه فرق هایی با یکدیگر خواهند داشت؟ اولین راند بازی با گروه مافیا آغاز می شود و در اصطلاح به آن شب اول می گویند. در این قسمت از بازی تمام بازیکنان چشمان خود را می بندند، راوی بازی اعلام می کند “مافیا بیدار شود!” در اینجا افراد این تیم چشمانشان را باز می کنند و چند دقیقه یکدیگر را مورد بررسی قرار می دهند تا بدانند با چه کسانی هم تیمی هستند، بعد از آن چشمان خود را می بندند و بی آن که حرفی بزنند به بازی خود ادامه میدهند.

در  مافیا در طول شب چه کنیم؟

در شب ، هنگامی که چشمان بازیکنان بسته است ، راوی هر سری می آید و سوال هایی را از بازیکنان هر دو دسته می پرسد، البته باید نوبت هر رول فرا رسیده باشد، در ادامه بازی را با یک مثال بررسی می کنیم:

از مافیا این سوال پرسیده می شود: چه کسی را می خواهی بکشی؟ از دکتر: چه کسی را می خواهی نجات دهی؟ از کارآگاه: چه کسی را می خواهی بشناسی؟ و این قبیل سوال ها که درمورد قابلیت خاص هر نقش است و به شکلی کلید استفاده از قدرتی است که دارید.

در طول روز چه کنیم؟

وقتی همه بیدارند، راوی از بازیکنان می خواهد که به همدیگر اتهام بزنند و در پی آن، در واقع کسانی را معرفی کنند که فکر می کنند مافیا هستند و بایستی از دور بازی خارج گردند؛ این بازی به شکل مرحله به مرحله تکرار می گردد و در هر مرحله یک فرد کشته می شودِ مگر اینکه در شب از طریق پزشک نجات یابد و به بازی برگردد، زره پوش نیز از این قانون اطاعت نمی کند و تا دو نوبت از بازی حذف نمی شود.

در طی روز تن صدای اشخاص، لحن، خجالت بیش از اندازه، به کاربردن کلمات تکراری و… می تواند بیانگر استرس آن ها باشد و اگر شما نسبت به رفتار دیگران دقت داشته باشید و نشانه های آن ها را دریافت کنید، احتمالا این قسمت از بازی برای شما جذابیت زیادی خواهد داشت.

اگر تا بحال بازی مافیا را انجام نداده اید و صرفا ناظر بوده اید، به هیچ عنوان نگران نباشید، احتیاجی نیست که در مسابقه اول به بهترین شکل بازی کنید، این مسابقه به گونه ای طراحی می شود که به تدریج، سطح مهارت شما افزایش می یابد و تجربه شما هم روی صحبت هایتان تاثیر خواهد گذاشت.

 

رای گیری، اتحاد برای نجات شهر

در این بخش، هر فرد یک حق برای رای دادن دارد و بیش ترین رای موجب حذف یک شخص در بازی خواهد شد اگر هم همه چیز در بین دو فرد مساوی باشد، در این دور هیچکس حذف نخواهد شد و بازی در شب ادامه پیدا میکند، البته این افراد سابقه دار می شوند و دیگر بازیکنان با توجه زیادتری رای گیری های بعدی را انجام می دهند.

اصلی ترین نکته این است که شما فقط دارای یک حق رای هستید و می توانید حدس خود را با افراد دیگر بازی به اشتراک بگذارید و برای اینکه دیگر افراد را قانع نمایید چند دقیقه ای مهلت حرف زدن دارید.

در بازی  مافیا شما دارای دو گروه مافیا و شهروند هستید، و با توجه به نقشی که دارید در یکی از این دو گروه عضو خواهید شد و باید با دیگر افرادی که در گروه شما وجود دارند همکاری نمایید؛ گروه مافیایی و منفی بازی سعی می کند که همه شهروندان را از میان ببرد و شهر را تصرف می کند، اما خب کل بازی اینقدر آسان نیست و دسته مثبت بازی نیز ساده نیستند و اقداماتی را جهت از بین بردن تیم روبرو انجام خواهند داد.

قانون اول

هرچند نفری که باشید هنگام انجام بازی به یک راوی احتیاج دارید، این فرد باید همه بازی را مدیریت کند و جزو اشخاص بی طرف باشد، قبل از انتخاب نقش ها، این فرد را تعیین نمایید.

قانون دوم

طبق تعداد افراد بایستی نقش ها میان افراد تقسیم گردد، مثلا شما در یک بازی که 4 نفر در آن حضور دارند، نباید 3 نفر مافیا داشته باشید.

قانون سوم

در یک بازی مافیا که 10 نفر عضو دارند، حداقل سه فرد مافیا وجود دارند، در شب نخست از طریق راوی (God) این گروه مافیا با همدیگر آشنا شده و از رول هایی که دارند مطلع خواهند شد، این گروه باید تلاش کنند که مراقب یکدیگر باشند و در طی بازی رول خود و گروهشان را حفظ نمایند.

 

آموزش بازی مافیا + نحوه انجام بازی گروهی مافیا و درباره نقش ها

 

هدف  انجام بازی مافیا چیست؟

هدف بازی مافیا این می باشد که یکی از این دو تیم از میان برود و تا هنگامی که تعداد گروه ها تقریبا با همدیگر مساوی باشد، بازی تمام نخواهد شد، هنگامی هم که یکی از دسته ها تعداد کمتری داشته باشد، تیم بازنده خواهند بود.

 

نقش های بازی مافیا

این بازی به صورت گروهی انجام می گردد و رول های متفاوتی وجود دارد که اشخاص باید نقش های آن ها را بازی کنند، به همین هدف باید نگاهی به همه نقش های بازی داشته باشیم و بگوییم که هر کارت و هر شخص چه خصوصیاتی دارد و چه کارهایی می تواند انجام دهد؟ گروه مافیا از افراد متعددی تشکیل می شود و هر کدام خصوصیت ویژه ای دارند، قدرتمند ترین کارکتری که در این گروه حضور دارد، پدرخوانده است و بعد از آن کارکتر هایی مثل تروریست، مذاکره کننده، پزشک و مافیای ساده عضوی از این گروه مافیا هستند و تصمیم دارند که شهر را تحت سلطه خود در بیاورند.

راوی

راوی و یا خدا شخصی است که بازی را مدیریت می کند، در اصل روی فرایند بازی نظارت دارد، افراد را بیدار می کند و از آن ها سوالاتی را درمورد بازی می پرسد، این فرد باید به صورت بی طرف بازی نماید و هیچ اطلاعاتی از اشخاص یا دسته های دیگر را به سایرین انتقال ندهد.

راوی هر دور بازی را اعلام می نماید و هر شب هم طبق قوانین بازی، یکی از رول ها را بیدار می کند، مثلا از مافیا سوال می کند که امشب هدف شما برای کشتن چه شخصی است؟ و مافیا بدون اینکه صحبتی کند باید با اشاره به طعمه، هدفش را برساند.

پدر خوانده، قدرتمند ترین شخصیت مافیا

ممکن است فیلم پدر خوانده از فرانسیس فورد کاپولا را دیده باشید، فیلمی که در مورد قدرتمند ترین شخصیت مافیا تهیه شده است و جزو بهترین فیلم های تاریخ به حساب می آید، در اینجا هم پدر خوانده آن رول را بازی می کند و تصمیم گیرنده آخر است، این شخص دارای قدرت خاصی است و می تواند با  زدن یک تیر، هر بازیکنی که دوست دارد را از دور بازی حذف کند.

رول پدرخوانده از طریق کارآگاه استعلام نمی گردد و در اصل او اگر خوب بازی کند می تواند جزو آخرین افرادی باشد که در بازی حاضر است.

پس اگر کارکتر پدرخوانده به شما داده شود، وظیفه شما این است که تیم مافیا را مدیریت کنید و با گرفتن مشورت از آن ها، به سوی از میان بردن شهر پیش روی کنید، البته دقت داشته باشید که کارکتر شما برای دیگران لو نرود، حذف پدر خوانده از دور مافیا، باعث به هم زدن توازن قدرت می شود و اثر بدی روی دیگر مافیاهای باقی مانده در بازی خواهد گذاشت.

تروریست

تروریست قدرت کمی نسبت به رییس مافیا خواهد داشت و زمانی که کارآگاه استعلام او را می گیرد، کارکتری که دارد معین خواهد شد، البته لازم است بدانید که اگر شهروندان در زمان رای گیری تروریست را از دور بازی حذف نمایند، او خواهد توانست یک بازیکن دیگر را به سلیقه خود از دور بازی حذف کند.

در اصل اگر شما تروریست باشید و در زمان رای گیری، تصمیم به حذف کردن شما گرفته شد، شما می توانید یکی از افراد بازی را همراه با خود از دور بازی حذف کنید، این کار موجب می شود که این کارکتر خیلی کلیدی باشد و اگر بتواند خود را تا اواسط بازی حفظ کند، کمک زیادی به گروه مافیا کرده است.

مافیای ساده

این شخصیت خصوصیت خاصی  ندارد و در تصمیمات گروهی هم دارای کمترین اثرگذاری است ولی اگر قادر باشد خودش را به عنوان طعمه به افراد دیگر ثابت نماید و حواس گروه شهر را به خود جلب نماید، می تواند خیلی کلیدی و اثر گذار باشد.

مذاکره کننده

مذاکره کننده نقش وکیل مدافع مافیا را دارد، این شخص می تواند یکی از شهروندان را به عضویت گروه خود در آورد، ولی خب چطور این اتفاق رخ می دهد؟ اگر این فرد قصد داشته باشد مذاکره را شروع کند، باید در شب آن را با راوی در مورد آن صحیت کند و پس از اینکه  راوی اجازه داد، باید چشم هایش را ببندد و یکی از افراد را گزینش کند، پس از این، به شخص منتخب خبر داده می شود که به دسته مافیا وارد شده است؛ البته تمام کارکتر ها نمی توانند وارد دسته حریف شوند و موارد ویژه ای هم وجود دارد.

نقش های گروه شهروند

میان واقعیت و دروغ یک مرز ظریف وجود دارد، اما چه شخصی خواهد توانست این ها را از همدیگر متمایز کند؟ مافیا دقیقا تلاش می کند این مهارت را به افراد یاد دهد و گروه شهروند از گروه مقابل خود در بازی ضعیف تر است که در صورتی که اعتماد میان آن ها رخ ندهد، شهر به نابودی خواهد رفت، به هر حال هر نقشی به شما افتاد، تلاش کنید یک بازی حرفه ای ارائه دهید و تا مراحل آخر زنده بمانید.

بازی مافیا

کارآگاه

کارآگاه عضوی از گروه شهروندان است و اثر زیادی روی عملکرد بازی دارد، این شخصیت قادر است هر هرشب به یکی از اشخاص ظن بزند و استعلام آن را از روای بگیرد، در اصل شما می توانید هویت افراد را بیابید و اگر فرد باهوشی کنترل این کارکتر را برعهده داشته باشد، حتما به هیجان بازی افزوده خواهد شد.

دکتر شهر

دکتر یکی از مهره های مهم بازی در گروه شهروندان است، او دارای قابلیت خاصی است که در طول شب می تواند با حدس درستی که می زند جان یکی از افراد را نجات دهد و در طی بازی هم یک بار می تواند مجددا به بازی بازگردد.

اگر قرعه این نقش به شما افتاد و راوی در طی شب بیدارتان کرد و گفت که  جان یکی از اعضا را نجات دهید، باید حدس بزنید که چه شخصی در این مرحله از طریق مافیا کشته شده است، اگر حدس شما درست باشد و فرد کشته شده را برگزنید، او نجات پیدا می کند و به بازی برمی گردد، اگر هم به غلط به کسی دیگر اشاره کند، قابلیت او فایده ای نخواهد داشت.

دقت کنید که دکتر یکی از کارکترهایی است که می تواند نقش خود را اعلام کند، البته اینکه دیگر اشخاص باورکنند واقعا کار ساده ای نیست.

تک تیرانداز

کاراکتر تک تیرانداز در هر مرحله از شب و با دستوری که به راوی می دهد، می تواند یک تیر به مافیای احتمالی شلیک کند، اگر این کارکتر به یکی از شهروندان تیر اندازی کند، خودش هم از بازی خارج می شود و به شکلی مجازات تیراندازی غلطش را می دهد، اگر هم باشد که از این بهتر نمی شود، در ادامه چند مطلب را جهت بازی کردن بهتر در این نقش مطالعه نمایید:

اگر دکتر یک بازیکن را نجات دهد و شما در همان شب به او تیراندازی کردید، تیر شما اثری نخواهد داشت و تاثیر خاصی روی بازی نمی گذارد.

تیراندازی روی کارکتر رویین تن تاثیری ندارد.

می توانید تا زمان مناسب صبر نمایید و اگر از نقش یک شخصیت اطمینان ندارید و امکان دارد فردی از گروه شهروندان باشد، شلیک نکنید و تا زمان مناسب صبر کنید، در اصل شما تا هر چند مرحله  که بخواهید می توانید کاری انجام ندهید.

رویین تن

قوی ترین نقش در میان شهروندان است. رویین تن می تواند با هر نقش دیگر رقابت کند. قدرت ویژه ای که رویین تن دارد، به او این اجازه را می دهد که استعلام اشخاصی که از دور بازی حذف شده اند را بگیرد. در اصل برای دو مرحله می تواند دو نقش بیرون رفته  از بازی را از راوی سوال کند و مقداری بازی را از حالت گنگی در بیاورد. همچنین در صورتی که یکی از افراد تیم مافیا به او شلیک نماید، کشته نخواهد شد، البته در صورتی که دو شب پشت هم  به رویین تن تیراندازی شود، او از بازی اخراج می شود؛ در رای گیری هم رویین تن دارای قدرت نیست و اگر نتواند دیگران را قانع کند به سادگی کشته می شود.

روانشناس

روانشناس یکی از کارکترهای فرعی به حساب می آید ولی قدرتی که دارد این نیرو را به او می دهد که در شب، یکی از اشخاصی را که حدس می زند مافیا است و با حرف هایش تلاش می کند افراد را گمراه نماید، ساکت کند و اگر کار این فرد به رای گیری برسد، باز هم حق دفاع از خود را ندارد و باید تا راند بعدی ساکت بماند.

شهروند

شهروند ساده به در واقع سیاهی لشکر بازی است و قدرت ویژه ای ندارد ولی جهت گمراه نمودن مافیا و یافتن عوامل اصلی آن ها، می تواند به گروه کمک نماید، معمولا حدس هایی در مورد او از سمت دیگران زده می شود و دفاع هایی هم از سمت او صورت می گیرد، در این بین اگر این کارکتر باهوش باشد و بتواند صحبت های طرف مقابل را تجزیه و تحلیل نماید، احتمالا به تدریج، سرنخ هایی در رابطه با مافیا پیدا خواهد شد.


بازی مافیا یکی از بهترین سرگرمی های گروهی برای بازی با اعضای خانواده در ایام و روزهای تعطیل مانند عید نوروز می باشد.

بازی مافیا چیست؟

هدف نهایی از بازی مافیا به این بستگی دارد که در کدام گروه قرار دارید، مافیا در پی تصرف شهر و گرفتن انتقام از شهروندان هستند و شهروندان هم باید پیش از اینکه کشته بشوند با همدیگر تشکیل اتحاد دهند و مجرمین یا مافیا را بکشند. این سناریو باعث شکل یافتن یک روند استرس آور در طول بازی می شود و ممکن است زمان بازی هم به درازا بکشد.

بازی مافیا چطور انجام میشه؟

کامل ترین مدل برای بازی مافیا، این است که شما حداقل 14 بازیکن و یا بیشتر داشته باشید. در این مدل شما می توانید از تمام نقش ها به ویژه نقش های غیر اصلی هم استفاده کنید و هیجان بازی را بیشتر کنید، الببته برای تعداد نفرات یک حالت حداقلی وجود دارد و نباید موقع بازی کمتر از 4 نفر باشید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *