زندگی و خانوادگیسبک زندگی

برای مشاوره ازدواج کجا برم؟

می دانیم که ازدواج مقوله مهمی است و نیاز است افراد با ذهن باز و در نظر داشتن تمامی جوانب به ازدواج فکر کنند.

برخی افراد زمانی که قصد ازدواج دارند از اطرافیان و نزدیکان خود مشورت می گیرند و مطابق با نظرهای ایشان عمل می کنند.

در حالی که می دانیم هر انسانی تجربیات منحصر به فرد خود را دارد و زندگی و ازدواج را با عینک چشم خودش تماشا می کند.

بنابراین در پاسخ به سوال برای مشاوره ازدواج کجا برم؟ نیز باید بگوییم جلسات مشاوره ازدواج با روانشناسی متخصص و کاربلد بدون روی آوردن تجربیات شخصی و زندگی خویش و بدون دیدگاه قضاوت گرانه ای بهترین انتخابی است که افراد می توانند برای مشاوره داشته باشند.

در پاسخ به سوال برای مشاوره کجا برم؟ باید بگوییم تخصص و مهارت روانشناس و مشاوری که انتخاب می کنید بسیار مهم است چرا که شما می توانید آگاهی بیشتری نسبت به احتمالات شروع زندگی مشترک و الزامات آن و..به دست آورید و بدین گونه روشن‌فکرانه تصمیم گیری می کنید.

بسیار مهم است که از این جلسات مشاوره به چه نحو استفاده می کنید چرا که اگر به حرف ها و راهنمایی های روانشناس و مشاور اهمیت ندهید و آن ها را پشت گوش بیندازید تنها خودتان را گول می زنید و ممکن است در انتخاب همسر اشتباه وارد عمل شوید.

انوع مشورت در تصمیم گیری برای ازدواج

در پاسخ به سوال برای مشاوره ازدواج کجا برم؟ قصد داریم به برخی انواع تصمیم گیری برای ازدواج بپردازیم.

مشاوره با والدین

می دانیم که والدین یکی از دلسوزترین افراد برای فرزندان خود هستند و جز خیر و خوشبختی برای ایشان نمی خواهند اما مهم است به نکاتی در مشورت از والدین توجه داشت..

مهم است در نظر بگیرید میزان دانش و اطلاعات روز والدینتان در خصوص شناخت و انتخاب همسر و..چیست؟

میزان تجربیات والدین شما چقدر است؟ نوع رابطه والدین تان با یکدیگر چگونه است؟ چه میزان اطلاعاتی از نحوه رفتار صحیح با همسر به هنگام خوشی و ناخوشی دارند؟ چه مقوله ای هایی را برای انتخاب همسر در نظر دارند؟ و..

بنابراین نمی گوییم از والدین خود مشورت نگیرید و سرخودانه عمل کنید!! چرا که والدین همیشه به صلاح فرزندان خود فکر می کنند و نمی خواهند با انتخاب اشتباه همسر آسیب ببینند.

بلکه در کنار مشورت از والدین خود از جلسات مشاوره ازدواج تخصصی بهره مند گردید تا بتوانید با کمک روانشناس با در نظر داشتن تمامی جوانب بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

مشاوره دوستان مجرد

از جمله اشتباهات مهم افراد مشورت گرفتن از دوستان مجرد می باشد که هیچ تجربه ای از زندگی مشترک ندارند.

به نظر شما دوستانی که تا به حال ازدواج نکرده اند یا ازدواج موفقی نداشته اند می توانند گزینه مناسبی برای راهنمایی شما باشند؟

چه بسا شاید با خود بگویید دوستانم مجرد هستند اما چندین سال است با کسی در رابطه عاطفی می باشند در حالی که باز هم نمی توان از این فرد مشورت گرفت چرا که با سختی ها و مسیر پیچ و خم شروع زندگی مشترک رو به رو نشده و نمی تواند راهنمایی مناسب برای شما باشد.

مشورت با دوستان متاهل

می توان با دوستان متاهل مشورت گرفت اما در این مشورت هم به مانند مشورت گرفتن از والدین باید در نظر داشت که شاید ایشان خوبی ما را بخواهند اما دوستان متاهل تان هم تجربیات شخصی خودشان را دارند و در زندگی مشترکی که دارند شرایط متفاوتی را تجربه کرده اند بنابراین توصیه می کنیم به جای مشورت با دوستان متاهل از روانشناس متخصص کمک بگیرید.

مشاوره ازدواج

چرا مشاوره ازدواج تخصصی؟

شاید با خودتان بگویید چه فرقی دارد که به مشاوره ازدواج برم یا نه؟

چنانچه باید بگوییم مشاور و روانشناس ازدواج بدون در نظر داشتن تجربیات شخصی زندگی خصوصی خود با توجه به شرایط هر مراجع، راهنمایی های لازم را برای ایشان ارائه می کند.

چه بسا ایشان در صورت موافقت مراجع با تست روانشناسی شخصیت و مشاوره خودشناسی و فردی، سبب می گردد فرد به خودشناسی بیشتری از خود برسد و بتواند با در نظر داشتن اولویت ها و علاقمندی هایش در تعادل با واقعیت نه خیال پردازی، به انتخاب همسر بپردازد.

چنانچه در ادامه به مهم ترین مزایای جلسات مشاوره ازدواج اشاره می کنیم.

مزایای جلسات مشاوره ازدواج چیست؟

بیان نمودیم که ازدواج تصمیمی بسیار مهم است و نیاز است افراد با در نظر داشتن عقل و منطق و احساس نیز به تصمیم گیری بپردازند.

اگر با منطق زیاد و اهمیت کم به احساس، به ازدواج فکر کرد ممکن است به خود ظلم کرده و پا بر روی دل خود گذاشت. فرضا عدم دوست داشتن همسر

اگر اهمیت زیادی به احساس داد و به صورت منطقی کمتر جوانب را در نظر داشت ممکن است در آینده پشیمان شد و..فرضا عدم شناخت یا در نظر داشتن ویژگی های منفی همسر در دوران قبل از ازدواج..

بنابراین مهم است با کمک روانشناس ازدواج با در نظر داشتن تمامی جوانب به اندازه و متعادل به انتخاب همسر پرداخت.

از جمله برخی مزایای مشاوره ازدواج عبارتند از:

  • آگاهی از نقاط قوت و ضعف خود برای شروع زندگی مشترک و تلاش کردن برای برطرف ساختن مشکلات شخصیتی خود
  • آمادگی بیشتر برای سختی ها و خوشی های شروع زندگی مشترک
  • کسب اطلاع از اینکه آیا از نظر عقلی و سنی برای ازدواج آماده هستید یا خیر؟
  • در می یابید آیا اولویت هایتان برای انتخاب همسر از نظر روانشناسی کمک آفرین هستند یا خیر؟
  • احتمال بروز اشتباه و تصمیم گیری غلط کاهش می یابد و میزان احتمال موفقیت در انتخاب همسر و ازدواج چندین برابر می گردد
  • دغدغه ها و ترس هایتان از زندگی مشترک کاهش می یابد و می توانید با آرامش خاطر بیشتری زندگی مشترک خود را آغاز نمایید
  • و..

چرا به مشاوره ازدواج مراجعه کنیم؟

جالب توجه است که مشاوره ازدواج تنها برای افرادی که قصد شروع زندگی مشترک را دارند نیست بلکه اگر زوجینی که قصد طلاق دارند و یا می خواهند مشکلات بینشان را حل کنند نیز می توانند از جلسات مشاوره ازدواج بهره مند گردند.

چه بسا از جمله برخی علل مراجعه به مشاوره ازدواج عبارتند از:

عدم توانایی در حل اختلافات

برخی زوجین نمی توانند به خوبی اختلافات بین یکدیگر را حل کنند و با دعوا و قهر نیز راه حل کردن اختلافات را می بندند.

در حالی که با حضور در جلسات مشاوره ازدواج می توان مهارت های حل مساله و اختلاف را آموخت.

احساسات منفی در زندگی مشترک

گاهی ممکن است زوجین به سبب اختلافات زیاد یا مشکلات اقتصادی و..احساسات منفی متعددی مثل افسردگی، اضطراب، کینه و..داشته باشند و این احساسات بر کیفیت زندگی زوجین موثر هستند.

چنانچه مشاور ازدواج می تواند به ایشان کمک احساسات منفی خود را به جای سرکوب یا ابراز غلط، به درستی ابراز نمایند.

عدم ابراز علاقه کلامی و فیزیکی

زمانی که زوجین نتوانند علاقه خود را به صورت فیزیکی یا کلامی ابراز دارند به مرور رابطه شان سرد می شود و یا ممکن است تنها روابط جنسی با یکدیگر داشته باشند که با این حال باز هم احساس رضایت نخواهند داشت چرا که نمی توانند به صورت عاطفی به یکدیگر ابراز علاقه کنند.

بنابراین در پاسخ به برای مشاوره ازدواج کجا برم؟ باید دانست که مشاور روانشناس ازدواج می تواند به خوبی کمک کند زوجین چگونه روابط خود را با یکدیگر بهتر کرده و به یکدیگر ابراز علاقه کنند.

عدم ارتباط صحیح با همسر

زمانی که زوجین نتوانند به خوبی با یکدیگر رفتار کنند فرضا مدام یکدیگر را قضاوت کنند، نتوانند با یکدیگر درد و دل کنند، یکدیگر را درک نکنند و..به مرور زمان با مشکلات جدی با یکدیگر مواجه می شوند.

چه بسا گاهی اوقات زن و مرد به دلیل وجود فرزندانشان در کنار یکدیگر می مانند در حالی که نیاز است مشکلات بینشان با کمک روانشناس بررسی گردد تا زوجین بتوانند بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند چرا که وقتی رابطه زن و مرد با یکدیگر خوب نباشد این نیز بر روی فرزند هم اثر می گذارد.

چه بسا مهم است که در صورت اختلاف و هرگونه مشکل در زندگی مشترک حتما با مشاور روانشناس صحبت نمود و از راهنمایی های تخصصی ایشان بهره مند گشت.

مشاوره ازدواج

هدف از جلسات مشاوره ازدواج چیست؟

در این جلسات زوجین می آموزند که چگونه با یکدیگر رفتار و برخورد کنند تا رابطه عاطفی و جنسی عمیق تری داشته و به هنگام بروز اختلاف و مشاجره به چه نحو واکنش دهند که مشکل بیشتر نگردد.

مشاور روانشناس ازدواج کمک می کند زوجین بتوانند با شناخت ریشه های اختلافاتی که دارند به مرور با تلاش برای حل اختلافات، کیفیت رابطه و زندگی مشترکشان را افزایش دهند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *